آمریکا: منافع مشترکی با عربستان داریم

به گزارش وبلاگ نخبگان، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ما در حال آنالیز عواقب تصمیم اوپک پلاس برای کاهش فراوری نفت بر روابط آمریکا و عربستان هستیم.

آمریکا: منافع مشترکی با عربستان داریم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش فراوری نفت ناامید شدیم و موضع رئیس جمهور بایدن درباره این تصمیم واضح است و ما در حال آنالیز آن هستیم.

این مقام آمریکایی ادامه داد: سعودی ها می دانستند کاهش فراوری نفت باعث افزایش عایدی های روسیه و کاهش تأثیر تحریم ها می گردد. ما در حال آنالیز عواقب تصمیم (اوپک پلاس برای) کاهش فراوری نفت بر روابط آمریکا و عربستان هستیم. سعودی ها برای کاهش فراوری نفت مبنای بازاری ارائه ندادند و اکنون زمان کاهش نفت در بازار نیست.

بلینکن توضیح داد: ما منافع مشترک متعددی با عربستان داریم و سیاست های ما باید این مسئله را بازتاب دهد.

لازم به ذکر است پس از آنکه عربستان سعودی به عنوان یکی از بزرگترین فراوری کنندگان نفت در اوپک پلاس با کاهش عرضه نفت خام به بازار موافقت کرد، مقامات آمریکایی به شدت از تصمیم ریاض انتقاد کردند. هم اینک کشورهای غربی به علت تحریم حوزه انرژی روسیه با افزایش بهای سوخت و تورم بالا دست به گریبان هستند و تصمیم اوپک پلاس برای کاهش عرضه می تواند باعث ایجاد رکود مالی در این کشورها گردد.

در سندی متعلق به کاخ سفید که روز سه شنبه منتشر شد آمده است، گامی که ائتلاف نفتی برداشته است؛ می تواند موجب بحران های اساسی برای واشنگتن گردد در نتیجه چنین اقدامی را می توان اقدام خصمانه خواند.

هم زمان کریس مورفی، سناتور دموکرات در آمریکا در مصاحبه با سی.ان.بی.سی گفت آمریکا احتیاج دارد تا عربستان سعودی گام هایی بردارد که در کوتاه مدت سود و منفعتی برای این کشور در حوزه نفت در پی دارد، اما به غرب اجازه می دهد در رویارویی با روسیه زنده بماند.

پیش از این کشور های عضو اوپک پلاس موافقت کردند تا فراوری نفت را از ماه نوامبر به اندازه 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند و سطوح مورد توافق برای ماه آگوست را به عنوان پایگاه مرجع در نظر بگیرند.

این اقدام، نشان دهنده تمایل کشور های فراوریکننده نفت برای جلوگیری از کاهش اخیر قیمت های جهانی است.

کاهش فراوری نفت نشان می دهد لابی های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که در ماه های اخیر در کوشش برای مذاکره با کشور های خلیج فارس در راستای افزایش فراوری نفت بوده، تاثیری نداشته است.

وبلاگ نخبگان بین الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آمریکا: منافع مشترکی با عربستان داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا: منافع مشترکی با عربستان داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید