سینوزیت(عفونت سینوس هاى سر و صورت)

به گزارش وبلاگ نخبگان، در طول روز سر شما از فشار پر شده است و هنگامى که مى خواهید بخوابید، گویى در سر شما نشست آرامى وجود دارد. در تمام طول شب آب بینى به گلوى تان مى ریزد و منجر به سرفه ى اسپاسمى مى گردد: همسرتان از این شرایط راضى نیست.

سینوزیت(عفونت سینوس هاى سر و صورت)

سینوزیت(عفونت سینوس هاى سر و صورت)

مترجمان* :

دکتر حسن کریمی یزدی

دکتر پدرام مصطفایی

16 روش مقابله با عفونت

در طول روز سر شما از فشار پر شده است و هنگامى که مى خواهید بخوابید، گویى در سر شما نشست آرامى وجود دارد. در تمام طول شب آب بینى به گلوى تان مى ریزد و منجر به سرفه ى اسپاسمى مى گردد: همسرتان از این شرایط راضى نیست.

به کابوس سینوزیت خوش آمدید، حالتى که حفره هاى سینوس در اطراف چشمان و بینى شما عفونى مى شوند و فشار، درد و اندازه زیادى موکوس سبز یا زرد فراوری مى نمایند؛ چگونه شما و 30 تا 50 میلیون انسان دیگر دچار چنین گرفتگى اى شده اید؟

براى فهم این مطلب، اول باید بدانید که سینوس ها در حالت طبیعى چه کارى انجام مى دهند. دانشمندان عقیده دارند که سینوس هاى اطراف بینى، مثل یک مرکز تصفیه و کنترل کیفیت هوا عمل مى نمایند و کار آنها گرم و مرطوب کردن و تصفیه هوایى است که وارد ریه ها خواهد شد. در صورتى که باکترى ها وارد شوند، به دام مى افتند و به وسیله ى موکوس و مژک ها فیلتر مى شوند.

این سیستم کوچک تصفیه هوا، ممکن است دچار فساد گردد، به هر حال اگر عاملى جلوى کار مژک ها را بگیرد یا یک سرماخوردگى منافذ سینوس را مسدود کند و یا آلرژى باعث تورم پوشش سطحى سینوس گردد ممکن است، این سیستم از کار بیفتد. هوا مسدود مى گردد، فشار سینوس بالا مى رود و موکوس راکد مى ماند و باکترى ها تکثیر پیدا مى نمایند. عفونت سوار مى گردد و شما دچار سینوزیت مى شوید. اگر سینوس شما به طور مرتب بگیرد، ممکن است غشاى سینوس به طور دایم ضخیم گردد و دچار گرفتگى مزمن سینوس ها در هنگام خواب شوید؛ قبل از این که به این مرحله برسید، پزشکان ما به شما مى گویند که باید چه کارى براى رفع گرفتگى سینوس ها انجام دهید تا درد و فشار را کاهش دهید و جریان آزادانه هوا را دوباره برقرار کنید.

از بخور بهره ببرید.

رطوبت کلید حفظ حرکت مژک ها، روانى موکوس و تخلیه سینوس هاست. دوبار در روز زیر دوش آب داغ بروید. داغى آب باید به حدى باشد که بخار حاصل از آن باعث محو شدن تصویر آینه ى حمام گردد و یا سرتان را روى یک ظرف آب داغ قرار دهید و یک حوله روى سرتان بیندازید به طورى که حالت خیمه مانند ایجاد گردد، بخارها را به وسیله بینى تنفس کنید.

سر کار از بینى تان نفس بکشید.

اگر گرفتگى سینوس ها در هنگام روز، حین کار یا دویدن باشد، یک لیوان قهوه داغ یا چاى و یا سوپ بگیرید و دست ها را به صورت فنجان مانند بالاى لیوان بگیرید و از بینى نفس بکشید. این روش به اثر بخشى حمام بخار نیست ولى به همان طریق عمل مى کند.

هواى خانه خود را مرطوب کنید.

روشن کردن دستگاه سرمازا و مرطوب نماینده در اتاق خواب مى تواند راه هاى بینى و سینوس را از خشک کردن حفظ کند. فقط مطمئن شوید که دستگاه را هر هفته یک بار تمیز مى کنید تا قارچ ها در دستگاه تکثیر نشوند.

بینى خود را هر روز بشویید.

براى شستن ترشحات کهنه بینى تان، از محلول طبیعى سالین بهره ببرید و یا 1 قاشق چاى خورى از نمک غذاخورى را با 2 فنجان آب جوشیده ى گرم و یک سر انگشت جوش شیرین مخلوط کنید و آن را داخل یک لیوان سوزنى بریزید. سرتان را به عقب خم کنید و یک سوراخ بینى را با انگشت شست بگیرید و در سوراخ دیگر محلول را بریزید. سپس به آرامى فین کنید؛ در طرف دیگر هم همین کار را تکرار کنید.

مایعات فراوان بنوشید.

در طول روز مایعات زیادى، اعم از گرم یا سرد بنوشید. این کار باعث رقیق شدن موکوس و جریان روان آن مى گردد. نوشیدن چاى هاى گیاهى داغ هم مثل رازیانه به حرکت روان موکوس یاری مى کند.

هر دفعه در یک طرف بینى فین کنید.

این کار مانع از ایجاد فشار در گوش که مى تواند باکترى ها را به داخل راه هاى سینوس براند مى گردد.

عادت خود را فراموش کنید، پیش بروید و آب بینى خود را بالا بکشید.

بالا کشیدن آب بینى، روش خوبى براى تخلیه ى سینوس ها و راهنمایی ترشحات مانده به داخل گلوست.

با مصرف قرص هاى ضد احتقان، گرفتگى سینوس خود را رفع کنید.

برترین دارو براى خشک کردن سینوس ها قرص هاى ضد احتقان است. ضد احتقان ها رگ هاى خونى را منقبض مى نمایند و باعث عبور هوا از بینى مى شوند و فشار را کاهش مى دهند. اگر در اثر عفونت دچار گرفتگى سینوسى شدید، از مصرف داروهاى حاوى آنتى هیستامین خوددارى کنید، زیرا این داروها ترشحات بینى شما را خشک مى نمایند و ممکن است باعث انسداد بیشتر شوند.

از اسپرى هاى استنشاقى به طور محدود بهره ببرید.

استفاده کم از قطره هاى بینى خوب هستند اما استفاده متناوب از آنها بیمارى را طولانى و یا بدتر مى کند که متخصصان آن را اثر معکوس مى خوانند.

در ابتدا اسپرى ها، پوشش بینى را منقبض و جمع مى نمایند اما بعدا موکوس نسبت به حالت اول خود، حتى بیشتر متورم مى گردد و باعث آغاز چرخه ناقصى مى گردد. بعد از توقف استفاده از اسپرى ها، چند هفته طول مى کشد تا تورم فروکش کند.

راه بروید تا سرتان تخلیه و پاک گردد.

ورزش مى تواند باعث تسکین گردد چرا که باعث آزاد شدن آدرنالین مى گردد. آدرنالین رگ هاى خونى را منقبض مى کند و تورم سینوس ها را کاهش مى دهد.

براى تسکین اینجا را فشار دهید.

مالیدن سینوس هاى دردناک، باعث رسیدن خون تازه به ناحیه ى مورد نظر مى گردد و اثر تسکین دهنده دارد. انگشت شست را محکم به دو طرف بینى فشار دهید و 15 تا 30 دقیقه نگه دارید. دوباره این کار را تکرار کنید.

شستشو درد را از بین مى برد.

استفاده از گرماى مرطوب روى سینوس هاى درگیر، راه ساده اى براى از بین بردن درد سینوس ها است. یک حوله گرم را روى چشم ها و گونه ها بگذارید و آنقدر نگه دارید تا احساس کنید درد فروکش نموده است. ممکن است چندین دقیقه طول بکشد.

راهى دیگر

غذاى پر ادویه سفارش دهید.

شاید راه درمان سینوس هاى شما از معده تان بگذرد. با خوردن غذاهاى خاصى که داراى ادویه و چاشنى هاى خاصى است این کار را انجام دهید.

جاى خود را عوض نکنید، بلکه عادات خود را تغییر دهید.

اگر در هنگام جوانه زدن غنچه ها، علایم سینوزیت تشدید مى گردد، شاید بخواهید که به منطقه ها گرم تر و یا دشت صحرا نقل مکان کنید. البته اگر حساسیت داشته باشید چنین نقل مکانى، سینوزیت شما را درمان نمى کند. هر جا بروید، سینوزیت همراه شما خواهد بود و دوباره ظاهر مى گردد. به عبارت دیگر حتى در صحرا هم ممکن است به شن هاى آن آلرژى پیدا کنید و یا اگر به منطقه ى مرطوبى بروید، ممکن است به قارچ ها حساسیت پیدا کنید.

راه چاره؟ سعى کنید در برابر مواد آلرژى زا در محیط زندگى خود قرار نگیرید.

هشدار پزشکى

چه موقع خوددرمانى کافى نیست.

اگر ظرف 3 تا 4 روز به درمان خود پرداخته اید و هنوز دچار گرفتگى، فشار و درد در ناحیه سینوس ها هستید، باید براى تخلیه و از بین بردن عفونت به پزشک مراجعه کنید وگرنه سینوزیت شما منجر به آبسه چشم ها و یا بدتر از آن، درگیر کردن مغزتان مى گردد.

شاید نیاز باشد آنتى بیوتیک مصرف کنید و اگر علایم همچنان باقى ماند، براى از بین بردن انسداد، به جراحى نیاز داشته باشید. دکتر متخصص سینوزیت مى تواند از سینوس ها عکس بگیرد و دلیل احتقان آن را معین کند. عفونت ویروسى، انسدادهاى نظیر پولیپ، آلرژى و یا حساسیت به داروهایى نظیر قرص هاى ضد باردارى و آسپیرین مى تواند دلیل احتقان باشد.

سیر

این غذاى تند، حاوى همان ماده ى شیمیایى است که در داروها براى رقیق کردن موکوس به کار مى رود.

ترب کوهى

ریشه ى تند این گیاه، هم براى روانى حرکت موکوس مفید است زیرا مشابه ماده اى است که در داروهاى ضد احتقان یافت مى گردد.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی نوشت ها:

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون

به "سینوزیت(عفونت سینوس هاى سر و صورت)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینوزیت(عفونت سینوس هاى سر و صورت)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید