8 علت برای اینکه کتاب صوتی کلیدر را شاهکار بخوانیم

به گزارش وبلاگ نخبگان، قطعا آدم خوش شانسی هستم که قبل شما توانسته ام به کتاب صوتی کلیدر- یا حداقل بخشی از آن- گوش دهم. پس بگذارید چند نکته که به مدد همین بخت و اقبال بلند نصیبم شده را با هم درمیان بگذاریم.

8 علت برای اینکه کتاب صوتی کلیدر را شاهکار بخوانیم

1) تولد دوباره یک شاهکار بزرگ ادبی

کلیدر یک شاهکار است؛ دقت کنید! این واژه را درباره کتاب کلیدر یا شخص محمود دولت آبادی استفاده نمی کنیم چون هیچ کدام آنها احتیاجی به تعریف و تمجید ندارند. شاهکار کلمه ای است که خرامان کنار کتاب صوتی کلیدر می نشیند تا در نتیجه این فعل و انفعال یک گروه بزرگ حرفه ای با فروتنی پس از گذشت حدود 40 سال از زمان انتشار نسخه چاپی، یکی از شاهکارهای بزرگ ادبی را دوباره متولد نمایند.

2) کتاب صوتی به مثابه اثر هنری

موارد کمی وجود دارد که یک اثر هنری بتواند مخاطبش را به معنای واقعی کلمه تحت تاثیر قرار دهد و به اصطلاح مو به تن او سیخ کند. کتاب صوتی کلیدر این کار را از همان ابتدا به برترین نحو ممکن انجام می دهد. شکی نیست که بخشی از این توانمندی به خود کتاب کلیدر برمی گردد. محمود دولت آبادی برای نوشتن کتاب 15 سال وقت صرف نموده و در نگارش آن از یک سری حوادث واقعی و حقایق تاریخی استفاده نموده است. کلیدر حدود 40 سال پیش در سه هزار صفحه و حدود 10 جلد منتشر شده و الان نسخه های چاپی آن را حدود یک میلیون و 300 هزار تومان می فروشند. می گویند کلیدر، بعد در جستجوی زمان از دست رفته نوشته مارسل پروست، بلندترین رمان جهان به شمار میرود. شاید به همین علت برخی از شما چند مرتبه تا پای خواندن کتاب پیش رفته باشید ولی هر بار مشغله های زندگی روزمره بهتان فشار آورده و علی رغم میل باطنی پیروز نشده اید کتاب را به انتها برسانید. اگر چنین وضعیتی داشته اید و همواره چیزی در وجودتان باعث شده به دیگرانی که برخلاف شما پیروز به خواندن کلیدر شده اند، رشک ببرید، الان وقت تلافی است.

3) مشارکت 100 نفر گوینده در فراوری کتاب صوتی کلیدر

در فراوری و ساخت نسخه صوتی کلیدر یک گروه بزرگ تقریبا 100 نفره از گویندگان مشارکت داشته اند. اغلب این افراد چهره ها شناخته شده عرصه گویندگی و صداپیشگی کشور هستند که در حوزه رادیو، دوبله و کتاب صوتی سرشناس محسوب می شوند؛ از فریبا متخصص و بیوک میرزایی گرفته تا تایماز رضوانی و محسن بهرامی اما کار فراوری کتاب صوتی کلیدر را به همین مسئله محدود ننموده اند.

4) صداهایی از خود منطقه کلیدر

وقتی روی یک شاهکار ادبی کار می کنید احتمالا باید ردپایی از دیوانگی مرغوب و اصیل در ذات تان وجود داشته باشد. از آن دست شوریدگی ها که جز با عشق قابل توجیه نیست. گروه فراوری، کلی راه را کوبیده اند و تا کلیدر که منطقه ای جغرافیایی حوالی خراسان است، رفته اند به این هدف که صداهای پس زمینه مورد احتیاج کتاب را همان جا ضبط نمایند. همچین برای اینکه لهجه ها کاملا مطابق گویش مردم منطقه باشد، از یک مشاور ادبی بومی استفاده نموده اند. اگر این شانس نصیب تان شد که به کتاب صوتی کلیدر گوش دهید، باید بدانید صدای جیرجیرک ها نسخه اصلی است و به جیرجیرکی اهل روستای کلیدر تعلق دارد. صدای زوزه باد و ترنم آب را هم در خود منطقه کلیدر ضبط نموده اند. احتمالا به همین علت تهیه و فراوری اثر حدود یک سال زمان برده و همچنان ادامه دارد.

5) با نوای موسیقی کیهان کلهر

کیهان کلهر موافقت نموده که از اجراها و قطعات موسیقی اش در ساخت کتاب صوتی کلیدر استفاده نمایند. این یکی را هم به ارزش های هنری اثر اضافه کنید.

6) وفادار به نسخه مکتوب

کتاب صوتی کلیدر بیش از 100 ساعت خواهد بود اما تیم فراوری آن را به پنج بخش تقسیم نموده اند تا در عین حال که دسترسی به کتاب ساده تر می گردد، از نظر زمانبندی و خط روایت قصه، اثر به نسخه مکتوب وفادار باقی بماند. مستمعین کتاب صوتی کلیدر، کتاب اول و دوم را در یک کتاب پیش رو خواهند داشت که در پیش فروش حاضر از 15 تا 25 اسفند با تخفیف ویژه عرضه شده است. کتاب سه و چهار، کتاب پنج و شش، کتاب هفت و هشت و کتاب نهم و دهم نیز هر کدام در یک نسخه به صورت جداگانه و با فاصله زمانی معین در دسترس قرار می گیرند.

7) حضور آرمان سلطان زاده به عنوان سرپرست گویندگان

کتاب صوتی کلیدر نام آرمان سلطان زاده را به عنوان سرپرست گویندگان بر پیشانی خود می بیند. مخاطب کتاب های صوتی با این نام آشناست و می داند در انتخاب کتاب ها چقدر وسواس به خرج می دهد اما اگر کتاب صوتی کلیدر اولین تجربه شماست باید از همین الان درباره اعتیادآور بودن این صدا هشدار بدهم. بالاخره با یکی از برترین های این حوزه سروکار داریم و ممکن است بدجوری گرفتار شوید.

8) کتاب صوتی کلیدر؛ یک اثر هنری مستقل

کلمات و اصطلاحات خاص رمان کلیدر که به شکل پانویس در بخش انتهای کتاب درباره شان گاهی مفصل شرح داده شده، می تواند دغدغه بخشی از مخاطبان کتاب صوتی کلیدر باشد اما تجربه شخص من می گوید اگر فارغ از این اطوارها، دل به قصه بدهید، چشم هایتان را ببندید و اجازه بدهید داستان مارال و گل محمد و صدای آرمان سلطان زاده چونان بادی که در پستی و بلندی های کلیدر می پیچد شما را با خود همراه کند، پیچیدگی های فنی کتاب به هیچ وجه مانعی بر سرراهتان ایجاد نمی کند. برای همین فکر می کنم کتاب صوتی کلیدر، سوای بحث ارزش ادبی خود کتاب و معروفیت نویسنده اش، به عنوان یک اثر هنری مستقل، شاهکاری سزاوار ستایش به شمار میرود. خانم ها و آقایان! به دوران باشکوه کتاب های صوتی خوش آمدید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 علت برای اینکه کتاب صوتی کلیدر را شاهکار بخوانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 علت برای اینکه کتاب صوتی کلیدر را شاهکار بخوانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید