توسعه پتروشیمی تنها راه جلوگیری از خام فروشی

به گزارش وبلاگ نخبگان، خبرنگاران- وزیر نفت با بیان اینکه جلوگیری از خام فروشی راهی جز توسعه صنعت پتروشیمی ندارد، گفت: جایی بهتر از صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری نیست و طرح های تکمیل زنجیره، ارزشمند است.

توسعه پتروشیمی تنها راه جلوگیری از خام فروشی

به گزارش وبلاگ نخبگان، جواد اوجی در آیین گرامیداشت روز صنعت پتروشیمی گفت: پتروشیمی ها از ابتدای سال تا به امروز 9 میلیارد دلار به سامانه نیما عرضه کردند و برآورد می گردد تا سرانجام سال این رقم به 12 میلیارد دلار برسد.

وزیر نفت با بیان اینکه تقاضای محصولات پتروشیمی در بازارهای دنیای فرایندی خیره نماینده دارد و هرچه در این صنعت سرمایه گذاری کنیم، باز هم کم است، اظهار کرد: جایی بهتر از صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری نیست، طرح های تکمیل زنجیره، ارزشمند است.

اوجی با یادآوری اینکه 15 هزار واحد صنعتی در کشور از خوراک واحدهای پتروشیمی استفاده می نمایند، ادامه داد: امروز حدود 80 میلیون مترمکعب در صنعت پتروشیمی صرف سوخت و خوراک می گردد که محصولات با ارزش فراوری می نمایند و از سوی دیگر روزانه 600 میلیون مترمکعب در بخش خانگی مصرف می گردد.

وی با بیان اینکه سال جاری در لایحه بودجه 1401 تدابیری اندیشه شده که قیمت خوراک را بگردد ثابت دید و سرمایه گذار آسوده خاطر باشد، توضیح داد: محصولات پتروشیمی کمتر دچار آسیب های تحریم شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه امروز امید و دلگرمی بزرگی در بازدید از توانمندی های مجموعه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در من ایجاد شد و دستاوردها و توانمندی ها این مرکز و نخبگان آن مایه افتخار کشور است، اظهار کرد: صنعت پتروشیمی امروز نه تنها در ایران بلکه در دنیا دارای اهمیت زیادی است.

اوجی با اشاره به اینکه بخش عمده صادرات در صنعت نفت اعم از نفت خام، میعانات گازی و بخشی از محصولات پتروشیمی به صورت خام انجام می گردد، اضافه کرد: با وجود چنین مراکزی بخشی از نفت و میعانات گازی در واحدهای پتروشیمی به محصول پتروشیمی تبدیل می گردد که بیشتر واحدهای صنایع کشور به آن احتیاج دارند و به نوعی جلوگیری از خام

فروشی است.

وی ادامه داد: نفت و گازی که ما صادر می کنیم در کشورهای دیگر در واحدهای پتروشیمی و زنجیره آن تبدیل به کالاهای ارزشمند می گردد و با چند برابر قیمت آن را به خودمان می فروشند.

وزیر نفت به توسعه صنعت پتروشیمی در کشور اشاره نمود و با بیان اینکه ظرفیت کنونی سالانه محصولات پتروشیمی که بیش از 90 میلیون تن است بخش اعظم احتیاجهای کشور را رفع می نماید، توضیح داد: صنایع پتروشیمی به پشتوانه همین مراکز علمی و پژوهشی در حال فعالیت هستند.

اوجی با یادآوری اینکه هم اکنون 67 واحد پتروشیمی در کشور فعال است و محصولات با ارزش فراوری می نمایند و هدف اصلی هم همین است که جلو خام فروشی در کشور را بگیریم، تأکید کرد: جلوگیری از خام فروشی راهی جز توسعه صنعت پتروشیمی ندارد.

وی با بیان اینکه تقاضای محصولات پتروشیمی در بازارهای دنیای فرایند خیره نماینده دارد و پیش بینی شده است این فرایند رشد تا سال 2040 میلادی به 160 درصد هم برسد، اظهار کرد: تقاضا در دیگر بخش های هیدروکربوری (نفت خام و میعانات گازی) یک تا دو درصد پیش بینی شده است بنابراین هر میزان در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری کنیم، کم است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه سرمایه گذار در پی جای مطمئن، کم ریسک، سودآور و تأمین خوراک پایدار برای سرمایه گذاری است، توضیح داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته معین شد که هیچ جا مناسبت تر از صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری نیست زیرا ارزش اضافه کرده بالایی دارد.

اوجی بر ضرورت تکمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی تأکید کرد و با بیان اینکه افزون بر صادرات پتروشیمی، باید محصولات میانی پتروشیمی به کالاهای تکمیلی تبدیل شوند، اضافه کرد: نزدیک به 15 هزار واحد صنعتی از خوراک پتروشیمی ها استفاده می نمایند. وی با اشاره به اینکه ایران 34 هزار میلیارد مترمکعب ذخایر گازی قابل برداشت دارد، ادامه داد: خوراک بیش از 50 درصد پتروشیمی ها گاز است و امروز پتروشیمی ها روزانه 70 تا 80 میلیون متر مکعب گاز مصرف می نمایند که بخشی از آن به عنوان خوراک و بخشی هم برای تأمین سوخت استفاده می گردد. وزیر نفت تأکید کرد: تبدیل گاز به محصولات پتروشیمی مصداق اجرای اقتصاد مقاومتی است و هر چقدر بتوانیم در این زمینه حرکت کنیم به اشتغالزایی و درآمدزایی یاری خواهیم کرد، ضمن اینکه محصولات پتروشیمی کمترین آسیب را از تحریم ها دیده است.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "توسعه پتروشیمی تنها راه جلوگیری از خام فروشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه پتروشیمی تنها راه جلوگیری از خام فروشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید