عروس دریایی، منبعی برای یک پروتئین پرکاربرد

به گزارش وبلاگ نخبگان، در پژوهشی که به وسیله محققان کشور اجرا شده، از یک منبع نو برای تهیه کلاژن به اسم یک پروتئین بسیار پرکاربرد در صنایع زیست پزشکی رونمایی شده است: عروس دریایی خلیج فارس!

عروس دریایی، منبعی برای یک پروتئین پرکاربرد

به گزارش وبلاگ نخبگان، کلاژن، نوعی پروتئین موجود و غالب در بافت موسوم به همبند است و به شکل های مختلف در بافت انواع موجودات چند سلولی یافت می گردد. کلاژن ها ساختمان بافت همبند را مستحکم نموده و در شکل گیری، چسبندگی سلولی، تجمع و پیوستگی پلاکت های خون دخالت دارند. الیاف کلاژن در شکل های مختلف متناسب با بافت های مختلف برای انجام وظیفه در کالبد جانوران مرتب شده اند. یک ویژگی مهم فیزیکی کلاژن ساختار سه بعدی از الیاف آن است. این ماده فراوان ترین پروتئین فیبری است که بیش از 25 درصد جرم پروتئینی بدن انسان را شامل می گردد.

کلاژن به گفته متخصصان به طور گسترده ای در مهره داران و بی مهرگان، از کرم های دریایی اولیه گرفته تا پستانداران یافت می گردد، گرچه انواع مختلف آن تا حدی در ترکیب آمینواسیدها با یکدیگر متفاوت هستند.

محققان تا سال 2017، توانسته اند 29 نوع کلاژن مختلف متشکل از حداقل 46 زنجیره پلی پپتید متمایز را شناسایی نمایند. ماده مورد اشاره به علت دارا بودن پروتئین زیاد و خاصیت عملکردی آن ها از قبیل ظرفیت جذب آب، تشکیل ژل و داشتن طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی یکی از مفیدترین مواد زیستی به شمار میرود. فراوری کلاژن در بدن با افزایش سن و رژیم نامناسب کاهش می یابد، به همین علت در صنایع غذایی و صنعتی کاربردهای زیادی دارد.

با توجه به اهمیت بالای این پروتئین، پژوهشگرانی از دانشگاه خلیج فارس در مطالعه ای جالب، سعی نموده اند آن را از کالبد نوعی عروس دریایی حاضر در خلیج فارس استخراج و خالص سازی نمایند.

در این پژوهش، محققان از عروس دریایی با نام علمی کاتوستیلوس موزاییک استفاده نموده و پس از استخراج و خالص سازی کلاژن آن، خواص آن را مورد ارزیابی قرار دادند.

نتایج این پژوهش نشان دادند که این گونه عروس دریایی که در خلیج فارس زندگی می نماید، این امکان را دارد که به اسم یک منبع دریایی تجدیدپذیر کلاژن به جای سایر منابع کلاژن مورد استفاده قرار بگیرد.

شهریار عصفوری، پژوهشگر دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس و دیگر همکارش در این مطالعه، اظهار داشته اند: نتایج آنالیز های ما نشان داد کلاژن استخراج شده از چتر و بازوی عروس دریایی شامل زنجیره های α و دیمر β است و میزان بازده استخراج کلاژن فوق، حدوداً 15 و 13 درصد از چتر و بازوی این جانور ساده دریایی است.

به گفته آن ها، طبق ارزیابی های علمی اجرا شده، طیف های طیف سنجی مادون قرمز کلاژن حاصل از چتر و بازوی عروس دریایی تقریباً یکسان بوده و شبیه سایر کلاژن های گونه های دیگر بودند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این تحقیق، کلاژن، کاربردهای دارویی زیادی دارد، چراکه به اسم ماده ساختمانی اصلی بافت سلول، غضروف، دندان و استخوان مطرح است.

عصفوری و همکارش می گویند: در این مطالعه، نشان داده شد که گونه عروس دریایی کاتوستیلوس موزاییک می تواند به اسم یک منبع دریایی طبیعی برای کلاژن مورد استفاده قرار گیرد و این ماده دریایی، کاندید مناسبی برای جایگزینی کلاژن های سایر منابع در برنامه های کاربردی زیست پزشکی است.

این یافته ها را دوماهنامه علمی پژوهشی طب جنوب متعلق به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر منتشر نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عروس دریایی، منبعی برای یک پروتئین پرکاربرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عروس دریایی، منبعی برای یک پروتئین پرکاربرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید