گنجینه فرش شهرداری تبریز کتاب شد

به گزارش وبلاگ نخبگان، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان شرقی، کتاب گنجینه فرش شهرداری تبریز نوشته جعفر مهرخانی، با ترجمه مهراب محرابی نیا به صورت دو زبانه در 54 صفحه، به وسیله انتشارات فادیا چاپ شد.

گنجینه فرش شهرداری تبریز کتاب شد

این کتاب که به همت اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تبریز منتشر شده است، داستان 9 تخته قالی بزرگ موجود در تالار فرش شهرداری تبریز، از شروع نامه نگاری ها برای طراحی و سفارش بافت فرش در سال 1319 شمسی، تا قرارداد سفارش بافت فرش ها به وسیله عبدالله سررشته دار، شهردار وقت تبریز و قاسم صدقیـانی، مدیر شعبه تبریز شرکت سهامی فرش ایران را روایت می نماید.

قالی ایران از تبریز تا کرمان، تالار فرش شهرداری تبریز، شرکت فرش ایران، طرح لچک- ترنج، قالی لچک- طرح ترنج افشان دسته گلی، قالی لچک- طرح ترنج افشان خوشه انگوری و ... قالی لچک- طرح ترنج افشان گلفرنگ، بخش از سرفصل های این کتاب هستند.

در این کتاب علاوه بر معرفی طرح ها و نقوش به کار رفته در فرش های موجود در تالار شهرداری تبریز، به زندگینامه تعدادی از تاجران مشهور فرش، طراحان، بافندگان و ناظران این فرش ها اشاره مختصری شده است.

تالار فرش موزه شهرداری تبریز، یکی از مهم ترین و بارزش ترین تالارهای این موزه است که بزرگترین فرش ایران (در سال 1320 شمسی)که حدود 111 متر مربع است را در دل خود جای داده است.

تعدادی فرش های نفیس دیگر نیز در این تالار موجود است که قدمت آن ها به سال 1320 شمسی برمی شود و همزمان با بهره برداری از ساختمان عمارت شهرداری، به سفارش حاج ارفع الملک جلیلی؛ بانی عمارت شهرداری برای استفاده تشریفاتی در بعضی از تالارهای همین عمارت در کارگاه حاج ابوالقاسم جوان در تبریز بافته شده اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "گنجینه فرش شهرداری تبریز کتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنجینه فرش شهرداری تبریز کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید