مسیریابی حشرات، الهام بخش ابزار مسیریابی هوشمند

به گزارش وبلاگ نخبگان، گروهی از دانشمندان مالزیایی به سرپرستی سیتی فوزیه توها به تازگی با تلفیق یادگیری ماشین و فرآیندهای موجود در طبیعت، یک ابزار مسیریابی به نام رو ویژن ساخته اند که می تواند نقش بسزایی در یاری به نابینایان داشته باشد.

مسیریابی حشرات، الهام بخش ابزار مسیریابی هوشمند

به گزارش وبلاگ نخبگان، در این ابزار، الگوریتم تقلید از سیستم های همکاری گروهی و جمعی که از زندگی جمعی حشرات برگرفته شده، به کار گرفته شده است.

دستگاهی را در نظر بگیرد که پس از برخورد با موانع، تجربه کسب می نماید و بار بعدی آن مانع را دور می زند. یادگیری ماشین یکی از شاخه های هوش مصنوعی است که با همین دستگاه ها سروکار دارد. این رایانه های کوچک، خودشان با اتفاقاتی که از سر می گذرانند، یاد می گیرند و تجربه می اندوزند.

در این الگوریتم، سیگنالی واحد برای همه اعضای گروه قابل فهم است ودر نتیجه ضمن دریافت هدایت به وسیله کاربر، موقعیت اعضای گروه نیزبا آن پیش بینی می گردد. به این ترتیب، کاربر این ابزار سفری ایمن در مسیرهای ناشناخته خواهد داشت و از برخورد با موانع ساکن در امان خواهد بود. این پژوهشگران بعلاوه از دو روش ترکیبی یادگیری ماشینی استفاده نموده اند تا قابلیت شناسایی موانع متحرک به وسیله این ابزار را تا 93 درصد افزایش دهند.

الهام گرفتن ابزار این پژوهشگران از طبیعت، تنها به الگوریتم های مسیریابی محدود نمی گردد؛ نسل سوم این ابزار به نام رو ویژن 3 برگرفته از ساختار ماهیچه ای عضلانی حلزون است. این ابزار از حسگر لیدار (فناوری سنجش از راه دور که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب شده، فاصله را میزان می گیرد) استفاده می نماید. قابلیت های رو ویژن با یاری روش بهینه سازی دوگانه هوش مصنوعی تقویت شده است تا به شکل بهتری مسیر دقیق تر و کوتاه تر را برای رسیدن کاربر به مقصد بیابد.

بیشتر بخوانید:

  • ترویج علم مهم ترین چالش جایزه مصطفی (ص) | از این جایزه با عنوان نوبل اسلامی یاد شد

سیتی فوزیه توها دانشیار دانشگاه بین المللی اسلامی مالزی به علت ساخت و توسعه این ابزار دستیار هوشمند سفر برای نابینایان و کم بینایان بر مبنای هوش مصنوعی و بر گرفته از طبیعت یکی از منتخبان سومین دوره رقابت علمی کنز در شاخه هوش مصنوعی و ارتباطات و اطلاعات بود و مورد تقدیر نهاده شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "مسیریابی حشرات، الهام بخش ابزار مسیریابی هوشمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسیریابی حشرات، الهام بخش ابزار مسیریابی هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید