فواید روغن ماهی برای افسردگی

به گزارش وبلاگ نخبگان، شواهدی وجود دارد که اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی ممکن است از سلامت روان را حفظ کند. اما اینکه چگونه و از کجا باید در درمان یا پیشگیری از افسردگی جای بگیرند ، معین نیست.

فواید روغن ماهی برای افسردگی

به گزارش وبلاگ نخبگان، براساس موسسه ملی بهداشت روان، در حال حاضر فشار بر سلامت روان روز به روز بدتر می گردد. مردم علائم افسردگی را سه برابر قبل از همه گیری گزارش کردند.

اگرچه هیچ رویکردی متناسب با همه برای تسکین افسردگی معرفی نشده، اما خبر خوب این است که محققان درباره آنچه برای یاری به علائم افسردگی (از جمله غم و اندوه، ناامیدی و ناتوانی در لذت بردن از کارهایی که قبلاً انجام داده اید) مفید است، چیزهای زیادی می دانند.

روغن ماهی، چربی حاصل از ماهی و غذاهای دریایی، حاوی دو نوع اسید چرب امگا 3 ، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزا هگزانوئیک (DHA) است.سه اسید چرب امگا 3 ، اسید آلفا-لینولنیک، در منابع گیاهی مانند گردو ، کتان و دانه چیا یافت می گردد. در حالی که بدن به هر سه امگا 3 احتیاج دارد، مهم است که به خاطر داشته باشید که اصطلاحات اسیدهای چرب امگا 3، روغن ماهی و مکمل های روغن ماهی با هم مرتبط هستند اما لزوماً نمی توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

مطالعات متعدد نشان می دهد که کمبود امگا 3 با افزایش خطر ابتلا به چندین اختلال روانپزشکی از جمله افسردگی، اختلال دو قطبی و زوال عقل ارتباط دارد.

ما می دانیم که مغز از چربی زیادی تشکیل شده است و به نظر می رسد چربی های سالم برای مغز مفید هستند. با این حال ، یک مسئله این است که ما نمی توانیم وارد مغز افراد شویم تا در واقع بدانیم امگا 3 چه می نماید.

بررسی ها نشان میدهد که امگا 3 می تواند به وسیله غشای سلولی سلول های مغزی عبور کند و با مولکول های شناخته شده ای که در تنظیم خلق و خو نقش دارند تعامل داشته باشد.

به طور خاص، یک نظریه این است که خواص ضد التهابی امگا 3 موجود در روغن ماهی به تثبیت خلق و خو یاری می نماید.

بعضی نشانه ها وجود دارد که نشان می دهد افسردگی شامل التهاب در قسمت های مختلف سیستم عصبی است و امگا 3 انواع محصولات التهابی را کاهش می دهد، از جمله فاکتور نکروز تومور و اینترلوکین دو و منفی شش و منفی یک بتا. ممکن است این فرایند ضد التهابی به تنظیم خلق و خو یاری کند.

گفته می گردد افراد می توانند بدون داشتن فعالیت التهابی بیش از حد افسرده شوند. التهاب تنها راستا ابتلا به افسردگی نیست ، اما ما فکر می کنیم که یک عامل یاری نماینده است.

این دانش در خصوص روغن ماهی برای افسردگی چه می گوید؟

کار قابل توجهی در خصوص روغن ماهی به عنوان یک روش درمانی اضافی و یک روش درمانی مستقل برای افسردگی صورت گرفته است. به طور کلی، مطالعات نشان می دهد که مصرف امگا 3 موثر و بی خطر است.

هنگامی که صحبت از مکمل ها می گردد، محققان نتیجه گرفتند که بر اساس آزمایشات بالینی مقایسه دارونماها با مکمل روغن ماهی، این مکمل در یاری به درمان علائم افسردگی موثر بود. با توجه به آزمایش های بررسی شده، هیچ عارضه جانبی جدی با مصرف مکمل ها وجود ندارد.

یک متابررسی اخیر که در ماه مه سال 2020 در روانپزشکی BMC منتشر شد، 10 آزمایش تصادفی کنترل شده را بر روی 910 فرد مبتلا به افسردگی که یا مکمل های امگا 3 یا دارونما مصرف می کردند، مورد بررسی قرار داد. نتیجه این بررسی این بود که هر دو مکمل EPA و DHA با دوز بالا و کم در مقایسه با دارونما در تسکین علائم موثرتر هستند و این تأثیر در مراحل اولیه افسردگی بیشترین بوده است.

با وجود این شواهد امیدوار نماینده، هنوز هم باید در نظر داشته باشید که تحقیقات هنوز نقش ویژه ای را که روغن ماهی باید در مراقبت های بهداشت روان ایفا نماید تعریف نکرده است.

غیر از دارو ، رفتارهای سبک زندگی مانند تمرین خودمراقبتی، داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش و معاشرت شواهد بیشتری دارد که نشان می دهد به خلق و خو یاری می نماید.

آیا روغن ماهی ضد افسردگی است؟

بر اساس داده های فعلی هنوز معین نیست که آیا روغن ماهی می تواند به عنوان ضد افسردگی عمل کند.

داروهای ضد افسردگی بر روی مواد شیمیایی مغز تأثیر می گذارند که تصور می گردد بر خلق و خوی مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین تأثیر می گذارد. فلوکستین (Prozac) یک داروی انتخابی متداول بازدارنده جذب مجدد سروتونین است که افسردگی را درمان می نماید.

اگرچه هنوز نحوه کار با داروهای ضد افسردگی معین نیست اما این دارو می تواند میزان سروتونین را در سیناپس های بین سلول های مغزی (نحوه ارتباط سلول های مغز) افزایش دهد.

سروتونین نقش های زیادی در سراسر بدن دارد ، اما تصور می گردد که در مغز در خلق و خو ، اشتها و خواب نقش دارد.

در حالی که تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد روغن ماهی می تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد اما مطالعات هنوز نشان نداده است که چگونه این ماده بر روی انتقال دهنده های عصبی در مغز عمل می نماید.

بنابراین آیا پزشکان روغن ماهی - یا سایر امگا 3 - را برای افسردگی توصیه می نمایند؟

پاسخ کوتاه به طور منظم ، حداقل هنوز انجام نشده است. پاسخ طولانی کمی پیچیده تر است. بسته به خطرات افسردگی و سایر شرایط سلامتی، پزشک ممکن است مکمل های روغن ماهی را توصیه کند. به دلیل رژیم غذایی و احتیاجهای کلی سلامتی، مکمل های روغن ماهی را به بعضی بیماران توصیه می گردد اما دوباره ، این توصیه در خصوص همه افراد صدق نمی نماید.

خوردن ماهی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم بسیار توصیه می گردد.

اگر شما و پزشک تشخیص می دهید که استفاده از مکمل روغن ماهی ایده خوبی است ، بدانید که هیچ مدرک قطعی در خصوص دوز بهینه وجود ندارد. بر اساس رژیم غذایی و سابقه شخصی شما ، پزشک می تواند به شما یاری کند بهترین دوز را برای شما مشخص کند.

چه نوع امگا 3 یا روغن ماهی می تواند برای افسردگی بهترین باشد؟

در انتخاب یک مکمل روغن ماهی خاص برای افسردگی ، مهم است که شما و پزشک خود در نظر بگیرید که مقدار EPA و DHA آن چیست.

به یاد داشته باشید: مکمل های غذایی قبل از اینکه برای مصرف نمایندگان به بازار عرضه گردد توسط سازمان غذا و دارو مورد آزمایش قرار نمی گیرند بنابراین مهم است که در خصوص آنها تحقیق کنید.به دنبال مکمل های روغن ماهی باشید که از روغن ماهی از ماهی های کوچک مانند آنچو و ساردین درست می شوند. زیرا عاری از آلودگی مانند جیوه و مواد پرنماینده مانند ژلاتین ، سویا یا لاکتوز است.

در خصوص مقدار مصرف، بهترین کار این است که همه را به پزشک خود بسپارید.

آنچه واضح است این است که اگر نگران افسردگی خود هستید ، سعی نکنید خودتان آن را با هیچ درمانی، از جمله روغن ماهی درمان کنید. برای آغاز با پزشک مراقبت های اولیه خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را از نظر افسردگی غربال نمایند و سپس درمان مناسب را برای شما مشخص می نمایند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: جام جم آنلاین

به "فواید روغن ماهی برای افسردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید روغن ماهی برای افسردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید