خبرنگاران سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری خصومت ها در یمن شد

به گزارش وبلاگ نخبگان، تهران-خبرنگاران-مارتین گریفیث کننده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن بامداد پنجشنبه در واکنش به اعلام آتش بس از سوی ائتلاف سعودی گفت: طرف های درگیر باید از این فرصت استفاده کنند و فورا به تمام خصومت ها خاتمه دهندد.

خبرنگاران سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری خصومت ها در یمن شد

به گزارش شبکه خبری الجزیره، گریفیث همچنین از اعلام آتش بس توسط ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی حمایت کرده است.

در همین ارتباط، مایکل آرون سفیر انگلیس در یمن نیز در این باره بی اعتمادی میان طرف های درگیر را مانع توقف جنگ در این کشور دانست.

آرون همچنین با ادعای آمادگی کشورش برای برقراری آتش بس در یمن گفت که برای این کار آماده هستیم که با تمام طرف ها همکاری کنیم.

سفیر انگلیس در یمن همچنین گفت: شیوع ویروس کرونا در یمن به علت نبود زیرساختهای مناسب برای مقابله با آن، خطرناک خواهد بود.

آرون با اعتراف به این که انگلیس ائتلاف عربی و در مقدمه آن سعودی را به انواع سلاح تجهیز کرده است، مدعی شد که لندن به همراه ریاض برای آن که مانع از کشته شدن غیرنظامیان در یمن شود، تلاش می کند.

خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان که کشورش بارها توافق های آتش بس را زیرپا گذاشته است، مدعی شد که کشورش از درخواست سازمان ملل برای کاهش تنش و اعتمادسازی مجدد و ازسرگیری مذاکرات سیاسی میان طرف های یمنی حمایت می کند.

درحالی که محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی موجب افزایش فقر و شیوع بسیاری از بیماری هایی واگیردار در این کشور شده است، سفیر پیشین سعودی در واشنگتن مدعی شد که عدم پاسخگویی حوثی ها به درخواست ها برای تعامل جدی با خطر شیوع کرونا همه یمنی ها را در معرض رنج بیش تری قرار می دهد و در این صورت حوثی ها باید سنگینی بار شیوع کرونا را متحمل شوند.

ادعای معاون وزیر دفاع عربستان درحالی مطرح می شود که محمد البخیتی عضو ارشد عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن چهارشنبه شب فاش کرده بود که تماس افسران ائتلاف سعودی و مزدوران یمنی ها توسط انصارالله رصد شده و پس از آن این گروه متوجه شده است، آنها در تلاش برای ورود ویروس کرونا به یمن بوده اند.

بن سلمان بدون اشاره به نقش عربستان در تخریب زیرساخت های یمن بویژه بخش بهداشتی این کشور، مدعی شد که یمن امروز در صورت شیوع کرونا با مسائل بیشتری روبرو خواهد شد.

درحالی که بسیاری از مقام های یمن نسبت به نیت عربستان برای اعلام آتش بس ابراز تردید کرده اند و اعلام می کنند که این یک تاکتیک جدید است تا ائتلاف بتواند از آن برای تجدید دوباره قوای نیروهایش استفاده کند، بن سلمان گفت که ائتلاف امیدوار است، آتش بس 2 هفته ای فضای موثرتری را برای کاهش تنش ها، تلاش برای دستیابی به یک راه حل سیاسی پایدار و تمرکز تلاش ها بر جان و سلامت ملت یمن ایجاد کند.

پیش از این نیزمحمد علی الحوثی رییس شورای عالی سیاسی یمن در حساب تویتری اش گفت: چشم انداز خود را برای توقف نهایی جنگ در یمن در اختیار مارتین گریفیث فرستادده ویژه سازمان ملل متحد قرار دادیم.

الحوثی ادامه داد: برای گریفیث توضیح دادم، چشم انداز ما برای پایان دادن به جنگ نهایی مبتنی بر راه حل کامل است، هرچند این راه حل پس از تأیید، نیازمند آن است که به همه پرسی گذاشته شود.

محمدعبدالسلام رییس هیأت مذاکره کننده انصارالله در مذاکرات صلح گروه های یمنی در استکهلم سوئد نیز چهارشنبه شب با تأیید طرح پیشنهادی خود به گریفیث برای پایان یافتن درگیری ها گفت:به درخواست دبیر کل سازمان ملل برای توقف درگیری ها و آتش بس در یمن یک دیدگاه ملی و جامع ارائه شده است.

او تاکید کرد: دیدگاه ما ضامن یکپارچگی و استقلال یمن است و یک گفت وگوی سیاسی مطابق با مرحله جدید انتقالی در یمن را رقم خواهد زد ...

این اظهارات پس از آن مطرح می شود که ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان بامداد پنجشنبه بطور رسمی از اعلام توافق آتش بس 2 هفته ای در یمن خبر داد.

در حالی خبر اعلام اتش بس از سوی ائتلاف سعودی در یمن اعلام می شود که سعودی ها بارها با ادامه حملات به یمن، آتش بس های مکرر با یمنی ها را نقض کرده اند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری خصومت ها در یمن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری خصومت ها در یمن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید