داروی نو کاهش وزن ویگووی برای قلب هم سودمند است

به گزارش وبلاگ نخبگان، بسیاری از افراد مبتلا به چاقی بیماری قلبی هم دارند و آخرین پژوهش ها ثابت نموده اند که داروهای تازه کاهش وزن ممکن است به درمان هر دوی این بیماری ها یاری نمایند.

داروی نو کاهش وزن ویگووی برای قلب هم سودمند است

به گزارش وبلاگ نخبگان به نقل از یواس ای تودی یک آنالیز تازه که نتایج آن در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، نشان می دهد افراد شرکت نماینده در این کارآزمایی که هم چاق و هم دچار عارضه نارسایی قلبی (از نوع با کسر جهشی حفظ شده) بودند از مصرف داروی ضد چاقی سماگلوتاید (ویگووی) سود می برند.

کارشناسان می گویند یافته های این کارآزمایی موفقیت بزرگس شمرده می گردد. آنالیز های پیشین درباره کاهش وزن در بیماران مبتلا به نارسایی قلب سودمندی مشابهی را نشان نداده اند، بنابراین به نظر می رسد سازوکار تأثیربخشی این داروهای تازه باعث این تفاوت شده باشد.

کارشنان می گوید یاری کردن به افراد برای کاهش وزن به خصوص اگر آنها عوامل خطرساز برای بیماری هیا قلبی-عروقی را داشته باشند، تأثیر مهمی شمرده می گردد. از طرف دیگر کاهش وزن به افراد یاری می نماید تا آسانتر فعالیت جسمی انجام دهند و این امر می تواند یاری حتی بیشتری به قلب آنها بکند.

نارسایی قلبی همراه با حفظ کسر جهشی که به آن نارسایی قلبی دیاستولیک هم می گویند، یک نشانگان بالینی است که در آن علائم فعلی یا یا قبلی نارسایی قلبی وجود دارد، اما اندازه کسر جهشی (شاخص اندازه خروج خون) از بطن چپ طبیعی یعنی مساوی 50 درصد یا بیشتر است و شواهد اختلال کارکرد قلبی به عنوان دلیل علائم وجود دارد (برای مثال الگوی غیرطبیعی پرشدن بطن چپ و افزایش فشار پرشدگی به دلیل سفت شدن جدار قلب)

آنالیز ها نشان می ٔهند که حدود یک تا درصد آمریکاییان دچار نارسایی قلب همراه به حفظ کسر جهشی هستند و آنالیز ها تخمین می زنند که تا 80 درصد از این افراد دارای اضافه وزن یا چاقی هم باشند. پزوهش های قبلی نشان داده اند که این داروهای تازه ضد چاقی در افرادی که از قبل حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اند، همان تأثیربخشی بر روی قلب را دارند.

گروه تازه دارویی برای دیابت و کاهش وزن

سماگلوتاید بخشی از گروه داروهای تازه به نام آگونیست ژهای گیرنده GLP-1 است که برای درمان دیابت فراوری شده اند، اما برای کاهش وزن هم مورد استفاده هستند. شرکت نوو نوردیسک که هزینه هر دو کارآزمایی بالینی اخیر را تأمین نموده است، داروی سماگلوتاید را با نام تجاری اوزمپیک (Ozempic) برای دیابت می فروشد، همین دارو با نام تجاری ویگووی (Wegovy) برای کاهش وزن عرضه می نماید.

داروی مونجارو (Munjaro) یک داروی از نوع GLP-1 را می سازد که در حال حاضر فقط برای درمان دیابت تأیید شده است، اما می تواند به کاهش وزن حتی بیشتری منجر گردد. انتظار می رود سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید این دارو برای کاربرد کاهش وزن در ادامه سال در نظر بگیرد.

داروهای GLP-1 که به نام داروهای آگونیست گیرنده پپتید شبه گلوکاگونی-یک هم مشهور هستند، به وسیله تقلید عمل هورمونی به نام پپتید شبه گلوکاگونی یا GLP-1 عمل می نمایند که به طور طبیعی در بدن فراوری می گردد. GLP-1 با تحریک فراوری هورمون انسولین و مهار فراوری هورمون گلوکاگون قند خون را تنظیم می نماید. این هورمون بعلاوه خالی شدن معهده را کند می نماید و به این ترتیب ممکن است کاهش وزن را تتازه کند.

تفاوت میان مصرف دارو و دارونما از لحاظ اثرات قلبی در این آنالیز

در آنالیز تازه گروهی که دارو را دریافت می کردند، حدود 13 درصد وزن بدنشان را درطول یک سال از دست دادند، در حالیکه آن هایی در این مدت دارونما مصرف می کردند، حدود 3 درصد کاهش وزن پیدا کردند. از لحاظ معیار علائم و محدودیت های جسمی مربوط به عارضه قلبی، افرادی که دارو را مصرف می کردند بهبودی 17 درصدی پیدا کردند، در حالیکه در گروه دارونما این رقم فقط 9 درصد بود.

افرادی که داروی فعال را دریافت می کردند، نسبت به آنهایی که دارونما مصرف می کردند، تفوانستند در مدت شش دقیقه مسافرت بیشتری پیاده روی نمایند و یک معیار مربوط به التهاب در خون آن ها به طور قابل توجهی سقوط کرد.

فقط اندکی بیش از 13 درصد از افرادی که دارو دریافت می کردند، عوارض جانبی شدید در طول دوره دریافت دارو گزارش کردند، در حالیکه در گروه دریافت نماینده دارونما این رقم حدود 27 درصد بود.

شرکت نوو نوردیسک بعلاوه در حال آنالیز داروهای GLP-1 در بیماری مزمن کبدی و بیماری آلزایمر است تا معلوم گردد آیا این داروها می توانند تفاوتی دراین بیماری ها ایجاد نمایند، یا نه.

منبع: همشهری آنلاین

به "داروی نو کاهش وزن ویگووی برای قلب هم سودمند است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی نو کاهش وزن ویگووی برای قلب هم سودمند است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید