افسردگی در کمین بچه ها تبلیغات
به گزارش وبلاگ نخبگان، سیما فردوسی روان شناس و استاد دانشگاه معتقد است حضور بچه ها در آگهی های تبلیغاتی، عطش مدل شدن و رفتن به قالب فشن شوها را از کودکی در آن ها ایجاد می نماید.

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ نخبگان، سیما فردوسی استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره استفاده از بچه ها در آگهی های بازرگانی و تبلیغات در تلویزیون و آسیب شناسی این پدیده به خبرنگار مهر گفت: هر آنچه را که در آن افراط کنیم مشکل پیش می آید. استفاده از بچه ها در پیغام های بازرگانی نیز به همین نحو است، به ویژه اگر بار تبلیغات به دلیل شیرینی بچه ها باشد و قرار باشد او به این شکل جلب توجه کند، خوب نیست و درست نیست که از کودکمان به عنوان وسیله تبلیغاتی استفاده کنیم.
وی با اشاره به اولین پیغامد های حضور بچه ها در آگهی های بازرگانی اظهار کرد: بچه ها با حضور در پیغام های بازرگانی و بازی و جلوه گری در آن ها عادت می نمایند و یاد می گیرند این چنین جلب توجه نمایند.
دغدغه مدل شدن یا حضور در فشن شو
فردوسی همچنین به ادامه این نگاه در کودک اشاره نمود و گفت: این بچه ها در بزرگی هم دوست دارند مدل یا بازیگر شوند و به فشن شو ها بروند و اگر چه بازیگری حوزه ای منفی نیست، اما این نوع افراط و دغدغه از کودکی برای بچه ها خوب نیست.
وی افزود: بچه ها باید دوره کودکی خود را طی نمایند و اگر در استفاده تبلیغاتی از آن ها افراط گردد شخصیت آن ها به شکل صحیح در کودکی شکل نمی گیرد.
شومن شدن و اعتماد به نفس کاذب
این مشاور خانواده در ادامه به دیگر عواقب حضور بچه ها در پیغام های بازرگانی اشاره و بیان نمود: در بسیاری از موارد دیده شده است که این بچه ها در سال های بعد در دنیای حقیقی چیزی برای ارایه ندارند، ولی دوست دارند نوعی شومن باشند و خود را به گونه ای ارایه دهند. این بچه ها اعتماد به نفس کاذبی به دست می آورند و می خواهند به شکل های مختلف خود را نشان دهند. بچه ها عطشی پیدا می نمایند برای دیده شدن و بعد اگر چیزی برای عرضه نداشته باشند سرخورده می شوند.
فردوسی با اشاره به شکوفایی استعداد های بچه ها در همه ابعاد و جهت ها بیان نمود: استعداد بچه ها باید در همه ابعاد رشد کند و نه اینکه فقط برای تبلیغ کالا و لباس استفاده گردد. دنیای حقیقی به کودک اعتماد به نفس واقعی می دهد که در ارایه خلاقیت ها و مهارت های واقعی بروز و ظهور پیدا می نماید.
افسردگی در کمین بچه ها تبلیغات!
این روانشناس و استاد دانشگاه همچنین با اشاره به یکی دیگر از شایع ترین معضلات در استفاده تبلیغاتی از بچه ها، توضیح داد: این بچه ها وقتی بزرگ می شوند آن شیرینی و جذابیت اولیه را از دست می دهند و ممکن است حضورشان در تبلیغات کوتاه مدت باشد. بعد از آن وقتی دیگر در این حرفه از آن ها استفاده نگردد این موقعیت را درک نمی نمایند و احساس می نمایند چیز باارزشی را از دست داده اند و دیگر در ردیف آدم های مورد توجه نیستند؛ که این مساله باز هم سرخوردگی و افسردگی را برای بچه ها به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به بعضی از مراجعان خود بیان نمود: من مراجعانی در همین حوزه ها داشته ام که اعتماد به نفس شان کاهش یافته است و دیگر انگیزه و اشتیاقی برای کار های سخت تر و شرکت در رقابت های سالم پیدا نکرده اند.
فردوسی در خاتمه به خانواده ها هشدار داد که بچه های شان را در راستای استعداد ها و مهارت هایی راهنمایی نمایند که با افراط در دیده شدن همراه نباشد.
منبع: خبرگزاری دانشجو