تأثیرات منفی فست فود روی بچه ها

به گزارش وبلاگ نخبگان، فست فود ها طیف گسترده ای از غذاهای آماده هستند و در سبک های زندگی امروزی بسیار مشهور شده اند. البته فست فود ها هم می توانند مفید باشد. ولی، عبارت فست فود اخیراً با تنقلات هم معنی شده است که از کالری های ناسالم با ارزش تغذیه ای

تأثیرات منفی فست فود روی بچه ها

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

فست فود ها طیف گسترده ای از غذاهای آماده هستند و در سبک های زندگی امروزی بسیار مشهور شده اند. البته فست فود ها هم می توانند مفید باشد. ولی، عبارت فست فود اخیراً با تنقلات هم معنی شده است که از کالری های ناسالم با ارزش تغذیه ای ناچیز تشکیل شده اند. فست فود هایی مانند سالادها یا ساندویچ های سویا سالم و مفید هستند درحالیکه بعضی دیگر مانند نوشیدنی های گازدار و غذاهای سرخ شده مضر هستند و باید از مصرف زیاد آن ها خودداری کرد. کنترل اشتها و ذائقه بچه ها مشکل است و می تواند به شدت تحت تأثیر مصرف فست فود باشد. مصرف زیاد این غذاها می تواند منجر به چاقی گردد که به نوبه خود با مسائل فراوانی همراه است.

چاقی منجر به سبک زندگی بی تحرک می گردد چون، بچه ها چاق نمی توانند زیاد در فعالیت های فیزیکی شرکت نمایند. عدم فعالیت فیزیکی خود بیشتر باعث چاقی می گردد و احتمال بروز دیابت نوع 2 را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. مصرف فست فود و نوشیدنی های گازدار منجر به افزایش سطح قند خون در بچه ها می گردد. این احتمال مقاومت به انسولین بدن را افزایش می دهد و بدن نمی تواند به قدر کافی انسولین فراوری کند. دیابت نوع 2 احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را تا 4 برابر افزایش می دهد و به طور قابل توجهی به کلیه ها صدمه می زند و بعلاوه احتمال ابتلا به جنون را افزایش می دهد. چربی های اشباع موجود در تنقلات می توانند منجر به افزایش کلسترول خون شوند. کلسترون خون بالا از علل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به تعداد می رود. تنقلات بعلاوه اغلب نمک زیادی دارند که سدیم را در بدن افزایش می دهند. افزایش سدیم دلیل اصلی افزایش فشار خون و ابتلا به فشار خون بالاست.

میوه ها و سبزیجات تازه مواد مغذی و انرژی لازم برای بچه ها در حال رشد را تأمین می نمایند. کمبود آهن برای مثال می تواند منجر به کم خونی گردد. کم خونی در ترکیب با میزان زیاد چربی های اشباع و قند در فست فود ها می تواند منجر به ضعف و بی حالی بچه ها گردد. عدم وجود کامل سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی منجر به کمبود مواد مغذی و ریزمغذی های لازم برای بدن می گردد. این به دستگاه ایمنی صدمه می زند و کودک را در معرض ابتلا به بیماری ها و اختلالات مختلف قرار می دهد. کمبود کلسیم به دندان ها، ناخن ها و استخوان ها صدمه می زند و تراکم استخوان را کاهش می دهد و احتمال بروز صدمات اسکلتی و خرابی دندان ها را افزایش می دهد.

جایگزین های سالم تر

همانطور که قبلاً اشاره شد فست فود لزوماً به معنای تنقلات نیست. سالاد ها، میوه ها، آجیل و پنیر می توانند اسنکی سالم و خوشمزه باشند. گنجاندن میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی مطمئناً هیچ گاه مضر نخواهد بود اگرچه بچه ها غذاهای ادویه دار و تنقلات را ترجیح می دهند. عادت دادن بچه ها به غذاهای سالم بدون قرار دادن آن ها در معرض تنقلات از سنین کم برترین روش برای دور نگه داشتن آن ها از این مواد غذایی است. تحقیقات نشان داده اند که حتی مصرف زیاد تنقلات در زنان بردار می تواند جنین را تحت تأثیر قرار دهد.

اگر نمی توانید بچه ها خود را از فست فود جدا کنید، حداقل می تواند انتخاب آن ها را سالم تر کنید. برای مثال به جای دوبل برگر از همبرگر معمولی با کاهو و گوجه فرنگی زیاد بهره ببرید. نان گندم کامل حاوی فیبر بیشتری از نان سفید است و به گوارش یاری می نماید. درست کردن ساندویچ با نان غلات کامل انتخابی سالم تر است. تنقلات خانگی می تواند انتخاب سالم تری برای بچه ها باشد. شما می توانید میزان ادویه جات، قند و نمک را کاهش دهید یا از محصولات لبنی کم چرب برای تهیه آن ها بهره ببرید. اگرچه سوپ یکی از سالم ترین غذاها به تعداد می رود ولی، افزودن خامه به آن کالری را افزایش می دهد. سعی کنید سوپ را بدون خامه به بچه ها خود بدهید. میل بچه ها به فست فود و تنقلات را نمی توان از بین برد ولی، با انتخاب های سالم تر می توان آن ها را از قرار گرفتن در معرض تأثیرات منفی این مواد غذایی حفظ کرد.

منبع: راسخون

به "تأثیرات منفی فست فود روی بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیرات منفی فست فود روی بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید