موزه آرمیتاژ روسیه آثارش را به ایران می فرستد؟

به گزارش وبلاگ نخبگان، رییس موزه ملی ایران درباره برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب موزه آرمیتاژ روسیه در ایران و همکاری ها برای پژوهش و تحقیقات میراث فرهنگی در حوزه دریای کاسپین با رییس موزه آرمیتاژ رایزنی کرد.

موزه آرمیتاژ روسیه آثارش را به ایران می فرستد؟

به گزارش وبلاگ نخبگان، جبرئیل نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران با میخائیل پتروفسکی، رییس کل موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ روسیه ملاقاتی با هدف توسعه همکاری های مشترک موزه ای داشت و همکاری مورد نظر طرفین در چارچوب تفاهم نامه بسته شده در سال 1399 مورد آنالیز نهاده شد.

برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب موزه آرمیتاژ در تهران مشابه تجربه پیروز نمایشگاه لوور نخستین پیشنهاد جبرییل نوکنده برای طرف روسی بود.

رییس کل موزه ملی ایران بعلاوه به ظرفیت فرهنگی میراث مشترک حوزه دریای کاسپین اشاره داشت و آن را محوری ارزشمند برای انجام پروژه های مشترک فرهنگی بین دو موزه قلمداد کرد و در این راستا، تشکیل کارگروه مشترکی متشکل از کارشناسان این حوزه برای پژوهش و تحقیقات میراث فرهنگی حوزه دریای کاسپین را خواهان شد.

برگزاری نمایشگاه مشترک با موضوع حوزه فرهنگی دریای کاسپین بسیار مورد استقبال میخائیل پتروفسکی نهاده شد و او نیز بر تشکیل کارگره مشترک در عملیاتی شدن این طرح مهم فرهنگی تاکید نمود.

رییس کل موزه آرمیتاژ در ادامه برای تحکیم بیشتر روابط و آشنایی دو ملت ایران و روسیه با پیشینه کهن دو کشور پیشنهاد داد تا نمایشگاه های متقابلی با عنوان روز آرمیتاژ در تهران و روز موزه ملی ایران در سن پترزبورگ برگزار گردد.

برگزاری نمایشگاه با موضوعات تخصصی، تبادل کارشناسان، بهره مندی از تجارب موزه ای، آموزش و سایر همکاری های بین موزه ای از دیگر موارد مطرح شده در این ملاقات بود.

در این ملاقات، مصطفی ده پهلوان، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ذات الله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه، به همراه جمعی از معاونین و رؤسای بخش های علمی و پژوهشی موزه آرمیتاژ حضور داشتند. موزه آرمیتاژ و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران نیز به تازگی تفاهم نامه همکاری امضا نموده اند.

موزه آرمیتاژ با دارا بودن بیش از سه میلیون مواد فرهنگی در شمار یکی از بزرگ ترین و معتبرترین موزه های دنیا بوده و این مجموعه بزرگ از قدیمی ترین نگارخانه های هنری و موزه های تاریخ و فرهنگ بشری در دنیا محسوب می گردد.

موزه آرمیتاژ روز 7 دسامبر سالروز تاسیس خود (7 دسامبر 1764) را از سال 2017 به بعد با عنوان روز آرمیتاژ جشن می گیرد و بازدید از موزه رایگان و برنامه و رویدادهای متنوعی برای معرفی خود به مخاطبان ارائه می نماید.

موزه آرمیتاژ روسیه

موزه اِرمیتاژ، آرمیتاژ یا هِرمیتاژ (به روسی: Госуда́рственный Эрмита́ж) واقع در سن پترزبورگ روسیه، با 3 میلیون اثر هنری (که البته همه به طور هم زمان نمایش داده نمی شوند)، یکی از بزرگ ترین موزه های دنیا و از قدیمی ترین نگارخانه های هنری و موزه های تاریخ و فرهنگ بشری در دنیا است.

مجموعهٔ بزرگ ارمیتاژ در چهار بنا به نمایش گذاشته شده است. بنای اصلی، کاخ زمستانی نام دارد و در گذشته محل سکونت رسمی تزارهای روسیه بوده است. موزهٔ ارمیتاژ شعبه هایی بین المللی در آمستردام، لندن و لاس وگاس نیز دارد. از جمله هنرمندانی که آثارشان نقاط قوت مجموعهٔ هنر غرب در موزهٔ ارمیتاژ هستند، می توان به میکل آنژ، لئوناردو دا وینچی، پیتر پل روبنس، آنتونی فان دیک، رامبرانت، آگوست رودن، کلود مونه، پل سزان، ونسان ون گوگ، پل گوگن و پابلو پیکاسو اشاره نمود.

البته این موزه مجموعه آثار متعددی دارد که از جملهٔ آن ها می توان به نشان ها، لباس ها و جواهرات سلطنتی، مجموعهٔ متنوعی از جواهرات ساختهٔ فابرژه و بزرگ ترین کلکسیون موجود در دنیا از طلای باستانی متعلق به اروپای شرقی و آسیای غربی اشاره نمود.

پیدایش موزه اِرمیتاژ

در سال 1764، کاترین کبیر با خرید بیش از دویست نقاشی در اروپا، جمع آوری این مجموعهٔ مشهور را شروع کرد. سفرای روس در مرکز های بیگانه مأمور یافتن برترین مجموعه های هنری ارائه شده برای فروش [مانند مجموعه های برول سیاست مدار استان زاکسن آلمان، کروزا، کلکسیونر فرانسوی و نگارخانه والپول در انگلستان] بودند. کاترین کبیر؛ نگارخانهٔ خود را گوشهٔ عزلت یا خلوتگاه خود (my hermitage) می نامید، زیرا تنها افرادی انگشت شمار اجازهٔ ورود و تماشای آثار موجود در آن را به دست می آوردند.

او در یکی از نامه های خود با تاسف چنین گفته است: تنها من و موش ها می توانیم تمام این [زیبایی ها] را تحسین کنیم. کاترین تئاتر خصوصی خود را که طی سال های 1783-1787 در نزدیکی گالری ساخته شده بود، نیز ارمیتاژ می نامید.

امپراتریس الیزابت، طی حکمی در سال 1745، دستور داد که از آن پس گربه ها، گنجینهٔ موزهٔ ارمیتاژ را در برابر موش ها محافظت نمایند.

نامگذاری موزه اِرمیتاژ

این بخش به هیچ منبع و مرجعی استناد نمی نماید. لطفاً با افزودن یادکرد به منابع قابل اعتماد برطبق اصول تأییدپذیری و شیوه نامهٔ ارجاع به منابع، به بهبود این بخش یاری کنید. مطالب بدون منبع را می توان به چالش کشید و حذف کرد.

(هرمیت) یعنی خانه مسکونی گوشه نشین؛ این کلمه برگرفته از (ermit) فرانسوی به معنی گوشه گیر، (ermita) لاتین و (termites) یونانی می باشد و به معنی افرادی است که تنها زندگی می نمایند. نامگذاری این ساختمان به علت خصوصی (کاترین کبیر) بودنش بود و افراد کمی اجازه بازدید از آن را داشتند.

سایت موزه آرمیتاژ روسیه

آدرس سایت موزه آرمیتاژ روسیه hermitagemuseum.org است.

مجموعه های موزه آرمیتاژ

مجموعه هنرهای ار وپای غربی شامل نقاشی و مجسمه سازی و هنرهای کاربردی اروپایی، از قرن 13 تا 20 است. حدود 120 اتاق در طبقه های اول و دوم، چهار ساختمان اصلی نمایش داده می گردد.

  • آثار گرافیکی
  • مجسمه ها
  • آثار هنری کاربردی
  • آثار باستانی
  • آثار نقاشی (بزرگ ترین مجموعه موزه است)
  • نقاشی ها و چاپ ها در نمایشگاه های موقت به نمایش در می آید.
  • مجموعه سکه شناسی (حدود یک سوم از کل این آثار را تشکیل می دهد)
منبع: دنیای سفر

به "موزه آرمیتاژ روسیه آثارش را به ایران می فرستد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه آرمیتاژ روسیه آثارش را به ایران می فرستد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید