آیا اعتماد به نفس باعث موفقیت شما می گردد؟

به گزارش وبلاگ نخبگان، ما اغلب احساس می کنیم اعتماد به نفس می تواند به افراد یاری کند در زندگی پیروز شوند. اما اعتماد به نفس همواره نمی تواند تضمین کند ما در زندگی پیروز شویم. ولی وجود آن بسیار لازم است؛ البته مستلزم آن است که بتوانیم تعریف درستی از آن داشته باشیم.

آیا اعتماد به نفس باعث موفقیت شما می گردد؟

وبلاگ نخبگان -یکتا فراهانی: اعتماد به نفس یعنی بتوانیم خود را همان طور که هستیم دوست داشته باشیم و خودمان را با تمام کم و کاستی های درونی و بیرونی قبول داشته باشیم.

اعتماد به نفس اندیشه و باور ما نسبت به خودمان به عنوان یک فرد تواناست. اما باعث نمی گردد از هیچ چیز نترسیم بلکه به ما یاری می نماید مسائل مان را باور کنیم و اطمینان داشته باسیم می توانیم موانع را از سر راه خود برداریم.

دکتر بهزاد چاووشی،روانشناس بالینی نوان

ارتباط اندازه اعتماد به نفس با دست یابی شما به پیروزیت

دکتر بهزاد چاووشی، روان شناس بالینی و مدیر مرکز مشاوره ارگانیک مایندددر مورد ارتباط پیروزیت با اعتماد به نفس می گوید: روان شناسان قبلا تصور می کردند علت اینکه برخی از افراد پیروز تر از بقیه هستند این است که اعتماد به نفس بالاتری از دیگران دارند. در واقع اعتماد به نفس مقیاسی بوده از احساس افراد نسبت به خودشان! و هر چیز خوبی را به اعتماد به نفس بالا ربط می دادند. مثل نمرات خوب، شغل خوب، عایدی بالا، سلامت روانی و ...

به گفته چاووشی این در حالی بود که هر چیز منفی را هم به اعتماد به نفس پایین ربط می دادند. مثل دلایل ارتکاب جرم، اعتیاد، طلاق، خشونت و ...

علت پیروزیت هر شخص مهم و پیروزی را هم به اعتماد به نفس بالای او نسبت می دادند؛ از بازیگران پیروز گرفته تا سیاست مدار، ورزشکار و خلاصه هر فردی که دستاوردهای زیادی داشته و پیروز به نظر می رسیده است.

آیا اعتماد به نفس بالا پیروزیت ما را تضمین می نماید؟

این روان شناس بالینی می گوید اگر قرار براین بود هر کس اعتماد به نفس بالایی داشته باشد لزوما پیروز هم بگردد؛ در این صورت کافی بود فقط کاری کنیم که همه اعتماد به نفس بالایی داشته باشند، آن وقت بود که با افراد پیروز زیادی روبرو می شدیم و همگی هم زندگی خوب و خوشی داشتیم! اما واقعا چنین چیزی درست است و آیا کافی است اعتماد به نفس بالایی داشته باشی تا پیروز هم به حساب بیایی؟ البته که نه!

برخی افراد پیروز اعتماد به نفس بسیار پایینی دارند

به گفته چاووشی، اینکه افراد پیروز اعتماد به نفس بالایی دارند به این معنا نیست که فقط اعتماد به نفس بالای آنها باعث شده پیروزیت آنها شوند! اتفاقا این موضوع گاهی می تواند بر عکس هم باشد؛ یعنی پیروزیت باعث اعتماد به نفس بالای آنها شده باشد.

ضمن آنکه برخی افرادی که اعتماد به نفس کمی هم دارند در کارهای خود خیلی هم پیروز هستند و دستاوردهای بسیار زیادی در زندگی به دست آورده اند. همان گونه که بسیاری از افرادی هم که از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند گاهی بسیار از خود راضی و خودخواه هستند.

مجرمانی با اعتماد به نفس بالا!

این روان شناس می گوید جالب است توجه داشته باشیم مجرمان جنایی! هم از جمله بالاترین اندازه اعتماد به نفس روی کره زمین را دارند. چون فکر می نمایند خیلی خوب می توانند نقشه های پلیدی را که در فکر شان می پروانند عملی سازند. به همین علت هم احساس خیلی خوبی نسبت به خودشان دارند! بنابراین نمی توان گفت هر اعتماد به نفسی لزوما باعث پیروزیت خواهد شد.

تشخیص اعتماد به نفس سالم و کاذب!

به گفته چاووشی اگر هر اعتماد به نفسی نمی تواند تضمینی برای پیروزیت ما باشد؛ پس باید بتوانیم اعتماد به نفس سالم را از اعتماد به نفس کاذب و ناسالم تشخیص دهیم.

اعتماد به نفس سالم

اعتماد به نفس سالم، از تصور ما درباره چیزهایی که در زندگی می توانیم در آنها دخل و تصرف داشته باشیم حاصل می گردد. مثلا ممکن است نتوانیم مستقیما و به طور واضح معین کنیم می توانیم چقدر پول در بیاوریم. اما می توانیم بگوییم چقدر توانایی کار کردن داریم و بعلاوه با تمرکز بر چه مهارت هایی در وجود خود پیروزیت بیشتری خواهیم داشت تا متعاقب آن بتوانیم عایدی بیشتری هم داشته باشیم.

تجربه احساس کفایت

به عقیده این روان شناس بالینی؛ به جای اینکه حرص بخوریم چرا نمی توانیم بیشتر پول در بیاوریم می توانیم به خودمان افتخارکنیم که قادر هستیم چیزهای تازهی یاد بگیریم؛ چیزهایی که می توانند به ما احساس کفایت بدهند.

به این ترتیب می توانیم احساس کنیم آدم شایسته ای هستیم که در نهایت می توانیم پول بیشتری هم به دست آوریم. در واقع اعتماد به نفس سالم از احساس کفایت در رویارویی با مسائل و چالش های زندگی نشات می گیرد.

چاووشی می گوید اما اگر جزء آن افرادی هستیدکه به هیچ چیز اهمیت نمی دهند، چیزی در زندگی برایشان مهم نیست و به اصطلاح بی خیال همه چیز هستند؛ یعنی در واقع شهامت روبه رو شدن با مسائل را ندارند و به نوعی راه فرار را در پیش گرفته اند.

بنابراین خیلی بعید است چنین افرادی در این حالت و با فکر اینکه هنوز کلی موضوعات تازه در این جهان هست که می توانند آنها را یاد بگیرند هم بتوانند احساس خوبی به خودشان داشته باشند.

وقتی اعتماد به نفس سمی می گردد!

به عقیه چاووشی برخی از اعتماد به نفس ها نه تنها سالم نیستند؛ بلکه به نوعی سمی هم به نظر می رسند. در واقع منشاء این گونه اعتماد به نفس ها را می توان اتفاقات بیرونی دانست که نتیجه آنها به نوعی خود خفن پنداری شنماینده خواهد شد!

خودتان را وابسته به تایید دیگران نکنید

این روان شناس در شرح خود خفن پنداری شنماینده می گوید منظور از این عبارت آن است که اگر حس خودارزشمندی ما براساس اندازه علاقه، تحسین و تشویق دیگران نسبت به ما باشد یا مثلا با تعداد لایک های دیگران در اینستاگرام و فیس بوک در ارتباط باشد و بعلاوه فکر کنیم فقط تا زمانی که آدم ها دوست مان دارند می توانیم احساس خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم؛ باید بدانیم ره به جایی نخواهیم برد. چون این گونه احساسات خوب، چیزی در حد نشئگی ناشی از خوردن ترامادول یا الکل است؛ پوچ و تو خالی که به سرعت هم از سرمان خواهند پرید و خیلی زود از بین می فرایند.

نازک نارنجی های شنماینده!

به گفته دکتر چاووشی تا زمانی که حال خوب ما در گرو تاییددیگران باشد طبیعی است تبدیل به افرادی حساس و نازک نارنجی می شویم که کوچک ترین حرف یا نگاه بقیه، ما را به هم می ریزد و اعتماد به نفس ما را زیر سؤال می برد. بنابراین ناچاریم کاری کنیم که مورد تایید دیگران قرار بگیریم و به این ترتیب از خود واقعی مان دور خواهیم شد.

وقتی فردی چنین اعتماد به نفس مسموم و کاذبی داشته باشد فکر می نماید این حق اوست که همواره و بی علت احساس خوبی داشته باشد. اما فراموش نکنیم وقتی مسئله ای برای این افراد به وجود می آید فکر می نمایند به کل وجود و شخصیت آنها حمله شده است و به همین دلیل بیشتر آسیب می بینند.

وقتی این گونه به ماجرا نگاه می کنیم خودمان هم متوجه می شویم نمی توان نام چنین خودخواهی های بیمارگونه ای را که ریشه در ضعف افراد دارد اعتماد به نفس دانست و در واقع موضوع به نظرمان مسخره می رسد!

چگونه اعتماد به نفس سالم داشته باشیم؟

چاووشی می گوید برای آگاهی از راه های برخورداری از اعتماد به نفس واقعی و سالم قبل از هر چیز باید به نگرش واقع بینانه ای نسبت به خودمان و بعلاوه محدودیت هایی که داریم دست یابیم.

البته دستیابی به احساس کفایت نسبی در حل و فصل مسائل زندگی و کنار آمدن با احساس گناه ناشی از اشتباهاتی که مدام در زندگی تکرارشان می کنیم شاید در حرف آسان به نظر برسد؛ ولی کار چندان آسانی نیست و احتیاج به صرف وقت زیادی دارد.

اما چه می گردد کرد. نمی توان دست روی دست گذاشت و هیچ کاری نکرد. برترین کار این است که با خودمان روراست باشیم و ببینیم اعتمادبه نفس ما از چه نوع است.

اگر اعتماد به نفس کمی داریم آن را بپذیریم!

چاووشی می گوید اگر روبه رو شدن با دیگران و ارتباط گرفتن با آنها برایتان سخت است این واقعیت را بپذیرید که اعتماد به نفس کمی دارید و سعی نکنید آن را مخفی کنید. سعی هم نداشته باشید باج دادن به دیگران آن را جبران کنید.

بپذیرید آدم خیلی اجتماعی نیستید. اما می توانید برای تغییر چنین خصوصیتی، روی خودتان کار کنید.

به خودتان سخت نگیرید

به گفته چاووشی افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، خیلی به خودشان سخت می گیرند، کوچک ترین اتفاق خوب یا بدی را به خودشان نسبت می دهند و مدام خودشان را سرزنش می نمایند؛ یعنی از مسائل و بیماری های پسر خواهرشان گرفته تا بیکاری برادرشان در همه و همه این مسائل خودشان را مقصر می دانند و آغاز به سرزنش خودشان می نمایندکه چرا نمی توانند کاری برای آنها انجام دهند! در واقع چنین افرادی مدام خودشان را در معرض آسیب قرارمی دهند.

چرا با خودتان مهربان نیستید؟

چاووشی می گوید دقت نموده اید گاهی ما با دیگران خیلی مهربان تر از خودمان هستیم؟ مثلا در مقابل اشتباهات دیگران، آنها را دلداری می دهیم که خیلی به خودشان سخت نگیرند. تازه هزار علت هم برایشان می آوریم که هیچ اشکالی ندارد باز هم اشتباه نموده اند و با آنها همدردی می کنیم. اما چرا سعی نمی کنیم با خودمان هم این گونه رفتار کنیم؟

به خودتان قول بدهید دفعه بعدی که اشتباهی از شما سرزد و قصد تخریب خودتان را داشتید مکث کنید، گامی به عقب بردارید و سعی کند شرایط را از بیرون نگاه کنید و با خودتان هم مانند دوست تان برخورد کنید .

ما می توانیم از خودمان سؤال کنیم واقعا اوضاع این قدر بد است و به خودمان یادآوری کنیم برخی چیزها خارج از کنترل ماست. بنابراین بهتر است به جای مقصر دانستن خودمان، آنها را بپذیریم.

ضعف های خود را بپذیریم

این روان شناس بالینی می گوید اعتماد به نفس واقعی این نیست که احساس کنیم هیچ مسئله ای نداریم و همه چیزت عالی پیش می رود.

اگر اعتماد به نفس ما واقعی است باید قبول کنیم در برخی زمینه ها ضعف هایی هم داریم. افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، فکر نمی نمایند در انجام هر کاری عالی هستند؛ اتفاقا برعکس، آنها می دانند و می پذیرند همه چی تمام نیستند و از این موضوع احساس راحتی هم می نمایند.

فراموش نکنیم اعتماد به نفس واقعی آن است که بتوانیم خودمان را با همه نقاط ضعف و اشتباهات مان بپذیریم و با آنها کنار بیاییم. با این تعریف آیا اعتماد به نفس شما واقعی است؟

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا اعتماد به نفس باعث موفقیت شما می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اعتماد به نفس باعث موفقیت شما می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید