افزایش 100 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

به گزارش وبلاگ نخبگان، عزیز کریمی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره معیارهای مشخص قیمت جدید گندم اضافه نمود: قیمت سال گذشته خرید تضمینی حدود 2 هزار 500 تومان بود که در ابتدا قیمت چهار هزار تومان برای سال جدید در نظر گرفته شد، اما با توجه به هزینه های کشت و قیمت تمام شده گندم برای کشاورزان، با تعامل دولت و مجلس برای حمایت از گندمکاران قیمت نهایی پنج هزار تومان مشخص شد.

افزایش 100 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره چگونگی محاسبه و پرداخت پول گندمکاران به ویژه کشاورزانی که در دو هفته اخیر گندم های خود را تحویل داده اند، گفت: وجه حدود 200 هزار تن گندمی که در 14 روز اخیر خرید تضمینی شده است، با قیمت جدید پرداخت خواهد شد.

وی بیان داشت: مدت زمان پرداخت هم اکنون نزدیک به 2 هفته است، اما ممکن است در اوج برداشت که اوایل تیرماه است به 20 روز تا یک ماه هم برسد.

عزیزکریمی درباره اقدام های وزارت جهاد کشاورزی در تامین بذر محصولات کشاورزی از جمله تامین بذر گندم، گفت: سالیانه نزدیک به 100 میلیارد تومان یارانه برای حدود 480 هزار تن بذر گندم پرداخت می کنیم که البته تقریبا کل این بذر در داخل و با استاندارهای جهانی فراوری می گردد.

وی درباره میزان فراوری گندم در کشور گفت: در اراضی دیم میانگین 1.3 تن در هکتار و در اراضی آبی حدود چهار تن در هکتار گندم فراوری می گردد و استان خوزستان با فراوری حدود 1.2 تا 1.4 میلیون تن در صدر فهرست فراوری گندم کشور واقع شده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه استان های گلستان، کردستان، فارس و خراسان ها نیز در فراوری گندم سرآمد هستند، ابراز امیدواری کرد: به فراوری بیش از 12 میلیون تن گندم برسیم که از این میزان، مازاد بر مصرف کشور برای ذخایر استراتژیک ذخیره خواهد بود.

وی تاکید نمود: دولت و مجلس برادری خود را با افزایش بی سابقه و 100 درصدی قیمت خرید تضمینی ثابت کردند و از کشاورزان درخواست می گردد فراوری خود را فقط به مراکز خرید دولت تحویل دهند.

افزایش قیمت گندم زیان گذشته کشاورزان را جبران می نماید

عطاءالله هاشمی، رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران درباره افزایش قیمت یک هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم گفت: تا پارسال گندمکاران هیچ نقشی در قیمت گذاری این محصول نداشتند که موجب اعتراض کشاروزان بود، در نهایت که اقدام انقلابی مجلس در تشکیل شورا سبب تاثیرگذار شدن کشاورزان در قیمت گذاری شد.

وی اضافه کرد: با قیمت جدید تا حد قابل قبولی زیان های گذشته کشاورزان جبران می گردد و از فروش قاچاق و مصرف غیر خوراک انسان گندم کاهش و امنیت غذایی کشور را افزایش می یابد.

هاشمی با اشاره به کم شدن بارش ها در سال آبی جاری گفت: با وجود کم شدن بارش در پاییز و زمستان گذشته و همین طور فروردین سال 1400، همه کوشش ما این است که فراوری گندم را به 12 میلیون تن برسانیم مشروط بر این که اجرای خرید تضمینی با قیمت جدید به نحو مناسبی اجرا گردد.

به گزارش ایرنا، طبق مصوبه جدید شورای عالی اقتصاد از امروز قیمت هر کیلوگرم گندم خرید تضمینی به پنج هزار تومان رسید، یعنی مبلغ یک هزار تومان به هر کیلوگرم گندم معمولی و دوروم خرید تضمینی اضافه شد. این درحالی است پیش از این قیمت هر کیلوگرم گندم 2 هزار و 500 تومان بود که با حمایت دولت به چهار هزار تومان رسیده بود.

همچنین طبق آمارها سال گذشته هشت میلیون و 250 هزارتن گندم از کشاورزان خرید تضمینی شد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "افزایش 100 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 100 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید