بزرگترین موجود زنده دنیا نشانه هایی از جدایی را نشان می دهد!

به گزارش وبلاگ نخبگان، یکی از بزرگترین موجودات زنده دنیا که یک کلونی از درختان با ساختار ژنتیکی یکسان است و دارای یک سیستم ریشه واحد است.

بزرگترین موجود زنده دنیا نشانه هایی از جدایی را نشان می دهد!

حالا یک بوم شناس از دانشگاه ایالتی یوتا هشدار داده که این ابردرخت، برای اولین بار در تاریخ طولانی خود در خطر تجزیه شدن به چندین قسمت مجزا قرار گرفته است.

این کلونی منحصر به فرد از درختان آسپن که پاندو نام دارد است. اولین بار در اواسط دهه 1970 دانشمندان مشکوک شدند که چیزی غیر عادی ای در این ابردرخت وجود داشته باشد. آزمایش های ژنتیکی در سال های بعد نشان داد که هر درخت در این کلنی بزرگ شبیه درختان دیگر است، به این معنی که آن ها احتمالاً یک سیستم ریشه زیرزمینی غول پیکر مشترک دارند.

گروه های کلونال این نوع درختان غیرمعمول نیستند، اما میزان بزرگ و سن پاندو آن را به یکی از منحصر به فردترین موجودات روی کره زمین تبدیل نموده. در حالی که درختان منفرد این کلنی معمولاً فقط حدود 100 سال عمر می نمایند، سن سیستم ریشه کلی پاندو حدود 10000 سال تخمین زده شده است.

پاندو به عنوان بزرگترین موجود زنده دنیا از نظر جرم زیستی ناخالص در نظر گرفته می گردد. وزن آن حدود 6000 تن برآورد شده است. از نظر مساحت، اخیراً بزرگترین موجود زنده دنیا یک علفزار بزرگ از علف های دریایی در سواحل استرالیا شناسایی شده است.

پل راجرز بوم شناس سال هاست که در خصوص پاندو مطالعه می نماید. در سال 2017، او مطالعه ای را در زمینه آنالیز اثرات فرآیند های مدرن مدیریت جنگل بر این ارگانیسم نوشت. در آن موقع، راجرز پیشنهاد کرد که پاندو ممکن است در معرض تهدید قرار گیرد زیرا تجاوز انسان و حیوان توانایی آن را برای فراوری درخت ها (اصطلاحا ساقه های نو) تهدید می نماید.

مطالعه بعدی در سال 2018 نشان داد که حصارکشی در منطقه ها خاصی می تواند راهی مؤثر برای حفظ توانایی پاندو در بازسازی باشد. با این حال، راجرز در مقاله ای نو پیشنهاد می نماید که حصارکشی ممکن است برای نجات پاندو کافی نباشد، زیرا سیستم ریشه ای بزرگ در حال نشان دادن نشانه هایی از شکسته شدن به سه موجودیت مجزای کوچکتر است.

به گفته راجرز، مشکل اصلی پاندو این است که گوزن ها و گاو ها قبل از بالغ شدن ساقه های نو را می خورند. این مشکل در ابتدا به این علت به وجود آمد که انسان ها در قرن گذشته جمعیت شکارچی گرگ ها و خرس ها را در این منطقه کاهش داده بودند.

بنابراین، در حالی که چند سال پیش حصار راه چاره مناسبی به نظر می رسید، اتفاقی که افتاده این است که نرده ها در ابتدا تنها حدود 50 درصد از سیستم ریشه را پوشش می دادند. و اکنون این ارگانیسم نشانه هایی از سه راستا اکولوژیکی متمایز از خود نشان می دهد که نشان می دهد می تواند به سه سیستم جداگانه تقسیم گردد.

راجرز شرح داد: من فکر می کنم اگر بخواهیم ارگانیسم را تنها با حصار ها نجات دهیم، نوعی باغ وحش درست نموده ایم. و در نهایت باید به مسائل اساسی بسیاری از آهو ها و گاو های در حال گشت و گذار در این چشم انداز بپردازیم.

داستان پاندو و زوال آن، نمونه ای از خسارت و تجاوز انسان به محیط زیست است که باعث ایجاد تغییراتی در اکوسیست مشده.

درس های فراگرفته شده از آنالیز پاندو ممکن است برای سیستم های صخره ای غنی از گونه ها، که با چالش های مشابه در سطح دنیای روبرو هستند، به کار رود.

این مطالعه در Conservation Science and Practice منتشر شده.

منبع: دانشگاه ایالتی یوتا

منبع: یک پزشک

به "بزرگترین موجود زنده دنیا نشانه هایی از جدایی را نشان می دهد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین موجود زنده دنیا نشانه هایی از جدایی را نشان می دهد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید