یک استراتژی برای جذب دانشجویان شایسته ، بیشترین آمار بیکاری به لیسانسه ها اختصاص دارد
به گزارش وبلاگ نخبگان، یک پژوهشگر حوزه تربیت با اشاره به آمار شرکت کنندگان و پذیرفته شدگان دانشگاه ها و اشتغال فارغ التحصیلان، استراتژی جدیدی را برای جذب دانشجویان شایسته پیشنهاد کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ نخبگان، تراب زاده، پژوهشگر حوزه تربیت در برنامه تلویزیونی مدرسه ایران درباره آمایش آموزش عالی گفت: در وهله اول باید تعیین گردد که این آمایش بر اساس چه منطقی صورت می گیرد و بعد برویم سراغ اینکه اصلا اجرا می گردد یا خیر. باید این سوال را پرسیم که اصلا دانشگاه ها در حوزه کنکور چه نقشی دارند؟ عملا دانشگاه ها در موضوع پذیرش نقشی ندارند. البته اینکه دانشگاه ها خودشان رشته های مختلفی را می آورند و بعضی را حذف می نمایند، مسئله دیگری است.
وی ادامه داد: باید از نقش دانشگاه ها مسئله را آغاز کنیم و کاری نداریم که رشته ها از کجا می آیند بلکه موضوع این است که دانشگاه می خواهد داوطلب بگیرد و اگر سوال را از اینجا آغاز کنیم به مسئله آمایش هم می رسیم.
تراب زاده گفت: اگر بر منطق آمایش بخواهیم بحث کنیم می توان تا اینجا نیز جلو رفت که سیاست های منطقه بندی که طبق آن می گوییم دانشگاه اصفهان باید فلان رشته ها را داشته باشند به معنی متغیر کردن دانشگاه های منطقه ای است و یا در نظر دریافت اقتضائات محلی؟. به نظرم وقتی آمایش تا امروز اجرا نشده، جای بحثی بر روی آن نیست، اما بر اینکه چطور می توان آمایش را انجام داد، می توان بحث و آنالیز کرد.
این پژوهشگر درباره آمار و ارقام کنکور سال جاری اعلام کرد: ما سال جاری کمتر از یک میلیون و 400 هزار نفر داوطلب داشتیم و 140 هزار نفر در آزمون شرکت نکردند و نیم میلیون نفر از داوطلبان مجاز نیز انتخاب رشته نکردند به این امید که سال بعد مجددا شرکت نمایند.
وی ادامه داد: مسئله این است که چرا 140 هزار نفر علیرغم ثبت نام اصلا در کنکور شرکت نمی نمایند؟ در سال 97 بین لیسانسه، فوق لیسانس، دکتری و. بیشترین آمار بیکاری مربوط به لیسانسه ها است و ارشد و دکتری 15 درصد آمار را به خود اختصاص داده اند در حالی که دیپلمه ها 12 درصد آمار بیکاری دارند. یعنی اگر به دنبال شغل هستید بهتر است تنها تادیپلم درس بخوانید.
میزان بیکاری فارغ التحصیلان در سال 97 حدود 43 درصد بود
به گفته وی، در سال 97 آمار بیکاری در میان فارغ التحصیلان ما 43 درصد بود و باید این سوال را عنوان کرد که دانشگاه هایی که به وسیله کنکور دانشجو جذب می نمایند اصلا احساس مسئولیتی نسبت به بحث اشتغال دارند؟ تنها 30 درصد از فارغ التحصیلان ما توانسته اند در رشته تحصیلی شان وارد بازار کار شوند.
تراب زاده گفت: یک زمانی برای این میزان از متقاضی رفتیم سمت اینکه دانشگاه ها را توسعه دهیم که انواع دانشگاه ها نیز راه اندازی شد. غیراتنفاعی نیز یکی از آن ها است و به طور مثال برای اینکه یک روستا را توسعه دهند رفتن به سمت راه اندازی دانشگاه و یا احزاب و نهاد های سیاسی نیز به این مسئله سوق پیدا کردند و همه اعضای آن حزب در هیات مدیره دانشگاه عضو می شوند و این داستان به شکل های مختلف ادامه پیدا نموده است، قطعا باید بساط این دانشگاه ها جمع گردد. چرا که اگر این اتفاق رخ ندهد جایگاه دانشگاه ها خالی می ماند.
وقتی با هر رتبه و درصدی راهی دانشگاه می شوند
پژوهشگر حوزه تربیت اعلام کرد: در سال 96، 80 درصد داوطلبان تجربی زیست، فیزیک و شیمی شان را زیر 20 درصد زدند، اما به دانشگاه رفتند و 90 درصد داوطلبان ریاضی فیزیک و ریاضی شان را زیر 20 درصد زدند و این مسئله در دروس مختلف به منفی 33 درصد هم رسیده، اما این داوطلبان باز به دانشگاه راه پیدا می نمایند و دانشگاه به آن ها مدرک نیز می دهد. الان نیز می گوییم که 90 درصد داوطلبان ما می توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند.
تراب زاده پیشنهاد کرد: امروز نمی توانیم استقلال کامل را به دانشگاه ها بدهیم، اما می توان استراتژی را در نظر بگیریم و به دانشگاه ها بگوییم که شایستگی هایی که قرار است داوطلبان ورود به دانشگاه شما داشته باشد را تعریف کنید و بعد به سراغ آموزش و پرورش، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برویم که آموزش و پرورش این صلاحیت ها را تامین کند. الان هر چه می گوییم آموزش و پرورش می گوید کنکور اجازه نمی دهد و به همین دلیل بیاییم کنکور را برداریم و بر اساس صلاحیت ها جلو برویم در این صورت قطعا وقتی مسائل روشن گردد داوطلب نیز در جریان قرار می گیرد و بحث پذیرش تغییر می نماید.
منبع: خبرگزاری دانشجو