بزرگ ترین بیمارستان سل خاورمیانه نامعتبر است

به گزارش وبلاگ نخبگان، منطقه سیستان در استان سیستان و بلوچستان سال هاست به عنوان کانون سل در کشور شناخته شده. آمارهای رسمی نشان می دهد 220 نفر در این منطقه به سل مبتلا هستند.

بزرگ ترین بیمارستان سل خاورمیانه نامعتبر است

وبلاگ نخبگان - سیده زهرا عباسی: بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیستان و بلوچستان رتبه اول و بعد از آن گلستان بیشترین میزان شیوع و بروز این بیماری را دارد. استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، یزد، هرمزگان، خوزستان، مازندران، گیلان، تهران، البرز و قم هم نسبت به دیگر استان ها در رتبه های بعدی شیوع بیماری سل هستند.

مهم ترین دلیل ابتلا به سل در سیستان و بلوچستان، همسایگی با کشور افغانستان و از سوی دیگر بروز طوفان های شن در 2 دهه گذشته ذکر شده است. با توجه به شیوع گسترده بیماری یادشده در این استان چند سالی است مسئولان طرح ایجاد بیمارستان تخصصی سل را در زابل کلید زده اند؛ طرحی که 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حالا فقط منتظر تامین اعتبار برای تامین تجهیزات است تا علاوه بر شناسایی و درمان بیماران مبتلا به سل در استان، مقصد توریسم درمانی در خاورمیانه باشد.

ضرورت ساخت بیمارستان تخصصی سل

یک کارشناس بهداشت محیط، بهره برداری از این بیمارستان را در سیستان و بلوچستان ضرروی می داند و به وبلاگ نخبگان می گوید: رسیدگی به بیماران شناسایی شده و دسترسی به دارو و خدمات در این استان تا به امروز مطلوب ارزیابی شده است، اما بعضی آمارهای غیررسمی و گزارش های مردمی از مرگ و میر افراد بر اثر سل بدون شناسایی رسمی نیز خبر می دهد. در سیستان و بلوچستان، گستردگی مساحت، دورافتادگی روستاها، دسترسی نداشتن آسان به مراکز تشخیصی، ناآگاهی از ضرورت مراجعه به مراکز بهداشتی و اصول ابتدایی بهداشتی در بعضی مناطق کاملا محروم و تردد اتباع بیگانه به شیوع بیماری دامن می زند.

سمانه رضایی با بیان این که تعداد قابل توجهی از مبتلایان به این بیماری در سیستان و بلوچستان از اتباع کشورهای دیگر مانند افغانستان هستند، می افزاید: تعداد قابل توجهی از این مبتلایان عامل انتقال سل ریوی یا همان سل واگیردار هستند، اما زندگی مخفی آن ها را به عوامل متحرک شیوع تبدیل می نماید.

از سوی دیگر شرایط سخت زندگی در این استان مانند معیشت ضعیف، تغذیه ناکافی و گرد و غبار شهفرایندان را از نظر جسمی هم مستعد ابتلا می نماید. در سال های اخیر تجهیزات آزمایشگاهی این استان تقویت شده و خدمات درمانی گسترش پیدا نموده، اما چند درصد مبتلایان در مراحل اولیه شناسایی می شوند و آموزش رفتارهای بی خطر به آنان برای این که بیماری گسترش نیابد، انجام می گردد؟ به نظر می رسد این مسائل و کمبودها می تواند با راه اندازی بیمارستان تخصصی سل حل گردد.

موانع بهره برداری

فرماندار زابل هم در این باره به وبلاگ نخبگان می گوید: عملیات ساخت مرکز تخصصی سل امام رضا (ع) طی موافقت نامه ای بین دانشگاه علوم پزشکی زابل و یک بنیاد نیکوکاری از سال 94 توسط خیران شروع شده است. این بیمارستان پیشرفت فیزیکی بیش از 90 درصدی دارد، اما به دلیل وجود 2 مانع هنوز به بهره برداری نرسیده است.

غلامرضا گنجی ساخت سیستم فاضلاب با ظرفیت 350 مترمکعب و تجهیزات داخلی بیمارستان را موانع پیش روی این طرح می داند و می افزاید: نامه های مختلفی به معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی ارسال شده است، اما هنوز برای تامین اعتبار فاضلاب و تجهیزات نتیجه نگرفته ایم. فعلا از خیران کمک خواسته ایم و به ما وعده چند ماه دیگر را داده اند.

5 میلیارد تومان؛ اعتبار مورد احتیاج

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل شرح می دهد: پروژه فاضلاب بیمارستان در حال اجراست و برای تکمیل آن به 500 میلیون تومان اعتبار احتیاج داریم که باید تامین گردد.

هادی میرزایی با بیان این که تجهیزات بیمارستان تخصصی سل هم در 2 بخش باید تامین گردد به وبلاگ نخبگان می گوید: تامین تجهیزات پزشکی بیمارستان به 3/5 میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد و تجهیزات هتلینگ و پشتیبانی هم به 1/5 میلیارد تومان. قرار بود بخشی از این تجهیزات از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخش دیگر از سوی خیران تامین گردد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی همچنین با ذکر آخرین آمار مبتلایان به سل در منطقه سیستان (زابل، هامون، هیرمند، نیمروز و زهک) اظهار می نماید: در سیستان 220 نفر مبتلا شده اند که از این تعداد 127 زن و 93 مرد و همچنین 36 نفر شامل 23 زن و 13 مرد اتباع افغان هستند.

میرزایی با بیان این که سل معمولا بزرگسالان را درگیر می نماید، می افزاید: طوفان های شن در منطقه و مهاجران غیرقانونی افغان بیشترین عامل ابتلا به سل در منطقه محسوب می شوند. وی با بیان این که ماموران بهداشت در مناطق مسئول شناسایی خانه به خانه بیماران مبتلا به سل هستند، اظهار می نماید: خانه های بهداشت بیماران مشکوک به سل را به زابل هدایت می نمایند و اگر آزمایش ها مثبت باشد فرایند درمان به رایگان شروع می گردد.

هرچند از اقدامات درمانی درمانگاه سل زابل برای درمان بیماران مبتلا به سل می گوید، اما طرح بیمارستان تخصصی در این منطقه، به اعتقاد وی، تاثیر زیادی در شناسایی زودهنگام مبتلایان، تسریع درمان و توریسم درمانی در منطقه دارد. به گفته وی، مرکز تخصصی سل امام رضا (ع) اولین بیمارستان تخصصی سل در خاورمیانه است و در صورت بهره برداری می تواند تاثیر زیادی در جذب توریست های درمانی به این استان داشته باشد.

چشم انتظار کمک خیران

نکته ای که رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل به آن اشاره می نماید، برای داخل کشور هم می تواند مورد توجه قرار گیرد. دومین استان از نظر میزان ابتلا و شیوع سل بعد از سیستان و بلوچستان، گلستان است که همانند سیستان میزبان مهاجران بسکمک است. از نظر آماری، بیشترین افراد مبتلا به سل در گلستان در مناطق مهاجرنشین و شهرهایی که تبادل مرزی با ترکمنستان دارند، شناسایی می شوند. ترکمنستان از کانون های سل است، اما عواملی مانند سوءتغذیه در مراوه تپه یا ضعف های بهداشتی در بعضی مناطق محروم مالی و مهاجرنشین هم از دلایل شیوع این بیماری است.

کرمانی ها هم همین شرایط را دارند؛ اتباع افغان حضور پررنگی، نزدیک به 10 درصد جمعیت، در این استان دارند و 18 درصد بیماران مبتلا به سل کرمان را شامل می شوند.

در گلستان و کرمان هم مانند سیستان و بلوچستان، خدمات درمانی در عموم مراکز درمانی و حتی خانه های بهداشت روستایی انجام می گردد. به اعتقاد کارشناسان، این استان هم از نظر تجهیز آزمایشگاه ها و مراکز تشخیصی دچار کمبودهایی است.

برای حل مشکل تشخیص، افزایش طرح های پایش و رصد منطقه ای می تواند موثر باشد، اما بهره برداری از بیمارستان تخصصی سل زابل می تواند به تشخیص و درمان بیماران در این استان و استان هایی که در رتبه بعدی ابتلا و شیوع قرار دارند کمک بسکمک کند؛ کمکی که خود همچنان چشم انتظار کمک 5 میلیارد تومانی نهادهای متولی و خیران است.

منبع: همشهری آنلاین

به "بزرگ ترین بیمارستان سل خاورمیانه نامعتبر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگ ترین بیمارستان سل خاورمیانه نامعتبر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید