عوارض دندان خراب ؛ پوسیدگی دندان چه بلایی سر بقیه اعضای بدن می آورد؟

به گزارش وبلاگ نخبگان، بسیاری از شهروندان این نکته خیلی مهم را نمی دانند که پوسیدگی دندان فقط به دندان و دهان مربوط نمی گردد و اگر مراقب دندان های خود نباشیم، حتی سلامت قلب و گوارش و تنفس ما می تواند به خطر بیفتد.

عوارض دندان خراب ؛ پوسیدگی دندان چه بلایی سر بقیه اعضای بدن می آورد؟

به گزارش وبلاگ نخبگان، دکتر جمشید افتخاری، دندانپزشک، در این رابطه به وبلاگ نخبگان می گوید: پوسیدگی دندان از نظر خیلی از مردم، یک مشکل ساده است اما باید دانست که این موضوعِ به ظاهر ناچیز می تواند تأثیرات منفی بر سلامت دیگر اعضای بدن داشته باشد. پوسیدگی دندان ممکن است به عفونت دندان منجر گردد. عفونت در دندان می تواند باعث تشکیل ترشحات عفونی و التهاب در محل پوسیدگی گردد. این عفونت می تواند از ریشه دندان به سایر بافت ها و عمقاً به فک و سایر ساختارهای صورت توسعه یابد.

دکتر افتخاری ادامه می دهد: بعلاوه پوسیدگی دندان می تواند به التهاب لثه منجر گردد. باکتری های موجود در دندان های پوسیده می توانند در اطراف لثه ها التهاب ایجاد نمایند. این التهاب باعث خونریزی لثه، تورم، قرمزی و درنهایت آسیب تماشا بافت های حاکم بر استحکام و نگهداری دندان می گردد.

به گفته این دندانپزشک، عفونت سیستمی، یکی دیگر از عوارض پوسیدگی دندان است. عفونت دندان و لثه می تواند باعث ورود باکتری ها به جریان خون گردد و عفونت سیستمیک را ایجاد کند. این مساله باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند عفونت های قلبی و عفونت های مفصلی می گردد و احتمال آسیب تماشا اعضای داخلی بدن مانند کلیه ها و کبد را هم افزایش می دهد.

دکتر افتخاری می گوید: عفونت دندان و لثه بعلاوه می تواند تأثیر مستقیم بر سیستم گوارش داشته باشد. باکتری ها و التهاب موجود در دندان های پوسیده می توانند به وسیله بلعیدن و جذب به سیستم گوارشی وارد شوند. این می تواند منجر به علائمی مانند تهوع، استفراغ، درد معده و اختلال در عملکرد روده ها گردد. بعلاوه تحقیقات نشان داده که عفونت دندان و لثه می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. باکتری های موجود در دهان می توانند به خون وارد شوند و التهابات درون رگ ها (آرتریت) را ایجاد نمایند که به مرور می تواند منجر به تشکیل لخته های خونی و انسداد رگ ها گردد.

این دندانپزشک با اشاره به این که پوسیدگی دندان می تواند مسائل تنفسی نیز در فرد ایجاد کند، می گوید: در بعضی موارد، عفونت دندان می تواند مسائل تنفسی را تحت تأثیر قرار دهد. این امر ممکن است به علت توسعه عفونت به بافت های نرم در نزدیکی راه هوایی، ایجاد ترشحات عفونی در مجرای تنفسی یا تحریک ترشحات راه هوایی باعث گردد.

دکتر افتخاری توصیه می نماید که با مسواک زدن دو بار در روز، استفاده مرتب از نخ دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک برای آنالیز و اطمینان از سلامت دندان ها، رعایت یک رژیم غذایی سالم با محدودیت مصرف قند و آب شیرین، مصرف مواد غذایی سالم و افزایش مصرف آب، مراقب دندان ها باشیم تا از پوسیدگی آنها جلوگیری گردد.

او می گوید:خیلی ها فکر می نمایند دو بار مسواک زدن در روز یک کار بی فایده و اضافی و به اصطلاح لوس بازی است، اما درواقع دو بار مسواک زدن یک ضرورت است و به تاخیر در پوسیدگی دندان ها یاری می نماید. این دندانپزشک تاکید می نماید باید یاد بگیریم که پیشگیری از پوسیدگی دندان، آسان تر و کم هزینه تر از درمان است.

بیشتر بخوانید:

  • برترین نوع خمیر دندان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها | خمیر دندان ایرانی بهتر است یا خارجی؟
  • برترین راه جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندان ها | هر ایرانی حداقل 6 دندان پوسیده دارد | مردم این کشورها یک دندان پوسیده هم ندارند
منبع: همشهری آنلاین

به "عوارض دندان خراب ؛ پوسیدگی دندان چه بلایی سر بقیه اعضای بدن می آورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض دندان خراب ؛ پوسیدگی دندان چه بلایی سر بقیه اعضای بدن می آورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید