طرز تهیه سوپ عدسی خوشمزه و مجلسی با سبزیجات

به گزارش وبلاگ نخبگان، این سوپ آنقدر خوشمزه و متنوع است که هر آشپزی برای پخت آن دستور خاص خودش را دارد.

طرز تهیه سوپ عدسی خوشمزه و مجلسی با سبزیجات

سوپ عدس یکی از 6 سوپ برتر و خوشمزه در جهان است که به دلیل تنوعی که در پخت دارد به انواع و شکل های مختلف پخته می گردد. در عین حال عدس یک ماده بسیار مغذی است که به عنوان یکی از برترین منابع پروتئین گیاهی شناخته شده است.

شما نمی توانید در اوقات سرد سال باشید، اما این دوران را بدون سوپ عدس بگذرانید. این سوپ آنقدر خوشمزه و متنوع است که هر آشپزی برای پخت آن دستور خاص خودش را دارد. شما می توانید هر چه که دوست دارید به سوپ عدس تان اضافه کنید از انواع سبزیجات تا انواع سسها.

خوراک عدسی که یکی از خوراکی های معمول کشور ماست در واقع نوعی سوپ عدس است و نه خورش. سوپ عدس در همه جای جهان با نان سرو می گردد به همین دلیل بسیار هم سیر نماینده است. اگر شما در پی یک رژیم غذایی پر فیبر هستید یا یک برنامه کاهش وزن را دنبال می کنید خوراک عدس دقیقا همان چیزی است که برای شما مناسب است.

در کشور ما سه نوع عدس بسیار معمول است که دو نمونه برای سوپ و خورش استفاده می گردد و یکی از آن ها هم برای پخت عدس پلو مورد استفاده قرار می گیرد. با هم این 3 نوع عدس را آنالیز می کنیم.

انواع عدس و نحوه استفاده از آن ها

عدس قهوه ای: این نمونه عدس، رایج ترین نوع عدس است که به عنوان عدسی هم شناخته می گردد. رنگ آن ها از قهوه ای خاکی تا سیاه تیره متغیر است و معمولا یک طعم ملایم و عطر خاکی دارند. این عدس ها لبه های باریک دارند و ظاهر آن ها کاملا گرد نیست. پختن آن ها حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد و شکل خودشان را حین پختن خوب حفظ می نمایند. این عدس ها مخصوص خوراک و سوپ هستند.

عدس سبز: این عدس می تواند رنگ سبز یا قهوه ای داشته باشد. ظاهر این عدس خوش فرم است و لایه بیرونی آن ها براق است. بر خلاف نمونه قبلی کاملا گرد هستند و نسبت به عدس قهوه ای درشت تر هستند.

این نوع عدس طعم قوی و تا حدودی فلفلی دارند. عدس های سبز به طور معمول 45 دقیقه طول می کشد تا پخته گردد، اما بافت نرم آن ها حتی پس از پخت هم حفظ می گردد. این باعث می گردد که این نوع عدس مناسب پلو، سالاد و بسیاری از بغل بشقابی ها باشد.

عدس قرمز یا دال عدس: این نوع عدس در برخی نقاط به اشتباه به عنوان لپه قرمز شناخته می گردد. رنگ آن ها از طلایی تا نارنجی یا قرمز کامل متغیر است.

این نوع عدس شیرین ترین نوع عدس است و طعم آجیلی دارد. آن ها از لحاظ زمان پخت بین دو نوع عدس قبل قرار می گیرند با 30 دقیقه زمان پخت. آن ها به هنگام پخت کاملا پخته شده و له می شوند و از این جهت برای تهیه سوپ و خوراک هندی و خوراک جنوبی دال عدس، عالی هستند.

موقع خرید عدس توجه کنید که چه نوع عدسی را برای چه کاری می خواهید و بعلاوه موقع خرید حواستان باشد که عدس ها از یک نوع باشند، چون یکبار من تنها با اعتنا به حرف فروشنده عدس را خریداری کردم و هنگام باز کردن بسته در خانه متوجه شدم که دو نوع عدس سبز و قهوه ای با هم مخلوط شده اند و از آنجایی که زمان پخت این دو نوع عدس با هم متفاوت هستند، پختن آن ها با دشواری انجام شد و نتوانستم استفاده درستی از آن ها بکنم.

سوپ عدس

این نوع عدسی با عدس سبز درست شده به دلیل اینکه ما می خواهیم شکل عدس در سوپ کاملا تعیین باشد.

مواد لازم برای عدسی با سبزیجات

1/4 پیمانه روغن زیتون فوق بکر

1 عدد پیاز سفید یا زرد میانه، خرد شده

2 عدد هویج، پوست گرفته و خرد شده

4 حبه سیر، پوست کنده و ریز شده

2 قاشق چایخوری پودر زیره

1 قاشق چایخوری پودر کاری

1/2 قاشق چایخوری آویشن خشک

1 قوطی بزرگ گوجه پخته

1 پیمانه عدس سبز یا قهوه ای، پاک نموده، *خیسانده و شسته شده

4 پیمانه عصاره سبزیجات

2 پیمانه آب

1 قاشق چایخوری نمک یا بیشتر برای طعم غذا

کمی فلفل قرمز خشک خرد شده

فلفل سیاه تازه پودر شده

1 پیمانه کیل یا برگ کلم، به شکل نوار های کوچک خرد شده

آب نصف یک عدد لیموی میانه

مراحل تهیه سوپ عدس سبز گیاهی

روغن را در یک قابلمه روی حرارت میانه گرم کنید. یک چهارم پیمانه روغن زیتون ممکن است به نظر زیاد بیاید، اما این میزان روغن زیتون طعم خوشمزه و عالی به این سوپ عدس مغذی اضافه می نماید.

وقتی روغن گرم شد، پیاز و هویج خرد شده را به آن اضافه کنید. حدود 5 دقیقه آن ها در قابلمه تفت دهید تا نرم شوند. سیر، زیره، پودر کاری و آویشن را اضافه کنید. آن ها را بپزید تا عطر آن ها بالا بیاید یعنی حدود 30 ثانیه. گوجه پخته و خرد شده را در آن بریزید و چند دقیقه ای بپزید و مرتب بهم بزنید تا طعم آن بیشتر گردد.

عدس، عصاره سبزیجات و آب را در قابلمه بریزید. یک قاشق چایخوری نمک و میزانی فلفل قرمز خرد شده را به آن اضافه کنید. فلفل سیاه تازه پودر شده را برای طعم بیشتر سوپ به آن اضافه کنید. دما را بالا ببرید و به نقطه جوش برسانید، سپس درب قابلمه را گذاشته و دما را کاهش دهید تا به آرامی بپزد. حدود 30 دقیقه یا بیشتر عدس را بپزید یا تا زمانی که عدس ها کاملا پخته و نرم گردد، اما هنوز شکلشان را حفظ نموده باشند.

2 پیمانه عدس را از قابلمه سوپ عدس برداشته و در مخلوط کن بریزید. مواظب باشید که هنگام ریختن عدس در مخلوط کن دست تان نسوزد. به همین منظور روی در مخلوط کن را یک حوله آشپزخانه بگذارید. سوپ را پوره کنید تا زمانی که کاملا پوره شده و به شکل اسموتی در بیاید. پوره عدس را به قابلمه برگردانید و برگ های خرد شده کلم را به سوپ عدس اضافه کنید. حدود 5 دقیقه به پخت ادامه دهید یا تا زمانی که برگ های سبز به مقدار دلخواه شما نرم شوند.

قابلمه را از روی حرارت بردارید و آب لیمو را به آن اضافه کنید. با نمک و فلفل سیاه یا آب لیموی به جامانده سوپ را مزه دار کنید تا زمانی که به طعم دلخواهتان برسید. سوپ را بلافاصله سرو کنید. به جامانده سوپ را می توانید به مدت 4 روز در یخچال یا به مدت چند ماه در فریزر نگه دارید.

قبل از پخت هر نوع عدس حتما و حتما آن را بخیسانید، در اینجا به شما دلیل خیساندن عدس را گفته ایم.

شما می توانید به جای کنسرو گوجه از گوجه برشته شده در فر بهره ببرید. یا میزانی آب جوش روی گوجه ها بریزید و آن ها را به مدت چند دقیقه نگه دارید، سپس پوست آن ها را گرفته و خرد کنید و به سوپ اضافه کنید.

منبع: redmag.ir

منبع: فرادید

به "طرز تهیه سوپ عدسی خوشمزه و مجلسی با سبزیجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سوپ عدسی خوشمزه و مجلسی با سبزیجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید