بار مستاجران سبک می گردد؟

به گزارش وبلاگ نخبگان، مجلس و دولت در قالب طرحی برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها هفت راه چاره برای ساماندهی این بازار ارایه داده اند که از جمله آن می توان به برطرف تعارض منافع مشاوران املاک، افزایش وام ودیعه و افزایش ملک استیجاری اشاره نمود.

بار مستاجران سبک می گردد؟

به گزارش ایسنا، همزمان با سه اقدام دولت برای کنترل بازار اجاره، مجلس نیز طرحی را تحت عنوان طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها در دستور کار دارد که چهار مورد آن برای یاری به اقشار اجاره نشین تنظیم شده است.

برطرف تعارض منافع مشاوران املاک، افزایش تسهیلات اجاره بها، افزایش عرضه ملک استیجاری به وسیله تکمیل سامانه های اطلاعاتی و تغییر ساز وکار مالیات بر عایدی اجاره برای حمایت از مستأجران پیش بینی شده است.

بعلاوه بنا به گفته علی خضریان ـ نماینده مجلس، کوشش شده تا با قانون گذاری در مواردی، چون اخذ عوارض از اراضی معطل مانده، کاهش ریسک و افزایش سهولت معاملات و تکمیل سامانه های اطلاعاتی املاک به صورت غیرمستقیم در طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها، بر نرخ اجاره اثرگذاری مهمی صورت گیرد.

طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها حاصل یک کار فشرده 16 ماهه است که با همکاری کمیسیون عمران مجلس، کارشناسان مرکز پژوهش ها و وزارت راه و شهرسازی تنظیم شده و هم اکنون برای آنالیز و تصویب به صحن علنی مجلس آمده است.

از طرف دیگر دولت سیزدهم سه برنامه شامل معین سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران به مقدار 25 درصد و سایر شهر ها 20 درصد، پرداخت وام تا سقف 100 میلیون تومان و ثبت قرارداد به وسیله مالکان و مستاجران و دریافت کد رهگیری رایگان اجاره را پیگیری می نماید که هر سه برنامه به مرحله اجرا رسیده است.

سال گذشته تکالیف و استثنا هایی برای موجران معین شد. بنا به گفته مهدی سادات ـ مشاور وزیر راه و شهرسازی، کوشش شد تا قوانینی وضع گردد که به نفع مستاجران نیز باشد. سال گذشته هفتاد درصد قرار داد ها به نفع مستاجرین تمام شده است.

از حدود دو هفته قبل بازار مسکن در بخش خرید و فروش به آرامش رسیده است. درخصوص بازار اجاره به علت انتظارات تورمی و جاماندگی این بخش از رشد قیمت مسکن نوساناتی دیده می گردد که نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی امیدوارند با تحقق برنامه ها بازار اجاره سر و سامان بگیرد.

با توجه به اثرگذاری بعضی مشاوران املاک بر قیمت مسکن و اجاره بها ضروری است تا این صنف سر و سامان بیشتری پیدا کند. به دلایلی همانند وابستگی قیمت مسکن و اجاره به حق الزحمه بنگاه ها و وکالت یک مشاور املاک بر دو طرف معامله که باعث تعارض منافع می گردد واسطه های ملکی بعضا از دلایل ایجاد آشفتگی در بازار ملک هستند. در هفته های اخیر برخورد هایی با مشاوران املاک متخلف و فاقد مجوز در شهر های تهران و پردیس اجرا شده است. طرح ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها نیز می تواند به قوانین و مقررات مربوط به دفاتر املاک سر و شکل بهتری بدهد.

منبع: فرارو

به "بار مستاجران سبک می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بار مستاجران سبک می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید