آثار مرکز توسعه در هیروشیما متمایز بودند

به گزارش وبلاگ نخبگان، تهران (پانا) - محمد حمیدی مقدم، با اشاره به تنوع و رنگارنگی تولیدات مرکز تاکید نمود نمایش آثار مرکز در جشنواره هیروشیما با استقبال گسترده همراه بود.

آثار مرکز توسعه در هیروشیما متمایز بودند

به گزارش ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز توسعه سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سه شنبه هشتم شهریورماه 1401 آیین گرامیداشت همراهان حوزه انیمیشن در مرکز توسعه به بهانه دریافت جایزه کارپ استار طلایی جشنواره هیروشیما برگزار گردید. محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز، معاونان، مدیران و جمعی از هنرمندان و اعضای شوراهای انیمیشن مرکز در ادوار مختلف، در این جلسه حضور داشتند.

در ابتدای مراسم، کلیپی از حضور آثار انیمیشن مرکز توسعه سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در جشنواره هیروشیما و لحظه اهدای جایزه کارپ استار طلایی جشنواره به محمد حمیدی مقدم پخش شد.

او ادامه داد: یکی از نکات مهم این جشنواره تمرکز ویژه ای است که روی آثار انیمیشن آسیا و اقیانوسیه دارد و هدف آن معرفی استعدادهای این رشته هنری است. یکی از جوایز این جشنواره به نام کارپ استار طلایی برای مراکزی در نظر گرفته شده که در فراوری انیمیشن در آسیا و اقیانوسیه تاثیرگذار هستند و سال جاری این جایزه به علت حضور گسترده آثار انیمیشن مرکز در جشنواره های مهم بین المللی به مرکز توسعه سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تعلق گرفت.

معاون انیمیشن مرکز توسعه بعلاوه مطرح نمود: 2 اتفاق در دریافت این جایزه به وسیله مرکز بسیار تاثیرگذار بود. امیرهوشنگ مشخص که با انیمیشن گرگم و گله می برم پیشتر در جشنواره هیروشیما حضور داشت و جایزه گرفت، محبوبه کلایی که برای دیوار چهارم پیروز به دریافت جایزه در مدیا آرتز ژاپن شد. بعلاوه جایزه فرنوش عابدی برای انیمیشن ملکوت که از مهمترین آثار از فراوریات مرکز توسعه هستند.

دهستانی در سرانجام صحبت های خود از اعضای شورای انیمیشن مرکز توسعه برای کوشش های طولانی مدت شان برای ارتقای انیمیشن کشور و کشف استعدادهای نوظهور تقدیر کرد.

پس از صحبت های معاون انیمیشن مرکز توسعه، با حضور محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز توسعه، امیرمحمد دهستانی و علیرضا گلپایگانی تهیه نماینده، کارگردان و استاد دانشگاه در حوزه انیمیشن از اعضای شورای انیمیشن مرکز و افراد موثر در حوزه انیمیشن تجلیل شد.

در این بخش از مراسم لوح تقدیر به محمدعلی صفورا، اسماعیل شرعی، امید خوش نظر، سیاوش زرین آبادی، مهدی آقاجانی، مرتضی رزاق کریمی، امیرحسن سحرخیز، مریم کشکولی نیا، مهدی خرمیان، فاطمه حسینی شکیب، رسول نبی ابهری، امیرمحمد دهستانی و شیرین نادری اهدا شد.

محمدعلی صفورا پس از دریافت لوح تقدیر خود با تشکر از برگزاری این مراسم گفت: جایگاه فعلی انیمیشن کشور چند علت دارد. دیدگاهی که برای رقم زدن این اتفاق وجود داشت، حمایت دانشگاه و علم در این حوزه، ظهور استعدادها و بعلاوه تدوام کوشش ها برای رسیدن به یک راستا هموار و درست که فیلمسازان نیز بسیار در آن دخیل بوده اند.

صفورا در سرانجام صحبت های خود از اهمیت ادامه حمایت ها از فیلمسازان انیمیشن گفت و اشاره نمود که باید بسیار کمالگرایانه به آینده انیمیشن نگاه گردد، این حوزه پتانسیل بسیاری در کشور دارد که با توجه به آن می توان به پیروزیت هایی بیش از دستآوردهای امروز رسید.

پس از اهدای لوح تقدیر، علیرضا گلپایگانی درباره پیشینه انیمیشن و جایگاه فعلی آن صحبت کرد و شرح داد: روزهایی را به خاطر می آورم که واژه انیمیشن در جامعه هنری، ناشناخته بود، بعلاوه روزهایی را به خاطر می آورم که کوشش و مشارکت افرادی دلسوز که زندگی خود را برای انیمیشن گذاشته بودند، فراوان بود و الان نتایج آن را شاهد هستیم. در ابتدا از آقای حمیدی مقدم و سپس از آقای دهستانی برای حمایت های خود از رشته انیمیشن متشکرم. من مرکز سینمای مستند، تجربی و پویانمایی را مرکزی برای کشف و جذب استعدادهای نوظهور می بینم و باید بگویم جایگاه مرکز توسعه در حوزه انیمیشن جایگاهی طلایی ا ست و این دوره از تاریخ پویانمایی در ایران ثبت خواهد شد.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت های خود درباره اهمیت فیلم کوتاه انیمیشن اعلام کرد: همه ما باید بدانیم فیلم های کوتاه انیمیشن سفیرهای فرهنگی کشور ما در کشورهای دیگر هستند. تاثیری که این آثار می توانند داشته باشند شاید یک سیاستمدار در حوزه بین الملل قادر به انجام آن نباشد. بنابراین نباید نگران فروش بالای این آثار و بازگشت سرمایه ها بود چراکه این آثار کوتاه انیمیشن برای ما هویت بلند مدت خلق می نمایند و باعث تثبیت هویت فرهنگی ایران در دنیا می شوند.

در ادامه مراسم از هنرمندانی که آثارشان در جشنواره هیروشیما حضور داشتند، محمد حمیدی مقدم، امیرمحمد دهستانی، مرتضی رزاق کریمی و عباس اسداللهی (معاون اداری اقتصادی مرکز) از مهین جواهریان کارگردان انیمیشن یکی بود یکی نبود، فائزه دادگرآزاد کارگردان انیمیشن 016، سمانه شجاعی کارگردان انیمیشن جسم خاکستری، اهورا شهبازی کارگردان انیمیشن کلاغ، فرنوش عابدی کارگردان انیمیشن ملکوت، پژمان علیپور کارگردان انیمیشن بادها کجا می میرند، مجیدرضا عیوضی کارگردان انیمیشن بهشت، الهه فلاحیان کارگردان انیمیشن گنجشکک، محبوبه کلایی کارگردان انیمیشن دیوار چهارم، محبوبه محمدزکی کارگردان انیمیشن آنیما و حمید محمدی کارگردان انیمیشن گذشته تقدیر شد.

پس از تجلیل از هنرمندان انیمیشن، در سرانجام مراسم محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز توسعه درباره این آیین گرامیداشت از هنرمندان و فعالان حوزه انیمیشن با عنوان شهریور انیمیشن اعلام کرد: با توجه به اهمیت جایزه ای که از سوی جشنواره هیروشیما به مرکز توسعه اهدا شد، لازم دیدیم مراسمی برای قدردانی از تمام کسانی که در رسیدن ما به این جایگاه در حوزه انیمیشن نقش داشته اند برگزار کنیم. در رابطه با سفر به ژاپن و حضور در جشنواره هیروشیما باید بگویم که حس احترام و افتخاری که از سوی برگزارنمایندگان جشنواره دریافت می شد، به من این پیغام را می رساند که نماینده گنجینه ای هستم که بسیار مورد احترام است.

او ادامه داد: مدیران هنری جشنواره هیروشیما به علت حضور آثار داستانی و مستند مرکز در جشنواره های مهم دیگر این کشور نسبت به مرکز توسعه آشنایی داشتند، اما در مواجهه با آثار انیمیشن ما به وضوح شیفتگی و یک اتفاق نو را تجربه می کردند که این اتفاق نو ما را در یک فضای پایاپای قرار می داد.هرچقدر هم از نظر تکنیک، پشیبانی های فنی و ... با کشورهای دیگر متفاوت بودیم.

مدیرعامل مرکز توسعه درباره ویژگی آثار انیمیشن ایرانی در جشنواره هیروشیما که باعث تمایز آن ها با دیگر آثار می شد گفت: مفهوم، حال و هوا، رنگارنگی و چالش های جدی متعددی که در رابطه با موضوعات در آثار انیمیشن ایرانی وجود داشت، آن ها را از دیگر آثار جشنواره هیروشیما متمایز می کرد. همانطور که آقای نوباکی رییس جشنواره در مصاحبه کوتاه خود به این نکات و جذابیت آن ها اشاره نمود. این تمایز تنها در نظر رییس و برگزارنمایندگان جشنواره نبود بلکه انیمیشن های ایرانی توجه مخاطبان جشنواره را جلب نموده و من شاهد بودم که حاضران در یک سالن با ظرفیت بیش از 150 تماشاگر 90 دقیقه به تماشای آثار سینمای انیمیشن ایران نشسته اند.

او اضافه نمود: در بخش کارپ استار طلایی جشنواره هیروشیما، سه کشف آن ها حضور داشت: یک کارگردان آمریکایی، یک کارگردان چین تایپه و مرکز توسعه سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که این بخش برای برگزارنمایندگان این جشنواره به ویژه در بخش کمپانی بسیار مهم بود. باید بگویم شگفتی آن ها از این بود که چگونه یک کمپانی با چنین هارمونی فراوریاتی درحال فعالیت است و این نگاه و این سرمایه برای ما بسیار گرانبهاست. یکی از نشانه های پیشرو، اندیشمند و متفاوت بودن با تمام کشورهای همسایه و خاورمیانه رشد مرکز توسعه در حوزه انیمیشن است. انیمیشن مرحله سرانجامی توسعه یافتگی است و اگر کشوری به زیرساخت های انیمیشن دست یابد وارد حوزه های نهایی خلاقیت شده است.

حمیدی مقدم درباره جایگاه مرکز توسعه مطرح نمود: این جایزه برای فعالیت های مرکز توسعه در 2 سال گذشته است؛ فعالیت هایی از قبیل حمایت و به نتیجه رساندن پیروزیت آثار خود. فعالیت مرکز توسعه در آثار داستانی، مستند و پویانمایی از ما شخصیتی ساخته است و تمام مدیران فعلی و بعدی باید برای حفظ این میراث کوشش نمایند. قطعا این توجه و نگاهی که مرکز توسعه و آثار انیمیشن ما به دست آورده است محصول تمام افراد حاضر و غایب این سالن است. رسیدن به چنین نقطه ای میسر نیست، مگر با عشق و علاقه که در تمام این سال ها این شرافت کاری در میان خانواده مرکز توسعه وجود داشته است.

او درباره فیلم های کوتاه انیمیشن گفت: بدو ورودم به مرکز در جلسه با آسیفا، برای فراوری آثار انیمیشن کوتاه کمی شک داشتم اما الان می گویم این فراوریات را باید داشته باشیم. ما باید بدانیم یکی از مهم ترین مراکز استعدادیابی هستیم و این را با علم، مطالعه مدریتی و نتیجه ای که بر دنیا دارد می گویم چراکه 50 درصد فراوریات ما و حتی بیشتر با جریان آکادمیک درحال شکل گیری است. یکی از استعدادهای ما فوق العاده ما در هیروشیما محبوبه کلایی نماینده مرکز توسعه است که با توجه به نوع عملکرد خود در این کشور بسیار شایسته افتخار است. با توجه به چنین استعدادهایی در جشنواره هیروشیما تهیه نمایندگانی حضور داشتند که مایل به همکاری های مشترک با مرکز توسعه سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بودند چراکه شاهد فعالیت های این مرکز و استعدادهای آن بودند.

حمیدی مقدم اعلام کرد: توجه به فیلم کوتاه انیمیشن در مرکز توسعه حفظ خواهد شد اما از بخش های دیگر نیز غافل نخواهیم شد. بخش سینمایی بلند به فعالیت های ما اضافه و اگر فیلمسازان علاقه مند و مستعد برای حضور در این حوزه باشند از آن ها حمایت می گردد. از آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی برای حمایت و افزایش بودجه مرکز توسعه به خصوص در حوزه پویانمایی متشکرم و قرار است از این پس پا به جریان های نو انیمیشن گذاشته و از فعالان این حوزه حمایت کنیم.

مدیرعامل مرکز توسعه در سرانجام اطلاع داد: یکی از مهم ترین برنامه هایی که برای نمایش و اکران آثار انیمیشن مرکز در دستور کار قرار گرفته است، نمایش آن ها به وسیله گروه سینمایی هنر و تجربه است. بعلاوه درحال مصاحبه با پلتفرم ها برای پخش آثار انیمیشن هستیم که در آینده بیشتر درباره صحبت خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "آثار مرکز توسعه در هیروشیما متمایز بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار مرکز توسعه در هیروشیما متمایز بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید