آنالیز دقیق برج قابوس 13 میلیارد بودجه احتیاج دارد

به گزارش وبلاگ نخبگان، ایلنا/ براساس آخرین اخبار و گزارش های منتشر گشته، آنالیز دقیق برج قابوس 13 میلیارد بودجه احتیاج دارد.

آنالیز دقیق برج قابوس 13 میلیارد بودجه احتیاج دارد

عبدالمجید نورتقانی (مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس) با اشاره به آنکه محوطه سازی براساس اعتبارات تخصیص یافته سال جاری صورت گرفته، گفت: هر سال براساس اعتباراتی که دریافت می کنیم بخشی از آجرفرش محوطه شرقی انجام می گردد و سال جاری نیز به روال هر سال بخشی از این کار انجام شد. امیدواریم از سال آینده بتوانیم روی تجهیزات روشنایی و سایر تجهیزات محوطه متمرکز شویم.

او درخصوص شرایط بازسازی بنا نیز گفت: پس از مصوبات صورت گرفته طرح بازسازی گنبد رک در انتظار تخصیص بودجه هستیم تا بتوانیم کار را شروع کنیم. درحال حاضر نیز براساس بودجه هایی که تخصیص پیدا می نماید این کار را انجام می دهیم اما این اعتبارات چندان معنادار نیستند تا بتوانیم کار اساسی را شروع کنیم. برای مثال 500 میلیون تومان اعتبار داشتیم که براساس آن بخشی از بازسازی انجام شد اما در انتظار تخصیص اعتبارات بعدی هستیم.

نورتقانی پیرامون اینکه آنالیز دقیق برج قابوس 13 میلیارد بودجه احتیاج دارد، ادامه داد: شورای تخصصی بر آن شد تا تعدادی از آجرهای گنبد رک را جایگزین کند. به این معنا که باید براساس طرح جامع گنبد رک، باید مشخصات فنی ملات و آجرها استخراج، آسیب شناسی و آسیب نگاری انجام و پشنهاد بازسازی ارائه میشد. در حال حاضر این کارها صورت گرفته و احتیاجمند تخصیص بودجه برای شروع کار هستیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس با اشاره به آنکه تقریبا 1500 آجر آسیب دیده در گنبد رک شناسایی شده، گفت: گنبد رک 5 هزار آجر دارد و تقریبا میتوان گفت یک سوم آجرها احتیاجمند مداخله هستند. این مداخله ممکن است به صورتهای مختلف انجام گردد. برای مثال ممکن است ملات زیر ریشه آجر آسیب دیده باشد و احتیاجمند جایگزین کردن باشد، یا آجر ممکن است آجر شکسته باشد و احتیاج باشد با بستهای فلزی آجر سالم به ریشه های داخل رج ها بست گردد، یا حتی ممکن است کلا آجر قابل حفظ نباشد و احتیاج باشد کامل جایگزین گردد. باتوجه به آنکه تمام این آجرها دارای شناسنامه هستند، به طور دقیق مورد آنالیز قرار می گیرند و تعداد آجرهایی که احتیاج باشد به طور کامل تعویض و جایگزین شوند محدود است و شاید در حدود 50 آجر احتیاجمند جایگزین شدن باشد.

او توضیح داد: اینکه گفته می گردد 1500 آجر از گنبد رک برج قابوس احتیاجمند مداخله است به این معنا نیست که باید هر 1500 آجر را جایگزین کنیم بلکه مداخلات به روشهای مختلف صورت میگیرد که شرح داده شد.

به گفته نورتقانی، برنامه ریزی شده تا تعداد قابل توجهی آجر شاید در حدود هزار و حتی 1500 آجر فراوری و پای بنا گذاشته گردد و در معرض فرسایش قرار گیرد تا شرایط استفاده در گنبد رک را پیدا کند، چرا که احتیاج است تا آجر ریشه دار پایش شده برای استفاده در بازسازیهای سالهای آینده احتیاج است و نمیتوان آجر را امروز فراوری کرد و فردا در بنا استفاده کرد. احتیاج است تا آجرها خیس بخورند، گرم و سرد شوند و باران بخورند و به قولی تستهای لازم را پس دهند و سپس در بازسازی بنا مورد استفاده قرار گیرند.

او در پاسخ به این سوال که چه مقدار اعتبار و بودجه برای اتمام بازسازی گنبد رک احتیاج است، گفت: صرفا طرح بازسازی گنبد رک را مد نظر نداریم بلکه آنالیز سلامت سازه نیز در نظر گرفته شده. اکنون با فرصت ایجاد شده از وجود داربست ها در اطراف بنا می توانیم استفاده کنیم و طرح بازسازی جامع بنا را داشته باشیم. نباید فراموش کرد که بعد از سال 1398 و آبگرفتگی که در اطراف برج قابوس رخ داد اکنون احتیاجمند مطالعات طرح سلامت و آنالیز دقیق بنا هستیم. برای این کار حدود 13 میلیارد تومان درخواست بودجه داده ایم. تا سرانجام دولت کنونی باید این طرح انجام گردد.

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد قابوس، مذاکراتی برای دریافت بخشی از بودجه با شهرداری صورت گرفته. بعلاوه برای اعتبارات دریافتی در سال 1402 نیز قولهایی از سوی وزارتخانه میراث و گردشگری داده شد.

او درخصوص شرایط دفع درختچه هایی که هر سال بر روی گنبد رک رشد می نمایند نیز گفت: با توجه به آنکه هنوز طرح بازسازیی اجرا نشد. از این رو میتوان گفت درخصوص دفع درختچه ها نیز کار خاصی انجام نشده و به روال هر سال به صورت دستی درصدد دفع آنها بر می آییم. بعد از بازسازی میتوان گفت که رشد ریشه های بوته ها به حداقل خواهد رسید.

نورتقانی درخصوص شرایط نم و روطوبت بنا و داغ آبهایی که روی بنا دیده می گردد نیز گفت: درحال حاضر رطوبتی که در بنا وجود دارد ثابت است و اینکه آیا مسئله ای ایجاد می نماید یا خیر را نمی دانیم و علم به این مهم احتیاجمند اجرایی شدن طرح جامع سلامت سازه است. آنچه اکنون روی بنا دیده می گردد داغ آب است و مشکل خاصی برای بنا ایجاد نمی نماید. رطوبت در جرم بنا وجود دارد که باید مورد آنالیز قرار گیرد. سلامت سازه یکی از چالش های ماست که علاوه بر موضوعات رطوبت، بحث زلزله و تنش هایی که می تواند ایجاد کند را نیز مورد آنالیز قرار می دهد.

او درخصوص شرایط گردشگری برج قابوس نیز گفت: در سالی که پشت سر گذاشتیم بیشترین بازدید نماینده را بعد از ثبت جهانی داشتیم و مقدار فروش بلیت در سال 1401 بیش از 100 هزار نفر بود. در حال حاضر نیز میزبان گردشگران هستیم و مقدار بازدید در سال 1402 نیز خوب بود.

منبع: همگردی

به "آنالیز دقیق برج قابوس 13 میلیارد بودجه احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز دقیق برج قابوس 13 میلیارد بودجه احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید