پاییز هم مشکل خشک سالی های چهارمحال را حل نکرد ، پیامد های ناگوار کم آبی بر اقتصاد استان

به گزارش وبلاگ نخبگان، استان چهارمحال و بختیاری با رودخانه های خروشان در کشور شناخته می گردد؛ اما چندی است که تغییر اقلیم و خشک سالی های متوالی حال و روز خوشی برای این استان باقی نگذاشته؛ به طوری که بخش بیشتر این استان درگیر کم آبی است.

پاییز هم مشکل خشک سالی های چهارمحال را حل نکرد ، پیامد های ناگوار کم آبی بر اقتصاد استان

گروه استان های وبلاگ نخبگان، استان چهارمحال و بختیاری با رشته کوه های برافراشته، چشمه سار های جوشان، رودخانه های خروشان و آب و هوایی سالم و چهارفصل در کشور شناخته می گردد؛ اما چندی است که تغییر اقلیم و خشکسالی های متوالی حال و روز خوشی برای این استان باقی نگذاشته؛ به طوری که بخش بیشتر این استان درگیر خشکسالی است و سال آبی 1400-1399 با کاهش 40 درصدی بارش ها به سرانجام رسید.

خشکسالی های اخیر چهارمحال و بختیاری از سال 86-85 شروع شده است پیامد های ناگواری بر منابع آب، محیط زیست و فعالیت های مالی این استان برجا گذاشته است. چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه های زاینده رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش ها در این استان، استان های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

بعضی از کارشناسان بر این عقیده هستند که امیدی برای جبران تبعات خشکسالی و تقویت منابع موجود آب وجود ندارد و چنانچه اقدام موثری برای سازگاری با این شرایط به کار گرفته نگردد شرایط از این نیز ناگوارتر می گردد.

تغییر اقلیم عامل اصلی کم آبی در استان

در این راستا، مهران چراغپور، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری می گوید: عامل اصلی شکل گیری این شرایط در استان تغییر اقلیم است به گونه ای که با تغییر بارش ها از برف به باران و گرمایش هوا، منابع آب پایدار استان به شدت کاهش یافته و جوابگوی احتیاج فعلی نیست.

مهران چراغپور می افزاید: این موضوع از سال 86 تا به امروز در استان تداوم داشته آنچنان که سال آبی 1400-1399 با کاهش حدود 40 درصدی بارش ها در استان به سرانجام رسید که بر اساس آن این استان دومین استان کم بارش کشور اعلام شد.

وی معتقد است کاهش بارش ها بیشترین تاثیر خود را بر منابع آب زیرزمینی و افت شدید آبخوان ها برجا گذاشته است که می تواند به تشدید تنش آبی در استان منجر گردد.

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 96.1 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است، در حال حاضر 3.9 درصد مساحت استان در حد نرمال، است، اما 18.7 درصد با خشکسالی خفیف، 28 درصد با خشکسالی میانه، 22.8 درصد با خشکسالی شدید و 26.7 درصد با خشکسالی بسیار شدید روبرو شده است.

چراغپور افزایش دما را از دیگر عوامل تغییر اقلیم میداند دما در سالی آبی که گذشت بین نیم تا 2 درجه گرمتر شد، اگر چه در پاییز چهار دهم درجه کاهش داشت، اما در زمستان 1.7 درصد افزایش، بهار 2.7 درصد افزایش و در تابستان 1.1 درجه نسبت به دوره مشابه میانگین بلندمدت با افزایش روبرو شد.

تغییر بارش ها از برف به باران از یک سو و گرمایش هوا سبب شد تا نه تنها بارش برف قابل توجهی در استان شکل نگیرد بلکه همان مقدار اندک نیز به سرعت آب گردد و نتواند سفره های آب زیرزمینی را تغذیه کند.

برهمین اساس می توان گفت خشکسالی و تغییر اقلیم در این استان بیش از هرچیز منابع آب زیرزمینی این استان را تحت تاثیر خود داده که نشانه آن بحرانی شدن هر 10 دشت اصلی استان، خشکیدگی و کاهش شدید آبدهی چشمه ها و در نهایت افت سفره های زیرزمینی و فرونشست زمین در دشت های استان است.

احتمال خشکسالی چشمه کوهرنگ

فرشاد متقی، رئیس روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری مورد خشکسالی، کاهش بارش ها و تغییرات اقلیمی را از مهم ترین عوامل افت آب دهی چشمه کوهرنگ یاد کرد و می گوید: کارشناسان شرکت آب منطقه ای با مطالعاتی که درباره منابع زیرزمینی این چشمه انجام داده اند، اعلام نموده اند اگر تا 2ماه آینده بارش چشمگیری در استان نداشته باشیم، چشمه کوهرنگ کاملا خشک خواهد شد. در این صورت شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب آشامیدنی مردم منطقه با مشکل جدی روبه رو خواهد شد.

رئیس روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه آن بخش از آبی که از مخزن سرریز می شده و به پایین دست می رفته دیگر موجود نیست و به بیان صریح تر اینکه جریان آب چشمه کوهرنگ قطع شده و آبشار مصنوعی ای که آب چشمه کوهرنگ از آن جاری می شد نیز مدتی است که خشک شده.

کم آبی چشمه کوهرنگ بی سابقه است

احمدرضا محمدی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری کاهش شدید آب دهی چشمه کوهرنگ در فصل پاییز نخستین باری است که اتفاق افتاده و تا به امروز بی سابقه بوده از همین رو نگران کننده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تامین آب آشامیدنی در استان با کسری 13میلیون مترمکعبی روبه روست، می گوید: احتیاج آبی استان بیش از 90میلیون مترمکعب است که بر اساس ظرفیت های موجود 78میلیون مترمکعب آب استحصال می گردد. همه کوشش ها این است که مردم با بی آبی و قطعی آب روبه رو نشوند، ولی با این توصیف مهم ترین راه حل صرفه جویی از سوی مردم است.

خشکسالی پدیده ای نوظهور نیست و از بیش از یک دهه گذشته کشور درگیر این بلای طبیعی شده است، چهارمحال و بختیاری در روزگارانی نزدیک به 10 درصد آب مورداحتیاج کشور را تامین می کرد، اما اکنون به علت خشکسالی با کمبود شدید آب در حوزه های مختلف به ویژه شرب روبرو شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پاییز هم مشکل خشک سالی های چهارمحال را حل نکرد ، پیامد های ناگوار کم آبی بر اقتصاد استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاییز هم مشکل خشک سالی های چهارمحال را حل نکرد ، پیامد های ناگوار کم آبی بر اقتصاد استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید