2 طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با لوبیا و بدون لوبیا

به گزارش وبلاگ نخبگان، خورش کرفس از جمله انواع خورش ایرانی است که دو حالت دارد: یا عاشقش هستید یا از آن متنفرید. اما اگر طرز پخت صحیح و اصولی خورش کرفس را بلد باشید به نظر می رسد کمتر کسی می تواند دست رد به سینه آن بزند. خورش کرفس یک غذای ایرانی مفید و یکی از برترین خوراکی ها برای پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان و برطرف عطش به خصوص برای وعده سحری ماه رمضان است. دلیلش هم آبدار بودن کرفس است. در مجله خبرنگاران طرز تهیه خورش کرفس غلیظ و مجلسی خوشمزه با گوشت خورشتی به 2 روش با لوبیا و بدون لوبیا و ترکیب و نسبت های دقیق سبزی خورش کرفس را به شما آموزش می دهیم. در این مقاله فیلم آموزش طرز تهیه خورش کرفس را هم دیدن کنید.

2 طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با لوبیا و بدون لوبیا

طرز تهیه خورش کرفس رستورانی بدون لوبیا (روش اول)

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان پخت خورش کرفس: 2 ساعت

میزان کالری در 100 گرم خورش کرفس: 173 کیلوکالری

مواد لازم خورش کرفس (برای 4 نفر)

  • گوشت خورشتی گوسفند یا گوساله (سردست گوسفندی یا مغز ران گوساله): 300 گرم
  • کرفس: 500 گرم
  • سبزی خورش کرفس شامل: جعفری و نعنا ساطوری خرد شده و سرخ شده 2 لیوان فرانسوی دسته دار (میزان جعفری باید سه برابر نعنا باشد مثلا 150 گرم جعفری و 50 گرم نعنا)
  • پیاز: یک عدد میانه و ریز خرد شده
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه: به میزان دلخواه
  • آب نارنج یا آبغوره: نصف یک استکان کوچک
  • کره: 30 گرم
  • آب: 5 لیوان فرانسوی دسته دار جوشیده آب ولرم
  • روغن سرخ کردنی: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه خورش کرفس مجلسی

خورش کرفس به شرط اینکه همه فوت و فن های تهیه آن را انجام دهید و خورش به خوبی جا بیفتد یک غذای لذیذ برای مهمانی و شام و ناهار خودمانی است. در ادامه مراحل تهیه خورش کرفس را بخوانید.

مرحله اول؛ آماده کردن کرفس ها

در طرز تهیه یک خورش کرفس مجلسی لذیذ و خوشمزه باید از کرفس های ترد و جوان بهره ببرید. بعد از شستن کرفس ها باید آن ها را به میزان یک بند انگشت خرد نمایید. برای این کار کرفس ها را روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با یک چاقوی تیز برش بزنید.

توجه داشته باشید که کرفس هایی که برای خورش کرفس استفاده می کنید نباید خیلی ریز و یا خیلی درشت خرد شوند. بهتر است بندهای کرفس را که به دندان گیر می نمایند از آن جدا کنید. برای این کار می توانید قبل از برش دادن کرفس با استفاده از پوست کن سبزیجات بندهای کرفس را جدا کنید.

مرحله دوم؛ بلانچ کردن کرفس ها

در این مرحله از طرز تهیه خورشت کرفس باید کرفس ها را بلانچ کنید. منظور از بلانچ کردن این است که کرفس ها را برای چند دقیقه بجوشانید. برای این کار باید ابتدا در یک قابلمه مناسب آب را جوش بیاورید. سپس به مدت 1 الی دو دقیقه کرفس ها را در آب جوش بیندازید تا کمی نرم شوند. این روش را برای بلانچ کردن موادی مثل قارچ، هویج، کرفس و …با زمان های متفاوت یک الی سه دقیقه ای می توانید انجام دهید.

بهتر است بلانچ کردن را با استاک گوشت یا مرغ انجام دهید تا طعم خورش لذیذتر گردد. کرفس ها را کمی و به مدت 5 دقیقه با استاک که چربی آن را گرفته اید بپزید.

حتما بخوانید: طرز تهیه استاک مرغ، گوشت و سبزیجات

مرحله سوم؛ تفت دادن کرفس ها

در سومین مرحله از طرز تهیه خورش کرفس و بعد از بلانچ کردن کرفس باید، آن ها را در کمی کره یا روغن تفت دهید تا طلایی شوند. بهتر است برای خوش طعم تر شدن خورش کرفس، برگ های کرفس را هم ریز خرد و ساطوری کنید. برگ های ریز خرد شده را با ساقه های کرفس تفت دهید.

در صورت تمایل کره و را می توانید از فروشگاه های به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: تفت دادن سبزی خورش

نعنا و جعفری را هم ساطوری کنید و هر کدام را جداگانه تفت دهید.

مرحله پنجم؛ تفت دادن گوشت خورش

در این مرحله گوشت را به میزان های دلخواه و خورشتی خرد کنید. به دلخواه می توانید از گوشت گوسفند یا گوشت گاو و گوساله بهره ببرید، این به ذائقه شما بستگی دارد. پیازها را ریز خرد کنید و آن قدر تفت دهید تا طلایی شوند.

سپس اندازهی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و تفت دهید تا طعم خامی زردچوبه گرفته گردد. حالا گوشت خورشتی را به پیاز اضافه کنید. روی حرارت کم گوشت را با کمی فلفل سیاه و فلفل قرمز تفت دهید تا رنگ گوشت کمی برگردد و قهوه ای گردد.

در صورت تمایل برای خرید ، ، ، ، و می توانید از فروشگاه های به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله ششم؛ اضافه کردن آب به خورش کرفس

بعد از این مرحله 5 لیوان جوشیده ولرم به گوشت تفت داده شده با پیاز اضافه کنید و روی حرارت ملایم اجازه بدهید تا گوشت خوب بپزد. بعد از حدود یک ساعت کرفس، سبزی نعنا تفت داده شده و برگ های کرفس تفت داده شده را به گوشت در حال پخت اضافه کنید.

حالا یک ساعت دیگر به خورش زمان بدهید تا بپزد و جا بیفتد. در اواخر پخت جعفری تفت داده شده را به خورش اضافه کنید (چون در غیر این صورت طعم خورش را تغییر می دهد). در سرانجام زمان پخت خورش کرفس آبغوره یا آب نارنج و نمک را به خورش اضافه کنید. بعد از 10 دقیقه شعله را خاموش کنید. برای این که خورش کرفس روغن بیندازد در طول زمان پخت، خورش را هم نزنید.

برای تهیه، و می توانید به وسیله فروشگاه های به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید ترفندهای درست کردن خورش کرفس جا افتاده و لعابدار

مرحله آخر؛ سرو خورشت کرفس

مرحله آخر هم تهیه برنج آبکش یا دمی برای سرو کنار خورش کرفس است که پیشنهاد می گردد اگر خورشت کرفس را برای مهمانی تهیه می کنید، بپزید و اگر خورشت کرفس را برای شام یا ناهار خودمانی می پزید از بهره ببرید که صد البته خواص بیشتری دارد.

برای خرید انواع از جمله و می توانید از فروشگاه های به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

طرز تهیه خورش کرفس با گوشت و لوبیا (روش دوم)

طرز تهیه خورش کرفس با گوشت و لوبیا هم بین ایرانی ها مرسوم است. در این روش معمولا از لوبیا چیتی استفاده می گردد. اگر طعم لوبیا را در خورش کرفس می پسندید، به ازای موادی که در طرز تهیه خورش کرفس در بالا به آن اشاره نمودیم، به میزان یک لیوان لوبیا چیتی که از شب قبل خیس نموده و چند بار آب آن را عوض نموده اید را از همان ابتدای پخت گوشت به خورش کرفس اضافه کنید.

توجه داشته باشید که برترین زمان برای خیساندن لوبیا 8 ساعت است. در صورت تمایل می توانید را از فروشگاه های به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی بخرید.

فوت و فن های دستور پخت خورش کرفس مجلسی به روش رستورانی

  • اگر برای درست کردن خورش کرفس از گوشت گوسفند استفاده می کنید از همان ابتدای پخت کرفس، نعنا و برگ های کرفس که همگی را تفت داده اید به گوشت تفت داده شده اضافه کنید. علت این کار این است که گوشت گوسفند زود می پزد
  • اگر طعم آبغوره یا آب نارنج را نمی پسندید از لیمو عمانی برای مزه دار کردن خورش کرفس بهره ببرید. نیم ساعت قبل از سرانجام زمان پخت خورش، دو یا سه عدد لیمو عمانی را با چنگال سوراخ کنید و داخل خورش بیندازید. لیمو عمانی را می توانید از فروشگاه های به روش خرید حضوری یا تلفنی یا اینترنتی تهیه کنید.
  • هر چه زمان پخت خورش کرفس بیشتر و حرارت شعله گاز کمتر باشد خورش بهتر جا می افتد، به روغن می افتد و خوشمزه تر می گردد.
  • استفاده از استاک گوشت، طعم خورش کرفس را لذیذتر و مقوی تر می نماید.
  • جعفری نباید زیاد حرارت ببیند، چون طعم و بو و خاصیتش را از دست می دهد. ضمناً برای حفظ رنگ و طعم جعفری آن را در اواخر پخت به خورش کرفس اضافه کنید.
  • در طرز تهیه خورش کرفس به جای گوشت خورشتی از گوشت مرغ هم می توانید بهره ببرید.
  • در طرز تهیه خورش کرفس بعضی افراد کمی رب گوجه فرنگی هم اضافه می نمایند. در طرز تهیه خورش کرفس با رب، در مرحله سرخ کردن گوشت با توجه به اندازه مواد 1 یا 2 قاشق غذاخوری رب هم اضافه کنید و با گوشت سرخ کنید. رب گوجه فرنگی را می توانید از فروشگاه های به روش خرید حضوری، تلفنی یا اینترنتی تهیه کنید.
  • درست کردن خورش کرفس با آلو هم در بعضی منطقه ها ایران مرسوم است. در این صورت 5 یا 6 عدد آلو خورشتی برای این اندازه مواد را در 30 دقیقه سرانجامی پخت به مواد خورش اضافه کنید.
  • طرز تهیه خورش کرفس برای 4، 6، 10 نفر یا بیشتر به همین ترتیب است.

بیشتر بدانید: طرز تهیه جوجه کباب تابه ای

نکات ترکیب سبزی خورش کرفس، استفاده از تمر هندی و لعابدار شدن آن

  • هیچ گاه آبغوره را در ابتدای مراحل پخت به خورشت کرفس اضافه نکنید. این کار موجب سفت شدن گوشت خورشت می گردد.
  • بعد از شستن سبزی های خورشت کرفس، سبزی ها را روی یک پارچه قرار دهید تا خشک شوند. این کار موجب می گردد سبزی در زمان پخت له نگردد.
  • استفاده از برگ های ظریف کرفس برای درست کردن خورشت کرفس موجب خوش طعم تر شدن غذا می گردد.
  • برای پخت خورشت کرفس سعی کنید از همان ابتدای پخت به میزان مناسب آب به خورشت اضافه کنید. در نهایت اگر متوجه شدید که خورشت شما به آب بیشتری احتیاج دارد، می توانید اندازهی آب جوش از کناره قابلمه به خورش اضافه کنید.
  • استفاده از سبزیجاتی مثل کنگر و ریواس موجب خوش طعم تر شدن خورش کرفس می گردد و خواص آن را نیز افزایش می دهد. برای این کار باید این سبزیجات را هم به میزان یک بند انگشت خرد کنید و اندازهی در روغن تفت داده و در سپس به خورش اضافه نمایید.
  • برای این که رنگ خورشت کرفس شما تیره تر گردد، می توانید سبزیجات را بیشتر تفت دهید. اما توجه داشته باشید که با این کار ارزش غذایی و ویتامین های موجود در سبزی کاهش پیدا می نماید.
  • اضافه کردن تمبر هندی به خورش کرفس نیز ایده فوق العاده آشپزهای حرفه ای برای طعم دادن به آن است. برای این کار باید حتماً تمبر هندی را قبل از استفاده کاملاً صاف و سپس به خورش کرفس اضافه کنید.
  • خورش کرفس باید به صورت کم آب سرو گردد. این کار موجب می گردد هم طعم بهتری پیدا کند و هم ظاهر خورش شما جا افتاده تر به نظر برسد.
  • برای درست کردن خورش کرفس مجلسی بهتر است از گوشت سردست گوسفند بهره ببرید. اگر دوست دارید برای پخت این غذا از گوشت گوساله بهره ببرید، بهتر است از گوشت مغز ران گوساله استفاده نمایید.
  • استفاده از اندازه کمی فلفل قرمز و زنجبیل تازه رنده شده عطر و طعم فوق العاده ای به خورش کرفس می دهد.
  • برای پخت خورش کرفس باید از کرفس جوان و ترد بهره ببرید. معمولاً کرفس هایی که ساقه نازکی دارند و رنگ آن ها روشن تر است برای درست کردن خورش کرفس مناسب تر هستند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش فسنجان به روغن افتاده

  • به طور معمول گوشت با استخوان و تکه ای برای تهیه خورشت کرفس خوشمزه مناسب تر است.
  • کرفس هایی که رنگ آن ها قهوه ای و سبزی تیره است برای درست کردن خورش کرفس مناسب نیستند.
  • استفاده از سیر له شده یا رنده شده در خورش کرفس، عطر بی نظیری به آن می دهد. در صورت تمایل می توانید اندازهی پودر سیر یا ادویه کاری نیز به این خورش اضافه کنید. برای خرید پودر سیر و ادویه کاری می توانید از فروشگاه های به صورت خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.
  • برای لعاب دار شدن خورش کرفس می توانید یک قاشق غذاخوری آرد برنج را در زمان تفت دادن گوشت به آن اضافه کنید. آرد برنج را می توانید از فروشگاه های به روش تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

سوالات متداول

برترین گوشت برای خورش کرفس چه گوشتی است؟

خورش کرفس به طور معمول با گوشت خورشتی یا گوشت قرمز شامل گوشت گوسفند یا گوشت گوساله تهیه می گردد. آشپزهای سنتی بر این باورند که گوشت گوسفندی به علت اینکه دارای چربی بیشتری است باعث خوشمزه تر شدن خورش کرفس می گردد. مناسبت ترین قسمت گوشت گوسفندی برای خورش کرفس گوشت سردست است و اگر می خواهید از گوشت گوساله برای تهیه خورش کرفس خود بهره ببرید بهتر است از گوشت مغز ران گوساله بهره ببرید.

از چه چاشنی هایی در طرز تهیه خورش کرفس استفاده می گردد؟

از مهم ترین طعم دهنده ها و چاشنی های خورش کرفس می توان به آبغوره و آب نارنج اشاره نمود که به طور معمول هم از این طعم دهنده ها در خورش کرفس استفاده می گردد. خورش کرفس معمولا لیمو عمانی ندارد اما اگر دوست دارید از لیمو عمانی در تهیه آن بهره ببرید.

منبع: افق کوروش

به "2 طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با لوبیا و بدون لوبیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه خورش کرفس مجلسی با لوبیا و بدون لوبیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید