محمود شیعی؛ حضور بی حاصل در هیات رئیسه

به گزارش وبلاگ نخبگان، محمود شیعی به عنوان نماینده باشگاه ها در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هیچ اقدام قابل توجهی در پنج سال گذشته انجام نداد و نمونه شاخص مدیری بود که فضا را اشغال کرد تا فرد شایسته تری این جایگاه را تصاحب نکند.

محمود شیعی؛ حضور بی حاصل در هیات رئیسه

به گزارش وبلاگ نخبگان، محمود شیعی، از دیگرای مدیرانی است که به واسطه مدیریت در باشگاه پیکان، به عنوان کننده باشگاه به عضویت هیات رئیسه فدراسیون فوتبال درآمد تا به نوعی منافع باشگاه ها را در این بخش تامین کند اما حاصل کار او در پنج سال گذشته به حدی تاریک است که از مدیریت باشگاه پیکان هم کنار گذاشته شد.

شاخصترین اتفاق در دوره عضویت او در هیات رئیسه، ابراز بی اطلاعی از قرارداد مارک ویلموتس بود، در حالی که خودش هم قرارداد او را امضا کرده بود و به واسطه این اتفاق، از طریق سازمان بازرسی، برای او هم پفراینده ای تشکیل شده و در مراحل قضایی واقع شده است.

اگر چه به نظر نمی رسد شیعی با توجه به خروج از بدنه مدیریتی فوتبال، بتواند به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بازشود اما بررسی کارنامه او که در مواقعی هم به عضویت کمیته های فنی درآمده بود، خالی از لطف نیست تا معین شود چه کسانی در این سال ها برای فوتبال ایران تصمیم گیری کردند.

فریب افکار عمومی درباره جزییات قرارداد ویلموتس

یکی از بزرگترین گاف های شیعی در دوران حضور در هیات رئیسه، مربوط به جزییات قرارداد با مارک ویلموتس بود که منجر به محکومیت ایران در فیفا شد. او در آن زمان وقتی با سوالی درباره این موضوع روبرو شد، کاملا اظهار بی اطلاعی کرد و گفت که تاج مسئول پفراینده بود و او اطلاعی از این جزییات ندارد.

اما وقتی صفحه آخر قرارداد ویلموتس با امضای اعضای هیات رئیسه رونمایی شد، امضای محمود شیعی پای برگه جا خوش کرده بود و به واسطه این امضا، او هم باید در دادگاه درباره اهمال در عقد قرارداد با این سرمربی پاسخگو باشد.

انتخاب اسکوچیچ برخلاف مصوبه هیات رئیسه!

انتخاب دراگان اسکوچیچ برا هدایت تیم ملی با واکنش های منفی در جامعه همراه بود چرا که همه در انتظار معرفی سرمربی ایرانی برای تیم ملی بودند. در واقع این باوری بود که اعضای هیات رئیسه در اهالی فوتبال ایجاد کرده بودند. محمود شیعی حدود دو هفته قبل از معرفی اسکوچیچ، درباره سرمربی آینده تیم ملی گفت: در جلسه ای که با آقای بهافرایند داشتیم، قرار شد روی گزینه های ایرانی کار شود و مصوبه هیات رئیسه فدراسیون هم این است که مربی تیم ملی فوتبال، ایرانی باشد. قرار شد بعد از جمع بندی آقای بهافرایند، هیات رئیسه درباره مربی بعدی تیم ملی تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

او حتی تاکید کرد که مذاکراتی با گزینه های داخلی شده است: من گزینه خارجی تیم ملی را تکذیب می کنم. در آخرین جلسه تصمیم کلی گرفته و مصوب شد که گزینه داخلی باشد ولی اجازه دهید نهایی شود. حتما مذاکرات اجرا شده است. در واقع سرمربی خارجی در حالی انتخاب شد که اعضای هیات رئیسه انتخاب مربی ایرانی را مصوب کرده اند و این موضوع به نوبه خود قابل توجه است که پس اسکوچیچ را چه کسی انتخاب کرده است.

اظهارات متناقض شیعی در فاصله یک ماه تا انتخاب سرمربی تیم ملی

این همه ماجراهای مربوط به انتخاب سرمربی تیم ملی نیست. شیعی حدود یک ماه و نیم قبل از انتخاب اسکوچیچ و همینطور یک ماه قبل از اینکه بگوید هیات رئیسه انتخاب سرمربی ایرانی را مصوب کرده، مذاکره با سرمربیان ایرانی را رد کرده بود: فکر کنم احتمال انتخاب مربی ایرانی ضعیف باشد.

او حتی پا را فراتر هم گذاشت و گفت که تیم حقوقی فدراسیون در حال مذاکره با برانکو است: درباره آقای برانکو نیز یک تیم حقوقی بر روی آن کار می کنند که به جمع بندی برسند. تیم حقوقی ما بر روی بندهای قرارداد با برانکو مذاکره می کند تا بعدا مسئله ای به وجود نیاید. زمان به اندازه کافی داریم و مسئله ای از این بابت وجود ندارد.

با این حال، فدراسیون فوتبال راهش را از برانکو جدا کرد و بعد از مدتی به مذاکره با داخلی ها پرداخت و در نهایتا در یک حرکت رونالدینیویی، اسکوچیچ را انتخاب کرد که روح هیات رئیسه هم از آن بی خبر بود؛ کما اینکه ابراهیم شکوری گفت وقتی در سوئیس بود با خبر شد اسکوچیچ سرمربی شده است.

این اظهارات ناشی از نقش نه چندان موثر اعضای هیات رئیسه فدراسیون در تصمیم گیری ها بود که در واقع تاج به همراه حلقه نزدیک دوستانش یعنی ساکت، اسلامیان و ... برای تیم های ملی و فدراسیون تصمیم گیری می کردند.

انتظار مسئولان فدراسیون برای پرداخت طلب ویلموتس توسط دولت

بعد از روی کارآمدن مارک ویلموتس و ناتوانی این فدراسیون در تامین حقوق و دستمزد سرمربی بلژیکی، برخی از مسئولان این مجموعه در اظهاراتی مدعی شدند که دولت و وزارت ورزش برای پرداخت حقوق سرمربی تیم ملی کمک کنند چرا که تیم ملی متعلق به تمام ایران است. این در حالی بود که آن ها در اجرای قوانین داخلی کشور تابع قانون نبودند و تا جای ممکن از قانون منع به کارگیری بازنشستگان مقاومت کردند و پای فیفا را هم به این قضیه کشیدند.

با تمام این تفاصیل، از همان ابتدا هم هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می دانست که دولت با این شرایط مالی و همینطور محدودیت های قانونی نمی تواند به فدراسیون فوتبال برای پرداخت حقوق سرمربیان تیم ملی کمک کند: محل تامین منابع مالی را نمی گویم اما وزارت ورزش برای پرداخت دستمزد سرمربی نمی تواند در این بخش کمکی به ما بکند.

با این وجود وقتی فدراسیون فوتبال در پفراینده مارک ویلموتس به پرداخت 6 میلیون یورو محکوم شد، برخی از اعضای هیات رئیسه و فدراسیون مدعی شدند که اگر دولت پول ویلموتس را پرداخت کرده بود، او هم فسخ نمی کرد و این مسائل درست نمی شد ولی قبل از این همه معین بود که کسی که مربی را انتخاب کرده، خودش هم باید حقوق او را تامین کند!

اعلام پیروزی در مناقشه با عربستان با وجود شکست در دادگاه CAS

یکی از بحث برانگیزترین پفراینده های فوتبال ایران مناقشه با فدراسیون فوتبال عربستان بود که منجر به برگزاری بازی های رودرروی کنندگان دو کشور در زمین بی طرف شد. فدراسیون فوتبال برای تغییر این رای، پفراینده را به دادگاه داوری ورزش برد و در خلال رسیدگی خبری مبنی بر پیروزی ایران و رای این دادگاه به نفع فدراسیون فوتبال منتشر شد.

شیعی در واکنش به پیروزی ایران گفته بود: جزییات این موفقیت به زودی از طریق فدراسیون فوتبال اعلام می شود اما به گفته تاج، اخبار خوبی در راه است و نتایج خوبی به دست آمده که متعاقبا اعلام می شود. با این وجود، خیلی زود معین شد که دادگاه داوری ورزش به نفع ایران رای نداده است. در واقع این دادگاه حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا را تایید کرده بود و بعد از آن پیگیری این پفراینده هم به سرانجام رسید!

تخلفات تجاری، کیفری و حقوقی در جهت ثبت فوتبال

یکی از تخلفات آشکار در ثبت فدراسیون فوتبال، اعلام نام دو فرد ناشناس به عنوان عضو هیات رئیسه به جای محمود شیعی و محمود اسلامیان است. اتفاقی که تا به امروز توسط فدراسیون افشا نشده و حتی در مجمع این نهاد که متولی امور فدراسیون است نیز اعلام نشده است. مسئولان فدراسیون در این سال ها هیچ گاه سخنی از این اتفاق و چرایی آن بیان نکرده اند.

نکته این جاست که مقامات مسئول در فدراسیون فوتبال در فرایند ثبت شرکت های فدراسیون فوتبال به جای اعضای هیات رئیسه فدراسیون، دو نام غیر منتخب را در فهرست موسسان قرار می دهند که گفته می شود از کارمندهای فدراسیون فوتبال هستند.

بعد از گذشت مدت ها و درز اطلاعات به رسانه ها، شیعی درباره این تخلف گفت: مسئولان فدراسیون فوتبال می خواستند این فدراسیون را ثبت کنند. از ما استعلام گرفتند که چه کسانی مشکل مالیاتی ندارند. چون من سال 83 عضو غیر موظف شرکتی بودم، این شرکت با اینکه تسویه حساب مالیاتی اش را انجام داده بود نام من هنوز در لیست بدهی های مالیاتی باقی مانده است ولی من رسیدگی کردم و به آقایان گفتم که من مشکل مالیاتی ندارم. چون فرایند ثبت فدراسیون فوتبال به عنوان شرکت طولانی بود، دو نام دیگر به جای نام من و اسلامیان قرار دارند که با صحبت هایی که با تاج داشتیم، گفت که نامه زده اند تا نام من دوباره ثبت شود.

با این حال، با وجود تغییرات زیاد در ترکیب هیات رئیسه و رفتن مهدی تاج، هنوز هیچ تحولی در اسناد و مدارک فدراسیون فوتبال در ثبت شرکت ها به وجود نیامده است.

تقسیم کمیته های فدراسیون فوتبال میان هیات رئیسه!

بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال در سال 95، مهدی تاج کمیته های این فدراسیون را میان اعضا تقسیم کرد به طوری که هر کسی در جایگاهی مستقر شد تا تقسیم غنایم به خوبی صورت گیرد. ممبینی کمیته مالی و در ادامه داوران را عهده دار شد، بهافرایند راهی سازمان لیگ شد، اصفهانیان همچنان در کمیته داوران باقی ماند و محمود شیعی بدون هیچ تخصصی در امور فنی، در کمیته های فنی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی سمت گرفت تا به این ترتیب او هم به سهم خود از انتخابات این فدراسیون دست یابد.

به گزارش وبلاگ نخبگان، نگاهی به کارنامه محمود شیعی به عنوان کننده باشگاه ها در هیات رئیسه فدراسیون حاکی از حضور یک مدیر کاملا منفعل بود که در تصمیمات اخیر مبنی بر منع جذب بازیکن و مربی خارجی هم نتوانست هم صدا با اعتراض باشگاه ها جلوی این قانون را بگیرد.

او نمونه شاخص مدیری بود که هیچ تصمیم و تاثیر شگرفی در پنج سال گذشته نداشت و نتوانست به عنوان فردی از بدنه باشگاه ها، فوتبال را در جهت درست هدایت کند و حالا با کارنامه ای مردود، این دوره را به سرانجام می رساند.

اظهارات او درباره انتخاب سرمربیان تیم ملی و اجرا نشدن مصوبات هیات رئیسه یادآور جمله تاریخی علی پروین درباره کمیته فنی است که آن را با کشک مقایسه کرده بود و پر بی راه نیست اگر عملکرد هیات رئیسه در پنج سال اخیر به ریاست مهدی تاج را با این عنوان، مقایسه کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "محمود شیعی؛ حضور بی حاصل در هیات رئیسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمود شیعی؛ حضور بی حاصل در هیات رئیسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید