نحوه کاشت جعفری در گلدان

به گزارش وبلاگ نخبگان، اگر می خواهید از جعفری تازه در طول سال بهره ببرید و سبزی ارگانیک خود را مصرف کنید، می توانید دانه های جعفری را در گلدانی بکارید و در جلوی پنجره ای آفتاب گیر قرار دهید تا زمان رشد خود را طی کند. برای کاشت جعفری در گلدان باید بذرها را یک شب در آب بخیسانید، سپس دانه ها را در فاصله 10 تا 15 سانتی متری و با عمق 6 تا 8 میلی متر در خاک مناسب بکارید. گیاه جعفری سه هفته طول می کشد تا جوانه بزند و پس از آن شما شاهد رویش جعفری هایتان خواهید بود.

نحوه کاشت جعفری در گلدان

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که به سبزیکاری و کاشت سبزی خوردن در منزل علاقه مند هستید، برای صرفه جویی در وقت و هزینه خود، داشتن محصولی سالم، مصرف سبزی تازه و نهایتاً یک سرگرمی لذت بخش با ما همراه باشید. در این مقاله، شما را با طریقه کاشت جعفری در گلدان و شرایط محیطی مورد احتیاج کاشت این سبزی پر از خاصیت آشنا می کنیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع گردد.

طریقه کاشت جعفری در گلدان

بذر جعفری به کندی جوانه می زند دز اصطلاح جعفری گیاه تنبلی است و جوانه زدن آن در شرایط محیطی مناسب، حدود 20 تا 25 روز طول می کشد. مراحل کاشت جعفری در گلدان به توضیح زیر است:

مرحله اول: برای کاشت جعفری بهتر است ابتدا بذرهای سالم گیاه را ابتدا در آب و مایع ظرف شویی به مدت یک ساعت بخیسانید و سپس در آب خالص به تنهایی یک شب قرار دهید.

مرحله دوم: به این منظور یک ظرف عظیم را با آب ولرم پرنموده و به آن یک قطره مایع ظرف شویی اضافه کنید. مخلوط را تکان دهید تا کاملاً حل گردد. سپس تمام بذرهای جعفری را در محلول خود قرار دهید. گرمای آب و مایع ظرف شویی یاری خواهند کرد که پوشش سخت پوسته بذر گیاه راحت تر شکسته شده و یاری به رشد سریع بذر می نماید و بذر زودتر جوانه می زند.

مرحله سوم: سپس بذرها را از محلول خارج نموده و به خوبی با آب بشویید و سپس یک شب در آب ولرم بخیسانید.

مرحله چهارم: پس از 24 ساعت خیساندن بذرهای جعفری در آب، بذرها را در یک صافی بریزید تا آب اضافی آن ها خوب گرفته گردد و کاملاً خشک شوند. هنگامی که بذرها کاملاً خشک شدند، آماده کاشت در گلدان هستند.

مرحله پنجم: گلدانی با عمق مناسب را انتخاب نموده و بذرها را با فاصله 10 تا 15 سانتیمتر و در عمق 6 تا 8 میلی متری از سطح خاک، در خاک لومی شنی که با خاک برگ مخلوط شده است و زهکشی مناسبی نیز دارد، بکارید. بهتر است قبل از کاشت بذر، خاک گلدان کاملاً مرطوب باشد. این کار به رشد بذرها یاری می نماید.

مرحله ششم: گیاهی که کاشته اید در صورت وجود شرایط محیطی مناسب، سه هفته بعد جوانه خواهد زند و آغاز به رشد می نماید.

مرحله هفتم: هنگامی که برگ های گیاه سه قسمتی و سه بخشی شدند، سبزی جعفری شما بالغ شده و قابل برداشت است.

گیاه شناسی سبزی جعفری

گیاه جعفری، بومی اروپا است و از گیاهان دو ساله ای محسوب می گردد که در همان سال اول ایجاد برگ می نماید. از جعفری به عنوان سبزی خام و یا سبزی پخته در منازل استفاده می گردد. ارتفاع این سبزی در سال اول رشد، بین 32 تا 42 سانتیمتر است و در سال دوم گیاه فراوری شاخه های گل دهنده زیبایی می نماید. گونه های مختلفی از گیاه جعفری بر اساس شکل برگ در جهان وجود دارد که شامل جعفری برگ صاف، جعفری مجعد و جعفری ریشه ای است. در بین انواع جعفری، جعفری هایی با برگ صاف، پرطرفدارترین این گیاه هستند و مواد معطر بیشتری در برگ ها دارند.

ریشه این گیاه نازک و محکم با عمق زیاد است که می تواند تا عمق یک متری خاک نیز نفوذ کند و از این رو جعفری یکی از سبزی های مقاوم به خشکسالی و کم آبی است و احتیاج زیادی به آب ندارد.

سبزی جعفری سرشار از انواع ویتامین ها به ویژه ویتامین ث و ویتامین آ و روغن های فرار است و املاحی مانند آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم در آن به مقدار زیادی وجود دارد. بخش های مورد استفاده این سبزی برگ، ساقه، تخم و ریشه آن است که ارزش غذایی و خواص درمانی متعددی دارند.

بیشتر بخوانید: روش کاشت کاهو در گلدان

شرایط محیطی مورد احتیاج کاشت جعفری در گلدان

خاک

بهترین خاک برای کاشت جعفری در گلدان، خاک های سبک و شنی با هوموس کافی و خاک هایی با بافت لومی شنی است. به طورکلی جعفری در خاک های عمیق و با حاصل خیزی بالا به خوبی رشد می نماید. توجه داشته باشید که استفاده از خاک های اسیدی یا خاک های با شوری بالا، برای کاشت این سبزی مناسب نیست. پس در انتخاب خاک مناسب دق داشته باشید.

دما

سبزی جعفری یکی از انواع سبزی های فصل سرد سال است و در مناطقی که زمستان ملایم دارند به راحتی رشد می نماید. برای کاشت جعفری در مناطق با آب و هوای سردتر، ضروری است قبل از آغاز سرما بوته های گیاه با پلاستیک یا حصیر یا یک پوشش مناسب پوشانده شوند تا از سرمازدگی گیاه پیشگیری گردد. دمای مناسب برای رشد جعفری دمای 21 درجه سانتی گراد است.

نور

جعفری گیاهی سایه دوست است، بنابراین از قرار دادن گلدان ها در برابر نور مستقیم خورشید به مدت طولانی جدا خودداری کنید. بهترین مکان برای قرار دادن گلدان های جعفری، بالکن و پنجره های جنوبی آپارتمان است. در صورتی که آپارتمان شما از نور کافی برخوردار نیست، می توانید از چراغ های فلورسنت بهره ببرید و آن ها را در فاصله 5 سانتی متری گلدان قرار دهید تا به این وسیله نور مورد احتیاج گیاه تامین گردد.

آبیاری

همان طور که گفتیم گیاه جعفری نسبت به کم آبی مقاوم است. در طول فصل تابستان توصیه می گردد برای داشتن محصولی سرحال و پربازده روزانه گیاه را آبیاری کنید. این آبرسانی باید به صورتی باشد که در فاصله بین دو آبیاری خاک گلدان مرطوب بماند و کاملاً خیس نگردد. در فصل سرما نیز گیاه به آبیاری کمتری احتیاج داشته و ضروری است اجازه دهید خاک در فاصله دو آبیاری خشک گردد.

آفات و بیماری

فاسد شدن ساقه اصلی جعفری، ایجاد خال هایی بر روی برگ ، کرم های پشه هویج و کرفس از مهم ترین آفت های این گیاه هستند. برای کنترل خال های روی برگ ها و فاسد شدن ساقه اصلی، برگ های مبتلا را بچینید و از میزان آبیاری آن کم کنید. کرم های پشه را نیز با دست بردارید.

کوددهی

سبزی جعفری را یک بار در هر ماه با استفاده از کود عمومی به منظور حفظ فراوری گیاه در کل فصل، کوددهی کنید. همچنین می توانید برای افزایش مواد مغذی خاک موجود در گلدان، کود کمپوست را قبل از کاشت، به خاک اضافه کنید.

زمان کاشت جعفری در گلدان

بهترین زمان کاشت جعفری در مناطق گرمسیری از اوایل پاییز تا اواسط پاییز است و در مناطقی با شرایط آب و هوای سردسیر کاشت آن بعد از یخبندان و از اوایل بهار آغاز می گردد که تا اواخر بهار ادامه می یابد. برای کاشت جعفری در گلدان، با توجه به ثابت بودن دمای محیط خانه می توانید در هر زمانی این کار را انجام دهید. با این وجود توصیه می گردد، بذرهای جعفری را 10 تا 12 هفته قبل از آخرین سرما در گلدان در خانه بکارید. با این کار نتیجه بهتری خواهید گرفت.

منبع: مجله انگیزه

به "نحوه کاشت جعفری در گلدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت جعفری در گلدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید