مواد غذایی سرشار از هیستامین

به گزارش وبلاگ نخبگان، هیستامین ترکیبی شیمیایی است که به وسیله بدن فراوری می گردد. وجود آن برای پاسخ های ایمنی و عملکرد آرام معده لازم است.

مواد غذایی سرشار از هیستامین

هیستامین ترکیبی شیمیایی است که به وسیله بدن تولید می گردد. وجود آن برای پاسخ های ایمنی و عملکرد آرام معده ضروری است. هیستامین به کنترل خواب هم یاری می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ترکیب و منابع آن ادامه مطلب را مطالعه نمایید...

هیستامین نوعی پروتئین است که به تولید اسید معده یاری می نماید. بعلاوه به اسم یک انتقال دهنده عصبی عمل نموده و ارتباط سلول های مغز را ارتقاء می دهد. این پروتئین به اسم یک میانجی در واکنش های

است. بنابراین اغلب، به اسم نقش منفی شناخته شده است. یک واکنش التهابی (تورمی که در نتیجه تجمع مایعات خون در محل نیش زنبور بوجود آمده) و انقباضات عضله صاف (عضله اطراف مجاری هوایی) منجر به تنگی نفس که در طول یک واکنش آلرژیک دیده می گردد، به آزاد شدن هیستامین نسبت داده می گردد. عطسه، آمدن آب از چشم، ناراحتی معده و بثورات علائم واکنش های آلرژیک می باشند.

عملنمودهای هیستامین

به هنگام پاسخ به پاتوژن های خارجی (عوامل بیماری زا)، بازوفیل ها (نوعی از سلول های سفید خون) و ماست سلها (mast cells) هیستامین تولید می کنند.

وجود این ترکیب موجب می گردد، مویرگها نفوذپذیری بیشتری نسبت به سلولهای سفید خونی پیدا نموده و در نتیجه به مبارزه و جلوگیری از عفونت یاری می نماید.

این پروتئین به بهبود سلامت دستگاه گوارش شما با تحریک ترشح اسید معده در معده یاری می نماید.

سطوح بالایی از این ترکیب در بدن مسئول انزال زودرس در مردان می باشد.

در بیماران اسکیزوفرنی به اسم عارضه جانبی داروهای آنتی سایکوتیک، سطوح پایین این ترکیب در خون دیده می گردد. افزایش سطوح هیستامین به بهبود سلامت این بیماران یاری می نماید.

هنگامی که بیدارید، بدن هیستامین بیشتری تولید می نماید و در هنگام خواب اندازه تولید آن کاهش می یابد. به همین علت است که پس از مصرف آنتی هیستامین به خواب می روید. به این علت که انتشار هیستامین را محدود ساخته، احساس خواب آلودگی می کنید. این امر نشان دهنده آن است که این پروتئین نقش مهمی در تنظیم خواب ایفاء می نماید.

اگر چه بدن شما قادر به تولید هیستامین است، اما مصرف برخی از مواد غذایی به طور مرتب،که در ذیل اسم شده است، می تواند اندازه کافی از این ترکیب را در بدن شما تأمین سازد. کسانی که در آنها آلرژی یا حساسیت تشخیص داده شده، ضروری است از مصرف بیش از حد این مواد غذایی خودداری کنند.

لیست مواد غذایی

مواد غذایی حاوی مخمر

پنیر تخمیر شده جا افتاده، به اسم مثال، پنیر کاممبر، بری، پنیر سوئیسی، پنیر چدار، روکفورت، پارمسان و پنیر آبی (blue cheese)

ساورکراوت (کلم رنده شده و آب پز با سرکه)

اسفناج

آووکادوها

ماست

زیتون

خیار شور

گوشتهای فرآوری شده

مواد غذایی حاوی گوشت فرآوری شده مانند هات داگ، سوسیس، کالباس

مواد غذایی بسیار تولید و تخمیر شده

سبزیجات ترش (نمونه های که در سرکه فرو برده شده اند)، برای مثال، کلم ترش، ترشی چغندر

محصولات تخمیر شده شیری

باترمیلک (شیری که کره آن گرفته شده)

خامه ترش

نان ترش شده

مواد غذایی حاوی سرکه مانند سس مایونز و سس های چاشنی سالاد

ماهی دودی

قارچ

بادمجان

کدو حلوایی

محصولات گوجه فرنگی مثل سس گوجه فرنگی (کچاپ)، سس فلفل قرمز، و گوجه فرنگی کنسرو شده

مواد غذایی که تحت اسم پروتئین های پرورده مانند، مرغ، سوسیس گوشت گاو، ماهی هایی مانند خال مخالی، ساردین، ماهی تن، شاه ماهی، و ژامبون لیست شده اند.

میوه هایی مانند زردآلو، گیلاس، کران بری، توت، خرما، لوگان بری، شلیل، هلو، آناناس، آلو، کشمش، و تمشک. افرادی که نسبت به هیستامین دارای عدم تحمل می باشند، می توانند، میوه های خشک به طور کامل شسته شده را مصرف کنند.

مواد غذایی آزاد کننده هیستامین

تمام میوه های خانواده مرکبات با آنکه خود حاوی اندازه قابل توجهی از این پروتئین نمی باشند، اما موجب افزایش هیستامین در بدن می شوند. مرکبات باعث آزاد شدن این پروتئین می شوند که به ماست سلها محدود است. بنابراین، به افرادی که تحت رژیم غذایی دقیق عاری از هیستامین می باشند، و یا افرادی که نسبت به هیستامین عدم تحمل دارند، به طور کلی توصیه می گردد که از مصرف مرکبات و الکل خودداری کنند. موز، شکلات، تخم مرغ، ماهی، آناناس، شیر، سخت پوستان، توت فرنگی، و گوجه فرنگی که به طور معمول مصرف می شوند، ممکن است موجب افزایش سطوح این ترکیب در بدن شوند.

کسانی که دچار کمبود آنزیم اکسیداز دیامین (DAO) که به متابولیسم هیستامین در بدن یاری می نماید، می باشند، قادر به سوخت و ساز هیستامین نخواهند بود. علائمی مانند اسهال، سردرد، آسم، فشار خون پایین، ضربان قلب نامنظم، کهیر، خارش پوست و گرگرفتگی می تواند در چنین افرادی دیده گردد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "مواد غذایی سرشار از هیستامین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی سرشار از هیستامین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید