گردشگری تجویزی برای درمان دردهای بشر است

به گزارش وبلاگ نخبگان، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، گردشگری تجویزی برای درمان دردهای بشر است.

گردشگری تجویزی برای درمان دردهای بشر است

دنیاگردی نقش مهمی در ایجاد تغییرات فرهنگی دارد، اگر چه شاید گاهی ناهنجاری اجتماعی در فرهنگها را هم منجر گردد، اما همواره باعث رواج و تقویت عناصر فرهنگی مثبت در جوامع بوده و خواهد بود اما آنچه در سفر بیش از هر چیز دیگری مهم است، موج ارتباطی فردی و اجتماعی است که دنیاگرد یا تورهای دنیاگردی از لحظه تصمیم به سفر حتی تا سالها بعد از سفر ایجاد نموده و این صنعت را بر پایه ارتباطات مواصلاتی، ارتباطات مخابراتی، ارتباطات اجتماعی و زیر مجموعه آن ارتباطات انسانی پایدار و پابرجا نگه داشته است.

براساس مقاله دنیاگردی تجویزی برای درمان دردهای بشر است، بادی بدانید که تالکوت پارسونز، جامعه شناس آلمانی یک نظام اجتماعی را مجموعه ای از کنشگران فردی میداند و در موقعیتی که دست کم جنبه ای فیزیکی یا محیطی دارد با یکدیگر کنش متقابل دارند این افراد یا کنشگران به حسب گرایش بـه رضایتمندی حد مطلوب برانگیخته می شوند و رابطه شان بـا موقعیت هایشان با همدیگر به واسطه فرهنگ و نمادهای مشترک معین می گردد.

معمولا از ابتدا تا انتهای سفر بین دنیاگرد و سایر افرادی که طول سفر با او همراه هستند یا خدمات مورد احتیاجش را ارائه می نمایند نوعی تعامل برقرار می گردد که به قدرت و هنر هر کدام از طرفین اتصال در برقراری ارتباطات انسانی بستگی دارد؛ از همان مرحله شروعین سفر حتی قبل از آن یعنی زمانی که فکر سفر و گردش به فکر دنیاگرد خطور می نماید، حلقه اول ارتباط شکل می گیرد، ارتباط با خود، فرد براساس احساس احتیاج درونی به هر دلیلی با خود فکر می نماید به کجا سفر کند و چگونه برود، این ارتباطات پایه برقراری ارتباطات دیگر است و قطعا سطح وسیعی از ارتباطات را ایجاد می نماید که نتیجه آن ارتباطات میان فردی موثر است.

حالا او که دیگر یک دنیاگرد بالقوه است و باید به این فکر کند، با چه کسی یا کسانی می تواند به این سفر برود، از چه کسی باید خدمات مورد احتیاجش برای شروع سفر تا مقصد را دریافت کند، چه کسانی را در مقصد سفرش خواهد دید؛ بذری از ارتباطات موثر که با قاعده همدلی و کنار هم بودن حلقه های بعدی در ارتباطات جمعی را پویا می نماید؛ این نوع فهم و انتقال معانی بر پایه ارتباطات موثر این توفیق را بیشتر تضمین می نماید که روح سفر و گردش در وجود مسافر شکل بگیرد و سطح تفکر او برای برقراری و توسعه زنجیره ارتباطات در مسیر یا مقصد سفر را پر رمق تر سازد.

حالا دیگر دنیاگرد در سفر بنا به هنرمندی خود در برقراری ارتباط موثر، حلقه های ارتباطی خود را با همسفران، با خدمت دهندگان و با جامعه محلی توسعه می دهد، این هنرمندی علاوه بر اینکه سفر را به عنوان یک کنش انفرادی به سطحی از کنش جمعی ارتقا داده و دلچسب تر نموده، بلکه سطحی از رضایتمندی از خود، اطرافیان و جامعه مقصد و حتی جامعه محل زندگی خود را نیز فراهم نموده است.

البته نباید از نوع و هدف دنیاگردی غافل بود، این سطح ارتباطی در دنیاگردی طبیعت با دنیاگردی هنری قطعا فرق دارد یا در دنیاگردی ماجراجویانه با دنیاگردی درمانی هم بسیار فرق دارد، زیرا سطح علاقه، انگیزه، تعامل، همدلی، همفکری، مشارکت و مسئولیت پذیری در هر کدام از این نوع سفرها کاملا مجزا از یکدیگرند.

بطور مثال در نظر بگیرید که سفر به مقصدی انجام می گردد که امرار معاش اهالی آن منطقه صنایع دستی و محصولاتی از هنرهای سنتی است، این کارکرد و کاربرد در سفر به منطقه ای با این ویژگی، احتیاج به ارتباطات موثرتری با لایه های هنر، جامعه و فرهنگ محلی، تاریخ، پیشنیه اجتماعی و مالی مقصد را هم به همراه می آورد. همچون طبیعت، هنر می تواند اضطراب و نگرانی انسان را کاهش دهد، انسان را از انزوای اجتماعی دور کند، امید و نشاط را دل روح و جان انسان بیدار کند، همسفران در یک تور هنری از یک روستای صنایع دستی قطعا نشاطی مضاعف نسبت به منطقه ای که مردمانش چندان هنرمند نیستند، خواهند داشت.

مثلا ایران با تاریخ و تمدنی که به 10هزار سال و فرهنگ و هنر با آثار مکشوفه ای به همین قدمت و اصالت، هر دنیاگرد هنردوستی را که به سفر به این نوع منطقه ها شناخته شده ترغیب می نماید، این رابطه معنادار میان هنر، فرهنگ، صنایع دستی و سفر، دلیل جذب و ارتباط همه شرق دوستان از اروپا و علاقمندان به تمدن زنده در غرب آسیا به ویژه ایران است، و تا هم اکنون هم هر دنیاگردی ارتباط موثر خود را با پیشنیه و اصالت این نوع منطقه ها و مقاصد، حتی پیش از تصور سفر به آن شروع نموده است.

حال آنکه هدف غایی هنر و سفر دقیقا همین تاثیرگذاری است و با گذر قرنها هم این تاثیر در بطن تاریخ همچنان تداوم دارد و جذب می نماید، اگر هنر و اثر هنری تاثیر و ماندگاری رابطه را در خود نداشت، انسان را از هزاران کیلومتر آن طرف تر برای عرضه و ارائه به سوی خود جلب نمیکرد، هر هنرمندی در کنار همه دلایل خود برای خلق یک اثر، ایجاد ارتباط با دنیا پیرامون خود را هم در آن اثر پرداخت نموده است، و هر چه هنرمند و اثر فاخرتر جذب قوی تر و ارتباط موثرتر خواهد بود.

نتیجه این ارتباط موثر در بازگشت از یک سفر طبیعت گردی یا بازگشت از یک گردش هنری که مردان و زنانی هنرمند و خلاق بانی اش هستند، پالایش و آرامش روح و روان انسان خواهد بود، انرژی های مثبت انسان را افزایش و انرژی های منفی را کاهش می دهد، این ذات هنر در برقراری ارتباط با مخاطب است که انسان را حتی اگر تماشاگر باشد از سطحی به سطحی دیگر رشد می دهد.

اینکه ما با نگاه کردن به دنیای اطرافمان به درکی از حقیقت هستی می رسیم، نتیجه برقراری یک ارتباط عمیق و موثر با خود، با پیرامون خود، با طبیعت و اجزای آن است، زمانی که ما به درک مفهوم تاثیر و نقش هنر در زندگی نمی رسیم، بیماری های روحی بروز می نمایند، سفر، دنیاگردی، تماشا طبیعت، تماشای آثار هنری، حتی شنیدن یک موسیقی متعالی حس هم ذات پنداری با حقیقت هستی را تقویت می نماید و موجب تسکین دردهای انسان که عموما ناشی از تنهایی، ماشینی سازی، مصرف گرایی مطلق، دوری از اصالت و نبود ارتباط موثر است و سفر و دنیاگردی تجویزی برای همه این دردهاست.

نویسنده: زهره سلطان محمدی | مدرس دانشگاه و مشاور ارتباط موثر

منبع: همگردی

به "گردشگری تجویزی برای درمان دردهای بشر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری تجویزی برای درمان دردهای بشر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید