یادداشت، چرایی تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن

به گزارش وبلاگ نخبگان، ژاپن و آمریکا اخیرا توافق کردند تا مذاکره در خصوص مشخص نهایی سهم ژاپن از هزینه های استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور را تا خاتمه سال 2020 میلادی به تعویق بیاندازند.

یادداشت، چرایی تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن

به گزارش وبلاگ نخبگان، تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن در شرایطی است که توافق فعلی که هر پنج سال یک بار مورد مذاکره قرار می گیرد در ماه مارس 2021 (اسفند 1399) منقضی می شود. اما علل تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن چیست؟ و اساسا پیامد اختلاف نظرهای واشنگتن و توکیو چه می تواند باشد؟ درباره دلایل تعویق مذاکرات نظامی امریکاو ژپن می توان به چند نکته اشاره نمود:

نکته اول اینکه، در ماههای اخیر مقامات نظامی دو کشور برای رسیدن به توافق جدید چند دور تبادل نظر برگزار کردند اما در نهایت نتوانستند در خصوص تقسیم هزینه حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن به توافق برسند.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی وبلاگ نخبگان بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی وبلاگ نخبگان بخوانید. (کلیک کنید)

نکته بعدی اینکه، در حال حاضر حدود 54 هزار سرباز آمریکایی در چارچوب همکاری های امنیتی، در خاک ژاپن مستقر هستند. بر اساس پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا که در سال 1960 میلادی به امضا رسید و به نوعی اساس اتحاد دو کشور پس از جنگ دنیای دوم را تشکیل می دهد، نیروهای آمریکایی مستقر در ژاپن وظیفه دارند به شرایط احتاقتصادی منطقه پاسخ دهند و همچنین به این کشور در برابر حمله مسلحانه یاری نمایند.

اما سومین نکته اینکه، ژاپن سالانه نزدیک به 200 میلیارد ین (1.9 میلیارد دلار) به آمریکا پرداخت می نماید که این پرداخت شامل هزینه های ساخت پایگاه و همچنین هزینه های مربوط به جابجایی تمرینات آموزشی در خارج از مناطق پرجمعیت است. از زمان روی کار امدن ترامپ در کاخ سفید، دولت امریکا خواهان افزایش پرداخت هزینه های توکیو برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی شده است.

به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز، اقدامات ترامپ در تضاد با حمایت شدیدی است که دولت او در استراتژی های امنیت ملی و دفاع ملی خود به متحدین این کشور وعده داده است.

افزون بر این ، دولت ژاپن به طور موقت تصمیم گرفت تا حدود یک میلیارد و 940 میلیون دلار از لایحه بودجه سال 2021 را به هزینه استقرار این نیروها اختصاص دهد. این مبلغ تقریبا معادل مبلغ اختصاص یافته سال جاری است. اما واشنگتن از توکیو درخواست نموده است تا هزینه بیشتری را تقبل کند؛ موضوعی که با انتقاد دولتمردان توکیو نیز روبرو شده و به همین دلیل برغم چند دور مذاکرات نظامی دوطرف درباره تقسیم هزینه حضور نظامیان آمریکایی در ژاپن این تبادل نظرها به نتیجه نرسید و تا سرانجام سال 2020 میلادی به تعویق افتاد.

نکته بعدی اینکه، تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن به این معنی است که در دور جدید مذاکرات، ترامپ به عنوان عامل اختلاف انگیز میان امریکا و ژاپن دیگر در کاخ سفید نیست و در واقع بایدن مستاجر جدید کاخ سفید خواهد بود . بعضی ناظران سیاسی معتقدند که جو بایدن رییس جمهوری جدید امریکا، فشار خود را به توکیو در خصوص افزایش هزینه ها کاهش می دهد زیرا او بیشتر به دنبال همکاری با متحدانش در شرق آسیا است. از منظر این کارشناسان، ادامه رویکرد یک طرفه آمریکا از سئول و توکیو برای افزایش هزینه های حضور امریکا در منطقه، می تواند به شکاف و جهت جدایی ژاپن وکره جنوبی با امریکا منجر شود.

نکته اخر اینکه، از آنجایی که ژاپن میخواهد پیش نویس بودجه اولیه خود برای سال اقتصادی 2021 را تا سرانجام دسامبر (11 دی 1399) به سرانجام برساند، امریکا و ژاپن ممکن است به جای توافق 5 ساله معمول، یک قرارداد یک ساله امضا نمایند.آن هم در شرایطی که در کاخ سفید شاهد خروج ترامپ از کاخ سفید و ورود بایدن به عنوان مستاجر جدید کاخ سفید خواهیم بود.

در مجموع باید گفت مذاکرات درباره تقسیم هزینه ها همواره بحث برانگیز بوده است، اما شرایط کنونی برای طرفین بسیار نگران نماینده است. از منظر توکیو دولت امریکا خواسته های بیش از اندازه ای دارد که این موضوع می تواند موجب شکاف میان امریکا و متحدین شرقی اش شود. افزون بر این شکست در مذاکرات می تواند منجر به خروج بعضی از نیروهای واشنگتن از منطقه شود. رسانه های کره جنوبی گزارش داده اند که دولت واشنگتن تهدید به انجام چنین اقدامی نموده گر چه این گزارش از سوی پنتاگون رد شده است. آنچه مسلم است اینکه کاهش تعداد نظامیان امریکایی نشانه ضعف خواهد بود افزون بر این، این امر پکن را به آرزوی خود، یعنی کاهش نفوذ امریکا در منطقه نزدیک خواهد نمود.

نویسنده: فرهاد همتی - کارشناس مسائل شرق آسیا

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "یادداشت، چرایی تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، چرایی تعویق مذاکرات نظامی آمریکا و ژاپن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید