طرح تشکیل وزارت محیط زیست به کجا رسید؟

به گزارش وبلاگ نخبگان، تهران (پانا) - قرار است وزارت حفاظت محیط زیست با هدف حل معضلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، خاک و آب به وسیله مدیریتی با قدرت اجرایی بیشتر و تقویت اثرگذاری و هم چابک سازی و امکان نظارت قانونی نمایندگان مجلس، تشکیل گردد. طرحی که منتقدان بسیاری دارد و بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست معتقدند تنزل بخشی صندلی محیط زیست خواهد بود.

طرح تشکیل وزارت محیط زیست به کجا رسید؟

خاتمه پس از 40 روز از شروع به کار دولت سیزدهم، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در روز دهم مهرماه به علی سلاجقه، رئیس اسبق سازمان جنگل ها سپرده شد تا او گزینه ای باشد برای عبور از بحران های این نهاد مهم. البته با انتخاب علی سلاجقه به عنوان ریاست سازمان محیط زیست زمزمه ها برای عملی شدن طرح تشکیل وزارتخانه محیط زیست جدی تر شده است چراکه در میان نگرانی فعالان محیط زیست برای اینکه چه کسی مسئولیت این سازمان را بر عهده می گیرد، بعضی نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را برای ایجاد یک وزارتخانه تازه به نام وزارت محیط زیست تدوین نموده اند که به امضای 28 نماینده رسیده است. این طرح در جلسه علنی مورخ 24 شهریورماه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد که هدف از این طرح، حل معضلات زیست محیطی از جمله آلودگی هوا، خاک و آب به وسیله مدیریتی با قدرت اجرایی بیشتر و تقویت اثرگذاری و چابک سازی عنوان شده است. این در حالی است که سازمان محیط زیست هم اکنون در صندلی معاونت ریاست جمهوری قرار گرفته است و بسیاری از کارشناسان حوزه محیط زیست معتقدند طرح تشکیل وزارتخانه محیط زیست تنزل بخشی صندلی محیط زیست است.

البته در نخستین ماه های فعالیت مجلس یازدهم هم طرحی به منظور تشکیل وزارتخانه آب، انرژی و محیط زیست در مجلس مطرح شد که هادی بیگی نژاد عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفته بود که تأسیس وزارت انرژی می تواند به شفافیت و انسجام حوزه نفت یاری کند که با الحاق بخش برق و انرژی های غیر فسیلی از جمله انرژی های بادی و خورشیدی به وزارت تازه، مجموعه متمرکزی در حوزه انرژی ایجاد گردد. اما این طرح به علت ضعف ساختاری با مخالفت مجلس روبرو شد.

محمد مجابی، رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام هم پیشتر در مواضعی مخالفت خود را با تشکیل وزارتخانه محیط زیست اعلام نموده و به پانا گفته بود: اگرچه در ساختار فعلی سازمان حفاظت محیط زیست کمبودهای بسیاری به چشم می خورد اما با وزارتخانه شدن این مجموعه، کمبودها حل نمی گردد. این کمبودها به وسیله تزریق اعتبار و بودجه متناسب قابل حل شدن است بنابراین صرف اینکه یک مجموعه وزارتخانه گردد، وضع اعتباری آن بهبود نمی یابد و این موضوع باید در ساختار اعتباری کشور دیده گردد. ساختار محیط زیست زیر نظر رئیس جمهوری و جوابگوی محیط زیست هم رئیس جمهوری است که می تواند از باقی وزرا در این رابطه سوال کند اما یک وزیر جوابگوی وزیر دیگر نخواهد بود. اگر قرار است این وزارت تشکیل گردد، یک وزارت اجرایی خواهد بود و رئیس محیط زیست از صندلی معاون رئیس جمهوری به معاون وزیر تنزل پیدا خواهد نمود. از طرف دیگر خیلی از مسایلی که دستگاه های اجرایی با آن روبرو هستند اول در پی حل مسایل اجرایی خود خواهند بود. بنابراین وزارت آب و محیط زیست هم دنبال این است که مسائل سدسازی را حل نماید یا انتقال آب بین حوضه ای را حل نماید زیرا در دستگاه اجرایی اصل بر این است که کار اجرا گردد.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت وگو با پانا هم با اعلام مخالفت درخصوص تشکیل وزارتخانه محیط زیست گفت: معضلات محیط زیستی در کشور، بسیار زیاد است و به نظر می رسد طرح چنین پیشنهاهایی نمی تواند در حل معضلات محیط زیست اثرگذار باشد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این طرح باید در کمیسیون کشاورزی و فراکسیون محیط زیست آنالیز گردد و ابعاد مختلف آن باید کارشناسی گردد. اگر ضرورت تشکیل وزارت محیط زیست وجود دارد، باید از سوی دولت لایحه ای تدوین و ارائه گردد تا بیشتر به مسائل و ضرورت های تغییر ساختار پرداخته گردد.

رفیعی تاکید نمود: سازمان محیط زیست برای انجام بهتر وظایف خود احتیاج به تحول دارد اما برای تغییر ساختار نباید شتابزده عمل کرد و بهتر است کارشناسی شده درباره تغییر ساختار تصمیم گیری کرد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "طرح تشکیل وزارت محیط زیست به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تشکیل وزارت محیط زیست به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید