خبرنگاران لاوروف در پاکستان؛ تحکیم روابط و همفکری درباره منطقه در دستور کار

به گزارش وبلاگ نخبگان، اسلام آباد - خبرنگاران - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با دستور کار تعمیق روابط دوجانبه با پاکستان، همفکری درباره شرایط منطقه از جمله افغانستان روز سه شنبه در جریان سفر رسمی دو روزه وارد اسلام آباد شد.

خبرنگاران لاوروف در پاکستان؛ تحکیم روابط و همفکری درباره منطقه در دستور کار

به گزارش وبلاگ نخبگان از منابع رسمی پاکستان، سرگئی لاوروف امروز در پایگاه هوایی نورخان از سوی شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان مورد استقبال نهاده شد.

این دومین سفر رسمی لاوروف به اسلام آباد در قامت وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه پس از 9 سال است، بازدیدی که همتای پاکستانی وی آن را تحولی عظیم در روابط دو کشور توصیف کرد.

مقام های بلندپایه سیاسی-نظامی پاکستان قرار است در نشست های خود با سرگئی لاوروف نقشه راه برای تعمیق همکاری های دوجانبه به ویژه در حوزه مالی، انرژی، کشاورزی، بهداشت و همچنین تعاملات دفاعی-نظامی را مطرح و آنالیز نمایند.

ملاقات با عمران خان نخست وزیر، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان در برنامه کاری وزیر امور خارجه روسیه واقع شده است.

مرحله جدید در مناسبات اسلام آباد-مسکو

وزیر امور خارجه پاکستان از شروع مرحله جدید در روابط دوجانبه با روسیه و اهمیت سفر لاوروف سخن گفت و اضافه نمود: دو کشور مصمم به تعمیق همکاری های دوجانبه و منطقه ای هستند.

وی با اشاره به حضور نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان در هیات بلندپایه وزیر خارجه روسیه، گفت: ماه گذشته اجلاس صلح افغانستان به میزبانی مسکو برگزار گردید که هیات پاکستانی نیز در آن حضور داشت و در این سفر دو کشور رایزنی های سازنده ای را درباره افغانستان و مشارکت برای یاری به برقراری صلح در این کشور خواهند داشت.

شاه محمود قریشی از مشارکت روسیه برای احیای صنعت فولاد پاکستان و پیشبرد طرح خط لوله شمال-جنوب استقبال کرد و اضافه نمود: پاکستان درصدد افزایش روابط تجاری و بازرگانی با روسیه است.

براساس این گزارش، توسعه روابط دو جانبه، همفکری درخصوص تحولات منطقه، مبارزه مشترک علیه تروریسم و آنالیز اوضاع افغانستان از مهم ترین نکات دستور کار سفر وزیر امور خارجه روسیه به پاکستان اعلام شده است.

سفر فعلی لاوروف عظیمترین تحول مربوط به تبادل هیات های بلندپایه میان پاکستان و روسیه از سال 2012 به بعد، یعنی آخرین سفر سرگئی لاوروف به اسلام آباد به حساب می آید.

قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان از زمان تشکیل دولت فعلی این کشور 2 سفر به مسکو به ترتیب در دسامبر 2018 و سپتامبر 2020 انجام داد که تحکیم روابط همه جانبه پاکستان و روسیه در بخش های مختلف، تعاملات منطقه ای، سازمان همکاری شانگهای به ویژه افغانستان در دستور کار این سفرها قرار داشت.

سرگئی لاوروف در مهرماه 1391 (چهارم اکتبر سال 2012) به عنوان وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه سفر رسمی به پاکستان انجام داده بود.

روابط روسیه و پاکستان طی سال های اخیر توسعه یافته و دو کشور در عرصه های مهمی همچون امنیتی، مبارزه با تروریسم، مقابله با قاچاق موادمخدر، توسعه مناسبات نظامی-دفاعی و شرایط افغانستان همکاری می نمایند.

پاکستان در خردادماه 1396 به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای نیز درآمد و مسکو هم در چارچوب این سازمان منطقه ای تعاملات خود با اسلام آباد را توسعه می دهد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران لاوروف در پاکستان؛ تحکیم روابط و همفکری درباره منطقه در دستور کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لاوروف در پاکستان؛ تحکیم روابط و همفکری درباره منطقه در دستور کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید