سفارت چین پس از 30سال در نیکاراگوئه بازگشایی شد

به گزارش وبلاگ نخبگان، در پی از سرگیری روابط دیپلماتیک میان پکن- ماناگوا، چین سفارت خود را در این کشور آمریکای مرکزی برای نخستین بار از سال 1990 میلادی، به طور رسمی بازگشایی کرد.

سفارت چین پس از 30سال در نیکاراگوئه بازگشایی شد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ نخبگان، به نقل از تارنمای شبکه تلویزیونی تله سور، در پی قطع روابط نیکاراگوئه با تایوان به نشانه احترام به اصل چین واحد که به وسیله پکن مطرح شده بود، این کشور آمریکای مرکزی و غول آسیایی روابط دیپلماتیک خود را از 10 دسامبر (19آذر) از سر گرفتند.

وزارت خارجه نیکاراگوئه در به رسمیت شناختن سیاست چین واحد حزب کمونیست چین و اعلام وفاداری به پکن در بیانیه هایی به زبان های اسپانیایی و انگلیسی گفت: دولت جمهوری نیکاراگوئه امروز روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع و هرگونه تماس یا روابط رسمی را متوقف می نماید. جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی است که تمام چین را نمایندگی می نماید و تایوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک چین است.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل متحد در پیامی توییتری نوشت: ما تصمیم درست اتخاذ شده از سوی دولت نیکاراگوئه را که مطابق با فرایند حاکم بر زمان و آرمان مردم است، بسیار تحسین می کنیم. اصل چین واحد توافقی است که به طور گسترده به وسیله جامعه بین المللی پذیرفته شده است و هیچ چالشی در این زمینه پذیرفته نمی گردد.

دولت دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه، دو هفته به تایوان مهلت داد تا سفارت خود در ماناگوا را تخلیه کند. این ساختمان هفته گذشته به دولت چین تحویل داده شد.

نیکاراگوئه در دوران حکومت ساندینیستا و در سال 1985 میلادی برای نخستین بار روابط دیپلماتیک با چین برقرار کرد. روابطی که اوایل دهه 1990 و با روی کار آمدن دولت های نئولیبرال قطع شد.

این مراسم بازگشایی با حضور دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوئه برگزار گردید. مونکادا در جریان این مراسم گفت: هر دو ملت و دولت روابطمان را بر اساس احترام متقابل به حاکمیت، عدم دخالت در امور داخلی، تمامیت ارضی کشور ها و حق توسعه و برخورداری از سیستم های امنیت اجتماعی توسعه می دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "سفارت چین پس از 30سال در نیکاراگوئه بازگشایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفارت چین پس از 30سال در نیکاراگوئه بازگشایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید