کتاب باید به سمت مخاطب برود و به دستش برسد

به گزارش وبلاگ نخبگان، کتاب های ترویج کتاب و پیش پرده کتاب با حضور نویسندگان این آثار؛ مریم چهرقانی، یوسف عابدی و مصطفی آهنگر و جمعی از کارشناسان و مدیران فرهنگی به همت انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار گردید.

کتاب باید به سمت مخاطب برود و به دستش برسد

مراسم رونمایی از کتاب های ترویج کتاب و پیش پرده کتاب با حضور اسماعیل جانعلی پور، مدیرکل دفتر مجامع، تشکل ها و فعالیت های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد علی اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، مجدالدین معلمی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره بنیاد کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی، نادر نقشینه، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، مریم چهرقانی، نویسنده و پژوهشگر، یوسف عابدی و مصطفی آهنگر نویسندگان این دو کتاب و به همت انتشارات جهاد دانشگاهی برگزار گردید.

در این نشست اسماعیل جانعلی پور گفت: با تورق دو کتاب فکر می کنم شاید بد نباشد در جلسه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت این دوستان باشیم. چون رویدادهای مجموعه اداره کل فعالیت های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درحال انجام و عموما ناظر یر این موضوعات است. مرکز کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران، باشگاه های کتابخوانی و حتی فضاهای آموزشی از فعالیت های دفتر مجامع است؛ حتی آموزش شیوه های کتابخوانی و کتابخوان کردن بچه ها برای مجموعه های فرهنگی کشور احتیاجمند این است از تجربیات دوستانی که در تهیه این کتاب زحمت کشیدند، استفاده کنیم، به نویسنده کتاب، تبریک می گویم و امیدوارم در ادامه راه نیز در خدمت این دوستان باشیم و از اتفاقاتی که می افتد استفاده کنیم.

در ادامه حامد علی اکبرزاده گفت: این کتاب همسو با ماموریت هایی که مجموعه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در دانشگاه ها دارد به چاپ رسیده و امیدواریم به شرایط مطالعه و کتابخوانی به ویژه دانشجویان یاری کند.

مجدالدین معلمی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره بنیاد کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: جزو نخستین کسانی بودم که این دو کتاب را خواندم؛ به نظرم در ارکان نشر، بحث ترویج، مغفول ترین رکن است، در همه ارکان اعم از سیستم های دولتی و خصوصی، ورودی به این مقوله داشته اند؛ اما در حوزه تبلیغ و ترویج، عدد کسانی که در این باره کار می نمایند و موسساتی که به صورت حرفه ای سازمان یافته تبلیغ نمایند کم است و هرچه برای ترویج کتاب کار کنیم کم است؛ برای همین جدای از دسته بندی مناسبی که کتاب داشت، موضوع کتاب برایم مجذوب کننده بود. تنها نقدی که می توانم داشته باشم این است که می شد در این کتاب از تجربیات ایران در این زمینه نیز استفاده کرد؛ چراکه در مدیوم کتاب در ایران تجربیات زیادی داریم. بعلاوه ایده های بومی کمرنگ بود و باید به کتاب اضافه گردد. وی درباره کتاب پیش پرده کتاب نیز ادامه داد: کتاب پیش پرده کتاب کمی تخصصی تر است و برای کسانی مناسب است که می خواهند تیزرهای تبلیغاتی در حوزه کتاب بسازند. مخاطب کتاب شاید مروج کتاب نباشد، اما ترویج کتاب کتاب عمومی برای همه کسانی که در این حوزه کار می نمایند، است؛ بهتر است به تجربه اتفاقاتی که در کشورها اجرا شده نیز بسنده نکنیم.

مریم چهرقانی در ادامه این نشست گفت: این روزها همه جا صحبت از ترویج کتاب و مطالعه است و هر کسی به نوبه خود اعم از بلاگرها یا فعالان فضای مجازی در این عرصه فعالیت دارند یا سازمان ها و نهادهایی که در وظایفشان بحث ترویج کتاب تعریف شده به این مقوله توجه دارند. اما خلائی که وجود داشت این بود که فعالیت هایی درحال انجام شدن بود، اما برای آن ها هیچ متن و منبعی که به شکل مدون و راهنما باشد نبود. برای همین تصمیم گرفتیم متونی را در حوزه ترویج کتابخوانی برای علاقه مندان این حوزه فراوری کنیم. مخاطبان این کتاب نیز ناشران، کتابفروشان، نویسندگان، بلاگرها، کتابخانه ها و کتابداران و همه مراکزی که در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت می نمایند هستند. مهم بود در دنیا چه فعالیت هایی در حوزه کتاب انجام می گردد، می خواهیم در این مسیر به کجا برسیم. وی اضافه کرد: کتاب ترویج کتاب، راهنمای عملی سعی می نماید دیدگاهی متفاوت از اینکه ترویج کتاب کاری فرهنگی است ارائه کند و اگر قرار است ترویج کتاب انجام دهید، باید بدانید اصول این کار را بدانید. مثلا اگر شما تصور می کنید با نوشتن یک کتاب کارتان به عنوان یک نویسنده تمام شده، اشتباه می کنید. یا اگر فکر می کنید فروشگاهی را به کتابی مجهز کردید و نوبت مشتری است که از کتاب استقبال کند، این تصور اشتباه است. کتاب باید به سمت مخاطب برود و به دستش برسد؛ در این باره باید تسهیل گری انجام گردد. چهرقانی درباره کتاب پیش پرده نیز گفت: یکی از ابزارهای ترویج کتاب، ویدیوهای معرفی کتاب است که انواع مختلفی دارد و به شدت هم درباره استفاده قرار گرفته بود و دوست داشتند. نخستین بار کشور امریکا واژه بوک تریلر را در سال 2008 ثبت کرد و مدت زیادی هم از آن نمی گذرد، از این بابت گفتیم، خوب است چنین تجربه ای که در این مدت کوتاه در کشور مورد استقبال قرار گرفته آنالیز گردد. شاید بعضی بگویند فایده این کار چیست. پژوهش ها ثابت نموده کتاب هایی که پیش پرده برای آن فراوری شده 60 درصد بیشتر از بقیه کتاب ها این شانس را دارند که به دست مخاطب برسند. یا اینکه بپذیریم حداقل فایده پیش پرده یک کتاب ان است که بود 50 درصد بازدید سایت ما را افزایش می دهد.

یوسف عابدی، یکی دیگر از نویسندگان کتاب در ادامه گفت: زمان انتشار این کتاب حس عجیبی در من ایجاد شد که این مطالب هنوز خام هستند و چرا منتشر شد؟ ناراحت بودم و کمی خجالت می کشیدم، اما وقتی نخستین بازخوردها را درباره این کتاب دیدم موجب شد نگاهم عوض گردد. برای من جالب بود که آنقدر تشنگی برای این مطالب ایجاد گردد. مصطفی آهنگر، دیگر نویسنده این کتاب نیز گفت: در کتاب ترویج کتاب کوشش کردیم چیزی بین تبلیغ و بازاریابی داشته باشیم. قرار بود این کتاب قطع پالتویی و متن کوتاه و مختصرتر باشد. در کتاب دوم به پدیده بوک تریلر پرداختیم که جا دارد محتوایی به صورت جداگانه درباره آن فراوری گردد. جنس این کتاب پویا است احتیاج است که در آینده به روز گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کتاب باید به سمت مخاطب برود و به دستش برسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب باید به سمت مخاطب برود و به دستش برسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید