مقایسه توان عملیاتی اپراتورها در نسل سوم و چهارم اینترنت

به گزارش وبلاگ نخبگان، توان عملیاتی یا گذرداد (Throughput) در شبکه های ارتباطی میانه نرخ تحویل پیروز پیغام در یک کانال ارتباطی است. هرچند که ظاهرا این تعریف با پهنای باند یکسان به نظر می رسد اما با یکدیگر تفاوت هایی دارند. پهنای باند و توان عملیاتی هر دو به سرعت انتقال داده اشاره دارد. واحد مقدار گیری آنها بر مبنای مقدار داده ای است که در هر ثانیه انتقال پیدا می نماید. به عنوان مثال کیلوبیت بر ثانیه (Kbps)، مگابیت بر ثانیه (Mbps) و گیگابیت بر ثانیه (Gbps)است. اما یک تفاوت آشکار بین این دو عبارت وجود دارد و نباید از آنها به جای یکدیگر استفاده کرد.

مقایسه توان عملیاتی اپراتورها در نسل سوم و چهارم اینترنت

پهنای باند عبارت است از حداکثر سرعتی که یک شبکه از لحاظ نظری قادر به انتقال داده در آن است. برای مثالاگر در تبلیغات یک روتر سرعت 433 مگابیت در ثانیه آورده شده باشد، این عدد نشان دهنده پهنای باند آن است. این بدان معنا است که در صورتی که همه شرایط شبکه مهیا باشد به طور نظری امکان دستیابی به سرعت 433 مگابیت در ثانیه وجود دارد. اما از آنجا که در اغلب مواقع زمانی که از شبکه استفاده می گردد، شرایط ایده ال نخواهد بود، احتمالا سرعت واقعی به دست نمی آید.

توان عملیاتی سرعت واقعی است که در زمان استفاده از شبکه دریافت می گردد و معمولا کمتر از پهنای باند است. توان عملیاتی را می توان به وسیله سایت هایی مانند www.speedtest.net اندازه گیری کرد.

با توجه به تعریفی که از توان عملیاتی ارایه شد، در این گزارش توان عملیاتی اپراتورهای مخابراتی در نسل سوم و چهارم در سال 1401 به عنوان یکی از شاخص های شبکه سیار با یکدیگر مقایسه می گردد که در ادامه می خوانید.

توان عملیاتی اپراتورها، همراه اول در صدر

سرعت انتقال داده مشترکان در نسل سوم برای اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل به ترتیب حدود 5، 3 و حدود 3 مگابیت بر ثانیه بوده است.

اندازه سرعت انتقال داده در نسل چهارم نیز برای اپراتور همراه اول 20 مگابیت بر ثانیه، برای ایرانسل 19 مگابیت بر ثانیه و برای رایتل 16 مگابیت بر ثانیه بوده است.

بنابراین با توجه به آمار موجود اپراتور همراه اول از لحاظ سرعت داده در شرایط بهتری در مقایسه با دو اپراتور دیگر قرار گرفته است.

منبع: انتخاب

به "مقایسه توان عملیاتی اپراتورها در نسل سوم و چهارم اینترنت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه توان عملیاتی اپراتورها در نسل سوم و چهارم اینترنت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید