منجم آماتور کیست؛ منجم حرفه ای چه تعریفی دارد؟

به گزارش وبلاگ نخبگان، ستاره شناسی میراث گرانبهایی است که از گذشتگان مان به ما رسیده و قدمای ما مثل ابوریحان بیرونی، خواجه نصیرالدین طوسی، خیام و دیگر بزرگان آثار بسیار تأثیرگذاری در نجوم داشته اند که تبعات آن را در جهان می بینیم.

منجم آماتور کیست؛ منجم حرفه ای چه تعریفی دارد؟

ندا جعفری -کارشناس ارشد کیهان شناسی

در گذشته به هر حال فعالیت های علمی اینگونه به صورت عام و عمومی برای مردم نبوده است و به خاطر همین، مردم با علومی مانند ستاره شناسی شاید آشنا نبودند.

طی دهه های 70 و 80 در حوزه نجوم آماتور، سعی شد که کارهای بزرگی انجام بگیرد. بخشی از این فعالیت ها این بود که مردم را با علم نجوم آشنا کردند و اینکه به مردم آموختند، می گردد با علم سرگرمی کرد. گشت ها و تورهای رصدی و بعلاوه برگزاری رویدادهای رصدی مانند روز جهانی نجوم، سمینارها، باشگاه های نجوم و به طور کلی پایه و اساس بسیاری موارد به خوبی شکل گرفت و ما اکنون ثمره آن را برداشت می کنیم.

واقعیت این است که مردم هم از این قضیه استقبال نموده اند. در حوزه نجوم آماتور تا حد بسیار خوبی فعالیت هایی در حال اجرا است. حتی خیلی از شهرهای کوچک یا حتی برخی از روستاها هم یک انجمن نجوم کوچک دارند که همه اینها به صورت خودگردان هستند و البته زیرمجموعه انجمن نجوم ایران قرار دارند که خود انجمن نجوم ایران هم زیرمجموعه ای از وزارت علوم است.

ما نجوم را به 2 بخش نجوم آماتوری و نجوم حرفه ای تعریف می کنیم. تعریف نجوم حرفه ای کاملا معین است؛ منجم حرفه ای کسی است که به صورت آکادمیک و دانشگاهی این رشته را دنبال می نماید؛ حالا در حوزه کیهان شناسی، نجوم واختر فیزیک می تواند تحصیلات دانشگاهی داشته باشد.

روال به این طریق است که رشته دبیرستان خود را ریاضی فیزیک انتخاب می نماید. رشته دانشگاهی اش را فیزیک انتخاب می نماید و در مقطع کارشناسی ارشد می تواند کیهان شناسی را انتخاب نموده یا اینکه از همان ابتدا در مقطع کارشناسی، رشته اختر فیزیک را انتخاب می نماید و برای کارشناسی ارشد و دکتری نیز همان رشته اختر فیزیک را دنبال کند. به چنین فردی می گوییم منجم حرفه ای. اما منجم آماتور به معنی منجم تازه کار نیست، چون آماتور برای ما به معنی کسی که تازه آغاز نموده است، ولی منجم آماتور در واقع تعریف خاصی ندارد و هر کسی که یک صورت فلکی یا جرم در آسمان را بلد باشد و به دانستن آن علاقه مند باشد، در رده منجمان آماتور قرار می گیرد. ما البته منجمان آماتوری داریم که اشراف فراوانی بر آسمان دارند. باید این را بدانیم که بسیاری از پروژه های حرفه ای از دل پروژه های آماتوری بیرون آمده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "منجم آماتور کیست؛ منجم حرفه ای چه تعریفی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منجم آماتور کیست؛ منجم حرفه ای چه تعریفی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید